IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Skytten skrev 2012-01-17 14:01:25 följande:
Folk är så jäkla okänsliga - har tänkt mycket på det du skrev Linköping, om kvinnan på ditt jobb. Och jag var nog inspirerad av dig, för precis nu stötte jag ihop med en granntant i huset och hon säger:- Och inga fler barn på gång. Man kan ju inte bara ha ett barn. Ni måste ju ha ett till.
Och jag djupandades och tänkte skydda henne och mig från pinsamheter som man ju altid gör, men näää tänkte jag, varför? Nu kan hon gott få skämmas! För det är så ohyfsat att säga så. Så jag sa:
- Vi kan inte få fler barn.
Då blev det tyst och hon tappade hakan. Innan hon fann sig.
- Då förstår jag. Då pratar vi inte mer om det.
- Nej, det gör vi inte.
KÄRRING!
Min värsta i den gengren är ändå en full kvinnlig psykolog när vi var ofrivilligt barnlösa. Hon och hennes familj var inbjuden på fest hos oss så det var svårt att bara gå därifrån. Av någon anledning tycker jag att man känner på sig när folk man inte känner ska ställa FRÅGAN med stort F: "när tänker ni skaffa barn".
Vi kallpratade och så kände jag hör hon sög in lite extra luft och så kom den. Följt av någonting om att det ju var bråttom eftersom jag snart fyllde 40. Näha, det hade jag inte tänk på själv. Den gången sa jag inget men retar mig fortfarande på att en person med den slutledningsförmågan (de flesta barnlösa par som varit ihop mer än 10 år är det inte FRIVILLIGT) ska få gå lös som psykolog. Kanonberusade blev de också mitt framför sina tonårsbarn.