• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

callimero skrev 2011-11-05 10:26:25 följande:
    Tack rara du. Jag hoppas det dyker upp fler folliklar på ditt nästa VUL, det är fortfarande ganska tidigt så mycket kan hända!
    Tack Glad! Kanske jag bara är en slow responder denna gång! Konstigt att höger äggstock inte hänger med när det är där jag haft mest känningar och där jag brukar ha ont när jag ägglossar. Jag fattar ingenting men fortsätter hoppas. Får jag två fina befruktade ägg till ET får väl jag vara nöjd med det. Känns svårt att tro att det ska bli frysisar denna gång (som var mitt mål) men under kan ju ske!
  • Inanna Li

Jag har också fått ett par pigmentfläckar i ansiktet och de måste ha dykt upp under sensommaren. Har inte haft en tanke på att det kanske beror på IVF-behandlingarna utan tänkt att det kanske är en solskada från ungdomen som först nu ger sig till känna. Skulle vilja ta något medel som bleker bort dem. Jag har ännu inga rynkor i ansiktet, inga grå hårstrån och släta pigmentfria händer. Men jag har ganska gott om leverfläckar över hela kroppen sen ungdomen och det har ökat lite med åldern. Läste nyligen en artikel om att den som har många leverfläckar åldras långsammare pga längre telomerer på kromosomerna och det gjorde mig glad. Jag är också irriterad på att jag är så plufsig och inte längre känner mig snygg i några kläder då jag ökat så mycket i vikt sen jag började med IVF. Också det ett åldersdilemma! Jag som trodde det var en myt att man åldras snabbare när man gör IVF! Kanske jag inte längre kan räkna med sent klimakterium som min mamma hade. Om jag ändå hade varit gravid nu så kanske detta fysiska förfall hade varit lättare att acceptera! Knäppa cykler har jag också haft sen jag började med IVF.

• Inanna Li
    Eviglängtan1 skrev 2011-11-07 08:20:00 följande:

Inanna68: nu skall du inte deppa ihop! Som jag tidigare skrivit har det varit väldigt olika för mig hur aktiva äggstockarna varit, ibland har båda äggstockarna producerat ägg och ibland bara den vänstra och ibland bara den högra. Och gissa, denna gång när resultatet ur mängdsynpunkt var som sämst (näst sämst) trots hög dos Purgeon så blev jag som du vet gravid och är nu i vecka 30. Det är inte antalet ägg som är det avgörande utan kvaliten, men visst det är väl svårt att övertala någon om att så är det, var ju själv inne på att nu går det inte längre då jag bevisligen inte producerar lika många ägg som tidigare trots högre dos. Men du, trots en dålig omgång av antal äggblåsor denna gång (JÄMFÖRT med mig själv) fanns där två guldägg….. Så nu skall du försök att inte tänka så negativa tankar, vänta och se hur äggen blir befruktade. Lycka till.

Inanna68: nu skall du inte deppa ihop! Som jag tidigare skrivit har det varit väldigt olika för mig hur aktiva äggstockarna varit, ibland har båda äggstockarna producerat ägg och ibland bara den vänstra och ibland bara den högra. Och gissa, denna gång när resultatet ur mängdsynpunkt var som sämst (näst sämst) trots hög dos Purgeon så blev jag som du vet gravid och är nu i vecka 30. Det är inte antalet ägg som är det avgörande utan kvaliten, men visst det är väl svårt att övertala någon om att så är det, var ju själv inne på att nu går det inte längre då jag bevisligen inte producerar lika många ägg som tidigare trots högre dos. Men du, trots en dålig omgång av antal äggblåsor denna gång (JÄMFÖRT med mig själv) fanns där två guldägg….. Så nu skall du försök att inte tänka så negativa tankar, vänta och se hur äggen blir befruktade. Lycka till.

Tack för tröst och info kära vän Hjärta!Jag har varit på VUL 2 och blåsorna växer fortfarande långsamt. Nu kunde i alla fall 2 till skymtas i höger äggstock. Jag ska på nytt VUL på onsdag morgon för att se vad som händer. Preliminärt blir ÄP på måndag. Jag ska ta samma dos på Gonal-F, 337,5. Hon ville inte höja dosen förrän efter nästa VUL om det skulle behöva höjas. Jag var fullständigt uppgiven när jag var där men hon försökte lugna mig med att det kan bli så här  vissa månader. Särskilt om man haft en konstig cykel månaden innan. Jag fick mens redan på dag 23 förra cykeln och månaden innan hade jag en 36-dagarscykel pga progesteronet. Hon menade på att kroppen kanske inte hängt med riktigt. Dessutom är hela jag i uppror efter mitt psykiska sammanbrott och all ångest och oro jag bär på runt just nu. Men det kan förstås vara så att mitt AMH försämrats på 6 månader. Det kan jag inte veta då jag inte tagit provet sen i april 2010.

Men jag har läst om andra här på FL förutom du som haft olika utfall på sina behandlingar olika månader.

Tack för att du hoppas på mig! Tänk om guldägget finns där trots dålig skörd! Än har vi inte sett slutet på detta.
  • Inanna Li
    kattenizze skrev 2011-11-07 12:06:33 följande:
    Inanna: Deppa inte ihop, jag fick bara två befruktat sist, och ja, nu är jag i v 33. Det är mycket möjligt att det gömmer sig några guldisar därinne!!
    Tack vännen Solig!
  • Inanna Li
    Vi 4 skrev 2011-11-07 12:06:49 följande:
    Inanna, hur många har du nu alltså? Sa hon så, att det hade betydelse att du hade en kostig cykel innan?! Jag som nojjar så över att jag har en helskum cykel nu, med supertidig äl som förmodligen hade inneburit cykel på ca 22-23 dagar om jag inte hade börjat spreja nu går. Min läkare försäkrade mig flera gånger om att detta absolut inte skulle ha någon betydelse. Det låter ju inte alls bra Jag håller också fortfarande mina tummar för att du ska få det perfekta ägget nu iaf!!! 

En fråga; min läkare sa att jag skulle få en "bortfallsblödning" under sprejandet, om jag inte fick det skulle jag höra av mig, annars börja spruta efter 3 v och så ett vul sprutdag 9. Borde man inte ta något blodprov eller på något sätt kolla att man verkligen blivit nedreglerad? Och när kan bortfallsblödningen tänkas komma?  
    Tack! Vet inte hur många blåsor jag har nu men det är nog i alla fall minst 5. Tror inte du behöver oroa dig så mycket för det. Jag hade ju tagit progesteron förrförra cykeln och hela min kropp är ur balans just nu. Det kan vara så att vissa månader har man bättre och vissa månader har man sämre utfall. Min kropp verkar inte vilja svara så bra på FSH-stimulering just nu trots hög dos. Och det kan bero på att jag är på väg in i förklimakteriet eller att jag bara har en dålig månad. Jag får bara ta det som det kommer.
  • Inanna Li
    Maryhe skrev 2011-11-07 12:25:24 följande:
    Inanna: Jag tror absolut att det fortfarande finns guldägg, håller tummarna och tänker på dig!

Tack Glad
    Fjällsippan skrev 2011-11-07 13:04:00 följande:

Inanna:  Vad bra att andra stocken har börjat ta fart! Ibland tänker jag på när jag var så oerhört uppgiven efter 4 plockade ägg i Falun, jag låg där i sängen och deppade då en av sjuksystrarna spände ögonen i mig och sa (ganska strängt) på dalmål: "men du kastar väl inte in handduken redan nu". Nä, sa jag fortfarande ganska uppgivet...och 2 veckor senare fick jag mitt efterlängtade plus som höll hela vägen till barn. Hoppas så med dig!!!
    Tack för att du delade med dig av denna fina erfarenhet! Hjärta Fantastiskt att det kan bli bra till slut i alla fall trots mindre bra skörd.
  • Inanna Li
    callimero skrev 2011-11-07 14:21:19 följande:
    Inanna Li skrev 2011-11-07 12:24:21 följande:
    Kalimero - Lycka till med din behandling!
    Ja tack, det behövs! Jag hoppas du har ena riktiga guldägg på g.
    Ja tack, det vore ett underbart mirakelSolig
    sushikatten skrev 2011-11-07 15:30:17 följande:
    Innana: Det är klart att det är bäst att ha fler ägg men som sagt så vet man aldrig kvaliten. Fjällsippan har helt rätt. Försök att tänk positivt även om man ibland blir lite  frustrerad att det inte blir som man tänkt sig. Jag kände det samma när man inte får så många ägg och samtidigt så verkar det svårt att få alla att mogna samtidigt.

Själv så är jag på ruv 1 idag men en åtta celligt och en 5 celligt! Ena embryot såg jätte bra ut men 5 an skulle ha utvecklat sig bättre. Jag kör crinone för första gången och det känns väldigt skönt att bara köra det en gång om dagen. Är det någon av er som vet skillnaden? 
    Tack! Har aldrig varit med om nåt så här konstigt förut. Förra gången det gick sämre hade jag i alla fall 7 jämnstora blåsor på dag 8 och fick ut 7 ägg. Nu vet jag inte alls vad jag kan hoppas på men blir det 2 bra till ET så är det inte ju helt misslyckat! Så det är vad som är min förhoppning i detta läge!
  • Inanna Li

Nu har jag fått tid för ÄP på måndag så det blir 3 sprutdagar till, totalt 12 dagar! Blåsorna fortsätter växa i långsam takt men de växer i alla fall.

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***

Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3.
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 3 ET & 2 FET
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall ) 
    Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) väntar på FET
    Mia 42, Göteborg, väntar IVF2/FET 3 november
    AnnaLinn -72, Halland, 3 IVF:er.
    Victoria71, Göteborg, IVF-centrum, väntar på IVF-försök nr 2 nov.-dec. kanske.
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
    Oceanney, FET2 i januari 2012
    Finfina, 43 år, IVF 3, CFC
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, FET - Biokemisk grav. Bor i Örebro, gjort IVF på CvL.

***SÄNGHALMSLIGAN***

Sunseed, 40 år, Dalarna. Eskimåer i frysen men kör hemmaförsök så länge...
    Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja.....
    Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ), första FET nu i höst.

***FET***

Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET i okt-nov
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 MA, FET i slutet på Nov hoppas vi
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro, ICSI 2 frusna ägg  Centro Promea Turin, Italien början av nov.
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU,  nytt FET v 50

***SPRAYAR*** 

Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro
    pp08, 41år, Stockholm, IVF7 (syskon) spraystart 24 okt
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, första spraydag 2 nov ICSI i början av dec
    Vi 4, 40 år, (syskonförsök), första IVF försöket, spraystart 6 november. 

***SPRUTAR***

Sushi. 42år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon.
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL,  IVF nr 5 korta behandlingen på CFC, DK - avbröt då det bara var 1 follikel och gör insemination 21/10
    SyskonETT, 40 år, Sthlm, syskonförsök IVF nr 1
    Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Göteborg, (3 ICSI + 3 FET och 2 MA) . ICSI 4
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) sprutstart 2/11

***JAPANSKA METODEN***

***ÄP/ET***
    Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Göteborg, (3 ICSI + 3 FET och 2 MA) . ICSI 4, ÄP 14/11

***RUVARE OCH TESTDAG***

bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9
    Boombabymamman, 39 år, Malmö, syskonförsök 1 med ICSI på Cura i Malmö, TD 7/11.
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvar för sextonde gången; fick en son på tionde. CvL, TTD fr o m 3/11.

***GRAVIDA***

dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Lumix, 40 år, BF mars 2012
    Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012

***FÖDDA***

Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?