Tuvalina skrev 2011-10-05 03:30:12 följande:
Tack kära ni som delat med av era erfarenheter kring AMH värdet. Vad härligt Hoppfull att du är gravid! Var gjorde du äggdonation? Lycka till ed förlossningen. Kolla gärna in mitt och Elins upprop om nationella riktlinjer vid minskade fosterrörelser. Vänder mig till alla här, om ni har Facebook gå gärna in och gilla vårt upprop på
www.Facebook.com/fosterrorelser Imorgon kommer det även handla om IUFD på TV3: sanning och konsekvens. Elin som jag startat uppropet med medverkar i programmet och berättar tillsammans med sin man när deras dotter dog i magen i april i år. Samtidigt som vår son dog. Stor kram från mig och lycka till ni som är på G mot TD!
Hej Anne! Vad kul att se dig här igen!
Vad duktiga ni är. Jag läste en av kommentarerna på er Facebooksida ("Fick själv tjata mig till ett ultraljud i månad 8, ingen trodde på mig när det kändes "fel". Jag hade rätt ") och blir alldeles mörkrädd och känner än mer att jag aldrig skulle våga vara gravid eller föda barn i Sverige.
Jag vet att jag tjatar mycket om Frankrike men jag måste bara berätta hur det går till där. Ultraljud i princip varje månad, naturligtvis kan man ringa sin doktor oftare och få tid om man känner att någonting inte känns rätt. Flödesmätning och kontroll av moderkakan gör man nog hela tiden men specifikt runt vecka 33. Speciellt viktigt för oss över 40 men vem som helst kan drabbas av förkalkning.
Att det skulle kosta för mycket att göra fler ultraljud är ren BS. Min doktor hade utrustningen på sin mottagning. Man kommer dit vägs, fram med ultraljudsapparaten och sen remitteras man vidare för diverse blodprov. I Sverige går man till en barnmorska som tar fram
måttbandet och mäter SF-mått. Kostnaden är i princip densamma (lön, lokal etc) ur offentlig synpunkt.