• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Mamma gås
    turlid70 skrev 2011-01-19 10:11:29 följande:
    Ja, psykisk och fysisk terror, man försöker sysselsätta sig med allt möjligt, men efter en liten stund är man rastlös igen. Tack för tummarna.

Lycka till med sprutor imorgon. Vilken dos ska du ta?
    Tack! Tack o lov är jag inte spruträdd, vilket underlättar :) Tillbringade VÄLDIGT mkt tid på sjukhuset i övre tonåren då jag var sjuk o innan de hittade vad det var så blev det ganska många nätter o provtagningar där. Vilket i sig ledde till att jag blev "van" med sprutorna (tur att det inte blev tvärtom..)..
    Jag ska ha 112.5 av gonal-f och 0.25 av orgalutran.. vilket inte säger mig någonting eftersom jag körde menopur förut o blandade själv. Dom säger att det ska vara enklare med gonal-f sprutan, men just nu känns det lite förvirrande om hur jag ska hantera den.., men det löser sig när jag sitter där o vrider på den antar jag :))
    Jag är tydligen ganska lättstimulerad o blev överstimulerad förra gången så det hoppas jag verkligen jag slipper denna omgång.. Var ju dålig i flera veckor efteråt..
    Tre dagar kvar till td.... SPÄNNANDE!!! Kan jag säga som slipper sitta där o va nervös på lörd morron ;)
    Snösport skrev 2011-01-19 10:12:32 följande:
    MammaGås: Spännande att du gör korta metoden. erfaren nu på långa men ny på korta..bytte du bara medicin eller även från långa till korta?
    Ja, både spännande o skönt!! Jag bytte både metod och medicin, har kört långa metoden med menopur två gånger innan... Så hoppas på bättre resultat :) Om inte annat har det varit jäkligt skönt att inte bli dålig av nässpayen tre veckor innan man ens hinner börja spruta.. :)  Som jag förstått av vad jag läst här på fl är det inte så vanligt att gå från menopur till gonal-f.., utan vanligare att gå från gonal-f el puregon till menopur.. Har hopp om att det ska funka för mig iaf :))
    Hoppas verkligen att din mage o kropp kan få må bra o att värdena håller sig stabila!! Hoppas det gick bra när du ringde kliniken :)
  • Snösport

turild:  Angående spray och nedreglering så avvaktar jag svaret från mitt mail till Falun då de inte svarade.

När vi hade telefonmöte några veckor efter mitt sista IVF-test sa han att jag nog inte borde nedregleras utan köra korta metoden och mår jag så dåligt med långa så kan man eventuellt reagera bättre med korta ...eller inte, de vet inte i mitt fall då jag enligt läkaren aldrig reagerat lika i hormoner, värden eller utveckling på ngt av mina IVFer som de säger att man brukar få en bild av det perfekta men det får de inte med mej tyvärr. 

Menar att om de vet någon annan medicin som är bättre så har han nog funderat på det nu.
    De ville testa så jag vill testa ...jag är alltså inte superpigg på att köra långa en gång till om de inte kan garantera att mina värden inte ballar ur då det kostar pengar i sjön, lång tid att komma tillbaka flera månader att få ner TSH värdet känner jag i kroppen och sett tidigare och jag är i mars 42,5 år...så tid för mycket exprement finns inte. 
    Då får vi helt enkelt tänka om, så är det för jag är inte beredd att må så och som sagt tror inte man blir/ jag blir med barn när jag mår så och värdena ej heller varit gravidfina vid ET.

Får väl svar inoom några dagar.

• turlid70
    pp08 skrev 2011-01-19 14:52:52 följande:
    Har lite funderingar angående antal odlingsdagar. Jag har alltid fått mina fina embryo tillbaka dag 2, då de ska vara 4-celliga.
    IVF1 4-cellig  (fanns 1 fin embryo)
    IVF2 4-cellig  (fanns 1 fin embryo)
    IVF3 5-cellig (precis vid återinförandet) (fanns yterligare 2st  4-celliga embryo till frysen)

FET 4-cellig (från samma skörd som IVF3)
    IVF4 4-cellig + 7-cellig (fanns dessa 2 fina embryo efter 2 korta dagar)

Skulle det vara någon ide att fråga om de skulle kunna odlas i alla fall 1 dag längre om det finns fler än 1 som är OK dag 2  (så att de blir 3dagars?).
    Hej, vilken av dessa blev det ett barn av?

Om de finns fler fina på dag två då borde man väl få odla dessa någon dag till tycker man. Vi frågade läkaren sist just varför låter man inte odla alla vidare, om det finns fler. Då sa hon att risken att förlora dem i labbmiljö är ganska stor, minnst 50% oftast mer, och läkarna tror att det är fler som överlever i livmodern för att man inte kan få bättre miljö i labbet än där. Men om det finns många befruktade ägg och kunden ber om att få odla alla dessa vidare så kan dem göra det. Att odla bara en extra dag borde dem väl gå med på det i vilket fall.

När har du ÄP?
  • turlid70
    Mamma gås skrev 2011-01-19 16:31:16 följande:
    Tack! Tack o lov är jag inte spruträdd, vilket underlättar :) Tillbringade VÄLDIGT mkt tid på sjukhuset i övre tonåren då jag var sjuk o innan de hittade vad det var så blev det ganska många nätter o provtagningar där. Vilket i sig ledde till att jag blev "van" med sprutorna (tur att det inte blev tvärtom..)..
    Jag ska ha 112.5 av gonal-f och 0.25 av orgalutran.. vilket inte säger mig någonting eftersom jag körde menopur förut o blandade själv. Dom säger att det ska vara enklare med gonal-f sprutan, men just nu känns det lite förvirrande om hur jag ska hantera den.., men det löser sig när jag sitter där o vrider på den antar jag :))
    Jag är tydligen ganska lättstimulerad o blev överstimulerad förra gången så det hoppas jag verkligen jag slipper denna omgång.. Var ju dålig i flera veckor efteråt..
    Tre dagar kvar till td.... SPÄNNANDE!!! Kan jag säga som slipper sitta där o va nervös på lörd morron ;)
    Får man fråga vad du var sjuk med (behöver inte svara om di inte vill).

Det var inte hög dos du fick, antagligen kommer dem öka den istället, bättre det än att inte kunna sänka.

Ja, vissa stunder önskar jag att jag hade hållt på med spray eller sprutor, fast man vet ju att man kommer till ruvardagar iaf och längtar ditt och sen ångrar man sig att man är där, men likt förbannad vill man vara där och lida.

Jag är lite rädd för sprutor och var nästan svimfärdig med min första som gubben skulle göra på mig, andra eller tredje gjorde jag själv och det gick mycket bättre.

Lycka till med sprutan i kväll!
  • turlid70

Snösport, hoppas du får klarhet bland alla dina värden och olika biverkningar, vad krångligt det verkar vara, jag ska skatta mig lycklig att allt gick ganska smärtfritt för mig, när jag läsa era historier och erfarenheter.

Jag är verkligen rörd över er mod och önskar så att vi alla ska lyckas det här året. Många kramar.

• Mamma gås
    turlid70 skrev 2011-01-19 21:20:51 följande:
    Får man fråga vad du var sjuk med (behöver inte svara om di inte vill).

Det var inte hög dos du fick, antagligen kommer dem öka den istället, bättre det än att inte kunna sänka.

Ja, vissa stunder önskar jag att jag hade hållt på med spray eller sprutor, fast man vet ju att man kommer till ruvardagar iaf och längtar ditt och sen ångrar man sig att man är där, men likt förbannad vill man vara där och lida.

Jag är lite rädd för sprutor och var nästan svimfärdig med min första som gubben skulle göra på mig, andra eller tredje gjorde jag själv och det gick mycket bättre.

Lycka till med sprutan i kväll!
    Klart du får fråga :) Det var inget ingen allvarlig sjukdom men det tog ett år med provtagningar o sjukhusbesök innan dom kom fram till att jag var laktosintollerant... Detta är nu 21-22 år sen så tekniken har gått framåt plus att jag inte hade symtomen för just det, utan jag fick istället krampattacker, kräktes och svimmade. Vi har dessutom porfyri i släkten så först misstänkte dom att det var den som spökade, men det var det inte tack o lov! När de kom fram till laktos-resultatet visade det sig att de aldrig sett nån med så höga värden, så persoal från andra avd kom in.. Kul grej när man sitter där 17 år o fattar ingenting :)) Prover på senare år visar att jag har den genetiska varianten där tarmen inte producerar någon enzym alls, tål därför ingen laktos alls.., därmed förklarar det oxå min krafitga reaktion.
    Fick ju en rolig upplevelse första gången jag skulle ta menopur sprutan, trycker in den o efter bara ett par minuter blir jag jättedålig.. Fattar ingenting o tänker att oj va biverkningarna kommer fort.. Sen säger min karl, men du, de är inte laktos i sprutan då... Öhh, jaha, de va de visst.. :)) Gissa om jag var dålig :/ Sen fick jag ta tabletter samtidigt med sprutan så gick det bättre.

Hur många vändor har du kört? Känner du att din spruträdsla har minskat?

Önskar alla en härlig dag!! Nu bär det av till skolan för att försöka bli lite klokare :))
  • Snösport

Mamma Gås: 
    Jag hade gonal-f dos 300 elller högre tror jag första gången men fick inte superfina ägg. Däremot är sprutan lätt som en plätt att ta, som en penna. Jag hade den m mej på julfest så går du från menopur till den kommer du inte förstå om ngn klagar på att det är krångligt att ta den..hi,hi,hi!  
    Alla utgår ju från sina erfarenheter menar jag.

Nja nu har jag vant mej igen och tar ju progesteron i vanlig cykel denna gången...testar lite och hade ju mega symptom(biverkningar) ett par dgr sedan vande jag mej nog eller gick det ner...vet faktist inte. Jag verkar vara en biverkningstjej...min kropp har aldrig gillat mediciner så jag brukar ta det sällan och har också haft en riktig reaktion på medicin så jag är väl dessutom lite småfundersam och rädd för mycket mediciner i kroppen. Men nu testas det hit och dit.
    Trött, illamående på fm, pulsande värk i brösten till och från och bubblig mage men hård, lös om vartannat....kan ju hoppas det nappar när man gör detta frivilligt nu då...är jag dum eller?  

Ja, ja....hejjar på alla här inne, jag har ju vilat flera månader nu så jag har inte gjort annat än att försökt må så bra som möjligt och därför blir ju lite biverkningar nog också värre, för vem vill inte må toppen alltid!!

• Snösport

TIPS!
    Min kollega rekommenderade mej att titta på en repris på lördag kl 12.20 SVT på ngn kanal.
    Korrespondenterna om IVF och ÄD sa hon, det gick tydligen på tv igår

• Eviglängtan

I morgon är det dags för VUL, kontroll av antal ägg och dess storlek, är minst sagt nervös..., håll gärna tummarna för mig.

• Inanna Li
    Eviglängtan skrev 2011-01-20 12:33:21 följande:
    I morgon är det dags för VUL, kontroll av antal ägg och dess storlek, är minst sagt nervös..., håll gärna tummarna för mig.
    Lycka till imorgon! Spännande med VUL!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?