• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li

Eviglängtan - Det är självklart att vi ska få skriva om vad som helst härinne. Både positiva och negativa sidor av denna långa kamp för att bli gravid. Vi får alla försöka vara realistiska optimister på något sätt (säger jag som är världens pessimist som alltid tror det värsta ska hända men folk i min närhet och alla vänner här på FL hjälper mig att tänka även positivt).  Mirakel kan ske varje dag så jag ger inte upp hoppet! Och visst ska vi få klaga och gråta och skrika när vi upplever motgångar! Tycker att du kom med jättebra realistisk statistik om våra chanser att lyckas. Ändå måste man ju hoppas att det ska gå vägen i alla fall! Någon måste ju dra vinstlotten!

• Skruttefia
    Skytten skrev 2011-02-09 12:58:00 följande:
    Jag pratade med min gyn och hon sa att jag skulle kunna få testa den korta varianten med nässpray med tanke på att jag reagerar så kraftfullt på mediciner. Och även hormoner. Jag fick ta pergotime när de kollade mina värden och jag blev så otroligt deprimerad av dem.
    Att jag reagerade så på Pergo gjorde mig än mer orolig inför en ivf.

Jag kan kanske lugna dig att jag som både tagit pergotime (3 enkelkurer o 2 dubbelkurer) och gjort IVF (långa metoden) mådde jättedåligt av pergotime men mådde oförskämt bra under IVF:en "trots" nedreglering enligt långa metoden. Jag var faktiskt orolig att jag gjorde fel, eftersom jag hört att många mår så dåligt!

Lillasyster är ett IVF-barn (gjorde IVF som 41,5 åring) men mina två IVF:er i höstas (som 43,5 åring) har tyvärr inte lett till graviditet.
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Snösport

Nu har jag tagit Fostimon och Orgalutran(eller vad den heter) för klockan 20.00 blir det äggmognads sprutan så jag ska på ÄP på fredag....får man allt nu för de vill inte jobba för mycket på lördag? Bara mina blåsor blir lite större på ena sidan så är allt lugnt. 

Vandrarhemmet jag brukar bo på är fullbelagt så det blir boende hos vänner på annan ort sedan hotell i Falun under lördag söndag. Om allt går bra blir det ET på måndag och jag gör det själv så killen som inte har någon semester kvar får hem å jobba söndags em....jag har ju en vecka extra så jag ska ta några dgr efter också fast jag kanske mår mycket bättre denna gången men det känns bra att ta det lugnt och inte jobbstressa.  

• Inanna Li

Snösport - Lycka till med ÄP på fredag! Ha det så trevligt i Falun också! Bra att ta det lugnt både före och efter ET.

• Inanna Li
    moa123 skrev 2011-02-09 14:34:51 följande:
    Tack så mycket Innana68 !
    Ja, vem trodde det, inte jag i alla fall, född pessimist.
    Skrattande! Skönt att få "höra" historier från dem som lyckats! Då kan man som pessimist ändå ha hoppet kvar!
  • Fjällsippan
    Skruttefia skrev 2011-02-09 16:34:49 följande:
    Jag kan kanske lugna dig att jag som både tagit pergotime (3 enkelkurer o 2 dubbelkurer) och gjort IVF (långa metoden) mådde jättedåligt av pergotime men mådde oförskämt bra under IVF:en "trots" nedreglering enligt långa metoden. Jag var faktiskt orolig att jag gjorde fel, eftersom jag hört att många mår så dåligt!

Lillasyster är ett IVF-barn (gjorde IVF som 41,5 åring) men mina två IVF:er i höstas (som 43,5 åring) har tyvärr inte lett till graviditet.
    Det här stämmer in på mig också - har ätit Pergotime i samband med inseminationer och mådde sämre av dem än vad jag har gjort under IVF'erna. Märkligt.

Skytten; det ju en bra utgångspunkt inför IVF'erna om alla värden ser bra ut. För det är ju först när de har ett befruktat ägg som de kan bedöma kvaliteten och chanserna för att lyckas med IVF'en. Vi har inte heller några synliga fel, däremot har jag nu åldern och en dalande äggreserv emot mig (fyller 43 i år). Efter flera års kämpande fick jag en son via IVF när jag var 40, och nu gör jag syskonförsök. Jag förstår din oro inför behandlingen, men instämmer med Zinfandel m fl att inte vänta. Du kan ju boka en konsulation på en IVF-klinik för att ventilera din oro inför stimuleringen. Och vi finns här och stöttar - för mig har FL varit ett otroligt stöd genom alla behandlingar!

ninni68: jättegrattis till lyckad IVF och graviditet
  • Fjällsippan
    Snösport skrev 2011-02-09 18:27:27 följande:
    Nu har jag tagit Fostimon och Orgalutran(eller vad den heter) för klockan 20.00 blir det äggmognads sprutan så jag ska på ÄP på fredag....får man allt nu för de vill inte jobba för mycket på lördag? Bara mina blåsor blir lite större på ena sidan så är allt lugnt. 

Vandrarhemmet jag brukar bo på är fullbelagt så det blir boende hos vänner på annan ort sedan hotell i Falun under lördag söndag. Om allt går bra blir det ET på måndag och jag gör det själv så killen som inte har någon semester kvar får hem å jobba söndags em....jag har ju en vecka extra så jag ska ta några dgr efter också fast jag kanske mår mycket bättre denna gången men det känns bra att ta det lugnt och inte jobbstressa.  
    Stort lycka till på fredag! 

Ego: för mig känns det som alla blåsor har smitit sin kos. Jag har iofs haft samma noja de senaste IVF'erna eftersom jag inte har något som hämmar ägglossningssignalen. Men den här gången har jag ÄL-flytningar som inte är av denna världen, samt att spänningen i stockarna har liksom släppt. Ikväll kl 22 är det dags för ÄL-sprutan, och på fredag ska vi till Uppsala för ÄP. Längtar så efter att få höra "första ägget" från labbet vid plocket. Hoppas att de har det upplägget i Uppsala också.
  • Sunseed
    Snösport skrev 2011-02-09 18:27:27 följande:

Vi kanske möts i dörren. Jag har ET fredag eller måndag. Skrattande
  • Inanna Li

Skytten - Välkommen hit! Du har fått massor av bra svar redan så jag vill bara tillägga att jag hoppas du bestämmer dig för att kontakta en IVF-klinik så snart som möjligt. Tiden är dyrbar när man närmar sig 40 även om man har jättebra värden. Jag väntade väldigt länge (till 41,5 års ålder) med att söka hjälp och det är något jag ångrar djupt . Tänk också på att ett enda IVF-försök kan bli åtskilliga sängkammarförsök på en gång beroende på hur många ägg man får ut. Målet är att hitta det bästa ägget som förhoppningsvis är guldägget Lycka till!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?