IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Är 40 och har just gjort vår första IVF/ICSI (=mikroinjektion) och är nu i vecka 5+2!.
25% chans sa embryologen inför insättningen. Vad han grundade det på vet jag inte, allmän statistik eller just våra embryon. Orkade inte fråga just då.
Kändes tungt med 75% chans att misslyckas men jag har faktiskt sätt värre siffror på IVF och åldersgruppen 40 år, typ 5-10% så lite positivt kändes det ju samtidigt.
25% är väl dessutom chanserna för ett normalt fertilt par utan några fel i en normal cykel så med IVF är det nog svårt att komma upp i en högre siffra.
Med undantag för äggdonation då. Jag håller med om att de ofta verkar ha mycket högre chanser. De kanske har hittat donatorer med ägg av superkvalitet och väldigt många ägg. Då kan man odla dem längre vilket minskar risken för att man får tillbaka ett dåligt ägg.
Hursomhelst, jättejobbigt att tänka på statistik när man är inne i den här processen. Är nog bäst att bara strunta i den. Googla inte för mycket. Man blir bara deprimerad. Stort lycka till med IVF:en i augusti/september!!!