• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

mamman030 skrev 2011-10-02 22:18:57 följande:
    Heja Inanna, nu är det din tur tycker jagHjärta
    Håller med fullständigt!! HjärtaSolig
  • oceanney
    pp08 skrev 2011-10-03 10:51:50 följande:
    Victoria: allt kan hända. Det svåra är att grav symptomer är samma som progesteron/mens symptomer. Tjuvtestade idag minus men var förmdodligen för tidigt. De gångerna jag har plussat har det varit svaga plussar fr början så jag borde veta bättre.
    Ja, är man låghormonare är det nog bäst att vänta. lite. Jag plussade supersvagt på RD 15 med tvådagarsembryo. Strecket var knappt synligt för blotta ögat. Skrattande

Nu på RD7. Har olika känningar hit och dit men det är troligtvis bara progesteronet. Fick just min första rejäla "mensvärkskänning". Kändes som att nu sätter det igång precis när som helst. Jobbigt, men så var det ju sist också och då var jag gravid så det betyder ju ingenting, men jobbigt är det..
  • oceanney
    Victoria71 skrev 2011-10-03 11:15:13 följande:
    Oceanney, hur vet man om man är en låghormonare?
    Ja, det är dumt att spekulera, men samtidigt KAN man bara inte låta bli!
    Tja, hmmm, det är väl kanske inte ett något vetenskapligt begrepp... Det är väl bara att man plussar sent, dvs att det tar ett tag innan hcg-produktionen kommer igång ordentligt. 

Tog E2-prov imorse och det var lågt, så nu har man fått sig en stor spruta HCG i rumpan (1500 IU). Skrattande

Värsta mensvärken, PMS-humör och svettningar från och till. När jag låg på britsen och skulle få sprutan (intramuskulär så jag kunde inte ta den själv) så kände jag nästan att det inte var någon idé. Nu kommer mensen precis när som helst. Enda trösten är att det var så under förra ruvningen också och då var jag gravid. 
  • oceanney
    Inanna Li skrev 2011-10-04 06:48:10 följande:
    Än är det OK! Hade en del värk igår men ännu ingen mens!
    Ser väldigt lovande ut!!
  • oceanney
    Victoria71 skrev 2011-10-04 08:32:25 följande:
    Heja, heja, heja dig!! 
    Kan inte föreställa mig hur läskigt det är att gå på toa när man är så nära målet ... jag vågar knappt gå själv trots att jag bara är på RD 9, ujujuj, hur ska det gå längre fram?! 
    Tror faktiskt du tom är på RD 10 eftersom jag är på RD 8. Skrattande

Du gjorde väl ET 24/9 - jag FET den 26/9. 

(Eller räknar jag fel? Räknar ET och FET-dag som RD 0.)
  • oceanney
    myran6801 skrev 2011-10-04 11:41:54 följande:
    Håller tummarna hårt för er alla som ruvar. Nu ska det väl bli en drös med plus här tycker jag!! {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
    Ja det tycker jag med! Plussen ska stå som spön i backen på denna lista. Framför allt de som inte har barn sen tidigare.
  • oceanney
    Tuvalina skrev 2011-10-05 03:30:12 följande:
    Tack kära ni som delat med av era erfarenheter kring AMH värdet. Vad härligt Hoppfull att du är gravid! Var gjorde du äggdonation? Lycka till ed förlossningen. Kolla gärna in mitt och Elins upprop om nationella riktlinjer vid minskade fosterrörelser. Vänder mig till alla här, om ni har Facebook gå gärna in och gilla vårt upprop på www.Facebook.com/fosterrorelser Imorgon kommer det även handla om IUFD på TV3: sanning och konsekvens. Elin som jag startat uppropet med medverkar i programmet och berättar tillsammans med sin man när deras dotter dog i magen i april i år. Samtidigt som vår son dog. Stor kram från mig och lycka till ni som är på G mot TD!
    Hej Anne! Vad kul att se dig här igen! 

Vad duktiga ni är. Jag läste en av kommentarerna på er Facebooksida ("Fick själv tjata mig till ett ultraljud i månad 8, ingen trodde på mig när det kändes "fel". Jag hade rätt ") och blir alldeles mörkrädd och känner än mer att jag aldrig skulle våga vara gravid eller föda barn i Sverige.

Jag vet att jag tjatar mycket om Frankrike men jag måste bara berätta hur det går till där. Ultraljud i princip varje månad, naturligtvis kan man ringa sin doktor oftare och få tid om man känner att någonting inte känns rätt. Flödesmätning och kontroll av moderkakan gör man nog hela tiden men specifikt runt vecka 33. Speciellt viktigt för oss över 40 men vem som helst kan drabbas av förkalkning. 

Att det skulle kosta för mycket att göra fler ultraljud är ren BS. Min doktor hade utrustningen på sin mottagning. Man kommer dit vägs, fram med ultraljudsapparaten och sen remitteras man vidare för diverse blodprov. I Sverige går man till en barnmorska som tar fram måttbandet och mäter SF-mått. Kostnaden är i princip densamma (lön, lokal etc) ur offentlig synpunkt. 
  • oceanney
    pp08 skrev 2011-10-06 08:25:33 följande:
    RD14 idag, minus och en början till mens (mörkbruna crinone klumpar som hittills har varit helt vita). Har haft movärk i nästan 1 vecka nu så ingen tvekan att det är mens och def. minus.
    Vad tråkigt! Kram! Hjärta

Hade ni nåt i frysen?

Grattis till alla plussare i tråden (Mia69 och Syskon nu om jag minns rätt) och Innanna som klarat ännu en dag utan BIM.  
  • oceanney
    Victoria71 skrev 2011-10-06 16:04:57 följande:
    Hur mår du, Oceanney då?
    Tackar som frågar. Hur går det själv?

Inte så mycket att rapportera här förutom att jag klarade mig förbi cykeldag 27 igår, vilket var när jag fick mens förra månaden.

Idag på ruvardag 11. Njuter av kvällströttheten. Sen dottern föddes har jag haft svårt att somna på kvällarna och hon vaknar kl 5.30-6.00 oavsett när jag gått och lagt mig. Om det beror på progesteronet eller vad det beror på spelar ingen roll, det har varit ett välkommet break och jag känner mig som en ny människa. De två tre senaste kvällarna har jag somnat före vår sjumånaders bebis. :)

Innana - jag är övertygad om att du är gravid. Jag förstår dock varför du inte vill testa och respekterar det. Testa när du känner för det. 

Om jag hade varit i Frankrike nu (är nu i Sverige) så hade det varit HCG-prov imorgon. Om jag inte får mens innan kommer jag dock att vänta till RD15 eftersom jag plussade så himla svagt på RD15 sist. 

Hann titta lite bitvis på programmet på TV3 igår och blev positivt överraskad. Vem hade trott att SVT skulle göra en "freak show" och TV3 ett lågmält program på samma tema? Vad jag fattade det som ägnades hela programmet åt bara två par, till skillnad från SVT som hastade igenom alla möjliga options. Renée Nyberg kändes dessutom mer empatisk än den andra programledaren, som kändes lite distansierad. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?