• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Är 40 och har just gjort vår första IVF/ICSI (=mikroinjektion) och är nu i vecka 5+2!.

25% chans sa embryologen inför insättningen. Vad han grundade det på vet jag inte, allmän statistik eller just våra embryon. Orkade inte fråga just då. 

Kändes tungt med 75% chans att misslyckas men jag har faktiskt sätt värre siffror på IVF och åldersgruppen 40 år, typ 5-10% så lite positivt kändes det ju samtidigt.

25% är väl dessutom chanserna för ett normalt fertilt par utan några fel i en normal cykel så med IVF är det nog svårt att komma upp i en högre siffra.

Med undantag för äggdonation då. Jag håller med om att de ofta verkar ha mycket högre chanser. De kanske har hittat donatorer med ägg av superkvalitet och väldigt många ägg. Då kan man odla dem längre vilket minskar risken för att man får tillbaka ett dåligt ägg.

Hursomhelst, jättejobbigt att tänka på statistik när man är inne i den här processen. Är nog bäst att bara strunta i den. Googla inte för mycket. Man blir bara deprimerad. Stort lycka till med IVF:en i augusti/september!!!

• oceanney
    turlid70 skrev 2010-06-17 13:14:11 följande:
    Härligt Oceanney! Stor grattis till graviditeten! Var gjorde ni behandlingen?

25% chans kan tyckas är för lite, men för oss är det nästan 100 gånger mer än vanligt. Vi ska också göra en ICSI på Karolinska. Det är vår sista chans innan jag blir för gammal för deras regler, sen måste vi betala själva för behandlingen. Vi hoppas så klart att vi lyckas på första försöket :))
    Ja så tänkte jag också i mina ljusare stunder. 25% är oändligt mycket mera än våra 0 procent utan IVF.

Härligt att ni får göra det utan att behöva gå privat. Trodde gränsen i Stockholm var 38 år.

Själva bor vi i Frankrike. Där är det, om inte gratis, men nästan, för alla upp tills den dagen man fyller 43 års.

Jag hoppas också ni lyckas på första försöket!! Du har ju barn sen tidigare så då vet du iallafall är möjligt. Vi har inga barn eller graviditeter sedan tidigare så det här känns verkligen som ett mirakel.
  • oceanney
    linköping68 skrev 2010-06-21 22:06:48 följande:
    Hej och tack för tankarna
    Har testdag imorgon tisdag, men tror nog att jag väntar någon dag till då jag tycker det känns lite kort om tid sen vi satte in det lilla embryot. Det är bara 15 dagar sen.... Sen måste jag väl erkänna att jag knappt vågar för jag vill inte se minuset i rutan
    Men måste ju testa för att få veta.....
    Inte alls så bara - 15 dagar utan mens är ju ett ganska hoppfullt tecken! Testa!! Skulle iofs säkert själv inte testat än om inte min sambo "tvingat" mig, så jag vet precis hur du känner. 
  • oceanney
    linköping68 skrev 2010-06-21 23:58:15 följande:
    Ja, "måste" ju testa någon gång så jag vet.....Och 15 dagar kan ju vara bra, men jag har långa cykler på ca 35 dagar så för mig är det nog ett sisådär bra tecken.

Men det känns läskigt att testa. Har inte haft några tecken på ev graviditet så jag är tyvärr negativ i tanken ang testet..... Min man är kolugn och säger att jag kan testa när jag är redo. Ja det blir jag typ aldrig  
    Har man sin 'egna' lutealfas efter en IVF? Ja det kanske man har. Jag testade första gången 12 dagar efter ET (tvådagarsodlade) och det var faktiskt embryologen som gav mig det datumet. Har normalt 29-dagarscykler. OK, ska inte tjata mer. Håller alla tummar och tår!!
  • oceanney
    turlid70 skrev 2010-06-22 20:32:06 följande:
    Hur mår du Oceannay? Tiden tickar på och du känner redan av massa trevliga gravsymptom? Har du gjort VUL eller väntar du? Är det du som bor i Frankrike, gör man VUL där?
    Hej turlid! Jag mår prima! Bara lite lätt illamående några gånger. Sover extremt mycket. Fånigt lättrörd. Är idag vecka 6+0. 

Ja, jag bor i Frankrike. Där gör många VUL redan i vecka 6 men jag väntar 1-2 veckor till tror jag. Varför vet jag inte. IVF-processen är ett sånt ståhej så det är skönt med lite lugn och ro utan läkarbesök. Kanske därför... Kram!! 
  • oceanney
    linköping68 skrev 2010-06-22 21:39:19 följande:
    Har nu testat och det gick inte bra. Det var ett trist minus
    Vad trist! Kramar om! Har du provat med morgonurin också och har du fått din mens än? 
  • oceanney
    Tuvalina skrev 2010-06-24 15:18:41 följande:
    Fler frågor dyker upp när jag läser era inlägg. Jag känner en sting av orättvisa känslor när jag hör att man i Frankrike får göra nästintill kostnadsfri IVF i Frankrike.  Det känns ju lite diskriminerande på något sätt att inte kunna få det till rimliga kostnader bara för att man fyllt 39 år och som sagt snart 40. Jag är också född 70 som du Turlid. Jag antar att det på Karolinska är bara för de som är skriven i Stockholm och att det är väl lång kö om man inte är inskriven där?
    Hej och välkommen till tråden! Inte bara Frankrike - tom vårt grannland Finland erbjuder tre försök upp till 43 års ålder (Frankrike har 4 fria försök). I Sverige har varje landsting olika åldersgräns vilket ju inte gör situationen mer rättvis...

• oceanney
    turlid70 skrev 2010-06-26 08:33:19 följande:
    Vet du om vi svenskar kan få en behandling i Finland? Eller Frankrike kanske?
    Det tror jag absolut. Många från Sverige åker ju till Finland för att göra IVF med äggdonation. Det går säkert att göra vanlig IVF också.

I Frankrike är de flesta kliniker privata så vem som helst är nog välkommen. Problemet är bara språket. Det finns många läkare som inte talar engelska och det gäller även den administrativa personalen. Ett annat problem är kostnaderna. Utöver att betala för själva IVFen privat så tillkommer ju resor och hotell också.

Tycker förresten det är horribelt att någon ska behöva stå i kö i 2 år, framför allt när man är 35+.
  • oceanney
    linköping68 skrev 2010-06-27 22:59:14 följande:
    Tog test 2 imorse och det var - idag med så nu var det definitivt iallafall. Men tar nya tag till hösten då vi gör ett nytt försök med IVF. I sommar blir det bara att vila och ta det lugnt
    Trist. :( Men skönt att du får lägga det bakom dig så att du kan gå vidare mot nya friska tag. Kram!
  • oceanney
    turlid70 skrev 2010-08-03 10:29:40 följande:
    Hej tjejer! Har börjat med min sprayning idag.

Hade svårt att starta måste jag säga. Hade väntat och väntat så länge på det här och nu när tiden kom så känner jag ångest? Vanlig nässpray tål jag inte och tar aldrig den, men det är inte därför jag känner ångest utan för att jag är skräckslagen hur jag klarar av behandlingen framöver. Just nu känner jag ingenting, är bara lite ledsen liksom. Har två veckor kvar på min semester och sen börjar jag jobba på halvtid i en månad så att jag hoppas att det underlättar under processen.

Ha en bra dag! Kram.
    Gjorde själv korta metoden (Decapeptyl, 'klimakteriesprutorna' som motsvarar din spray, påbörjades samtidigt som Puregon) så jag kan tyvärr inte uttala mig om sprayandet och nedregleringen men om du är orolig för själva behandlingen när du börjar med Puregon/Gonal F eller liknande så vill jag bara säga att det inte är någonting att oroa sig över.

Jag hade inte en enda otrevlig biverkning av medicinerna. Jag mådde toppen under hela behandlingen och jag fick ändå en halvhög dos Puregon, 225 IU under cirka två veckor. Jag kände mig lite drogad precis när jag tagit sprutorna men det var inte alls obehagligt. Det var dessutom troligtvis från Decapeptylen, vilket du inte kommer att ta eftersom du sprayar. 

Såg att du har barn sedan tidigare, vilket jag inte har. Själv tycker jag själva graviditeten är hundra resor värre med alla hormonrusningar,  trötthet, illamående. Du behöver inte vara rädd för att det ska kännas som en graviditet i början om du förstår vad jag menar.

Stort lycka till!! 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?