• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2011-09-24 18:33:49 följande:
    Om ett år eller så är jag längst ner!!! Ha! Skrattande
    Jajamen! Så är det. Ingen tvekan om saken. Mark my words!  GravidPlusNalleSkål{#emotions_dlg.flower}
  • oceanney
    Maryhe skrev 2011-09-26 16:45:49 följande:
    Slemmis: Min sambo har åderbråck grad 3 enl. Sarteschi på insidan samt flera småcystor på vänster sida. Högersidan står det att den "inte är homogen och i avsaknad av refluxer" vad dom nu menar. Han har väldigt få spermier, låg rörlighet samt en morfologi på 1% (1% normala spermier). Vid vårt besök på kiniken gav de oss så små chanser som ca 3%  att få barn. Eftersom 3% ju är mer än 0% så var det aldrig någon tvekan om att försöka, det betyder ju att det inte är omöjligt eller hur? 

Då mina värden var bra  utgick de ifrån MANNENS problem när de lade upp strategin för behandlingen. Jag var tvungen att täcka upp för hans brister så att säga. De förklarade också väldigt tydligt med bilder olika förlopp i behandlingen. Be att få allt förklarat så bra som möjligt hur de har tänkt för er, fråga om du inte förstår. Sen när du kommer hem har du ju en expertpanel att tillgå här som tagit sig igenom flera behandlingar i både Sverige och Danmark, det är inte alla som har den möjligheten så ta till vara på den. Vi finns ju här för att stötta varandra! 

Jag har själv inget stablit psyke, har kämpat mot anorexi och träningsberoende sedan jag var 15, är nu normalviktig men balanserar alltid på en skör tråd. Jag har sett till att ha uppbackning  med en bra psykolog, det var också ett krav från vår husläkare. Vi har talat om att jag ska ta kontakt med honom nu då eftersom jag ofta i samband när det blir tungt känslomässigt slutar äta och glider in i min störda värld. Men faktum är att jag känner att jag får bra stöttning och kan bolla med tankar även här i den här tråden. Vi är ju så många här som går igenom samma sak. 
    Sänder mina varmaste tankar till Maryhe. Just nu i Turin, mao inte alls långt ifrån dig. Skrattande

Förstår att det känns för djävligt. Försök dock tänka på det som gick positivt. Du fick massor med ägg, de befruktades trots dåliga odds och de fäste. Så ni har inga problem med äggproduktionen, befruktningen eller implantationen! Tre stora puckar som normalt kan vara jättehinder. Ni kan alltså bli gravida!  Sen var det antagligen bara en jäkla otur. "C'est la nature" som de säger på min klinik. Och ni hade väl kvar i frysen väl?
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-09-26 11:12:13 följande:
    Haha, härligt!! Den ska jag också köra med ;) Fransmännen ska ju alltid vara annorlunda så IVF heter FIV där... Som aids som heter sida och gud nåde den som använder det anglosaxiska ordet e-mail officiellt, det heter courrier Flört Får kolla vad fet heter!!
    Transfert d'embryons congelés Skrattande Kanske förkortas TEC men jag är inte säker. 

Mail heter courriel med "l" på slutet tror jag.

Ja, då var man dubbelruvare igen då. Testdag om 12 dagar. Hittar inte listan så att jag kan lägga till mig. Ska leta vidare. 

Fick nästan kalla fötter imorse. Undrade vad jag gett mig in på. Är ju så happy med dottern. Jag vill inte att någonting ska förstöra det, att det ska förbytas mot någon känsla av saknad vad gäller barn, men jag tror inte det.

Upptiningen gick bra vilket innebär att vi har två embryon kvar i frysen. Nästa möjlighet vi har att åka till kliniken blir runt jul om inte detta funkar. Passade på att fråga om deras öppettider med tanke på svenska klinikers ständiga stängningar. Fick en någon oförstående min men hon fiskade upp en kalender och sa att de nog planerade att vara lediga typ 24 december till nyår. I övrigt var det fritt fram. Helt OK.

• oceanney
    AnnaLinn skrev 2011-09-26 19:04:34 följande:
    Grattis till dubbelruvning!! Vad kort tid du har för testdag, är det pga FET?
    Tack alla sötisar för lyckönskningarna. HjärtaSolig Det värmer.

Är det tidigt? Vad har du haft?

Hade samma testdag när vi gjorde IVF (med tvådagarsembryon).

I Frankrike innebär testdag iofs att man gör ett hcg-prov. HCG blidas väl bara om man är gravid. Därför räcker det med små mängder. Om testet är positivt gör man om provet efter några dagar för att se att det dubblats som det ska. 
  • oceanney
    AnnaLinn skrev 2011-09-26 17:55:52 följande:
    Hade TD i to och då visade den, enda gravstickan jag hade hemma, pos,  vågade inte tro på detta så därför beställde jag nya och de kom idag, tog ett nytt test och visar fortfarande pos! Är lite chockad, för jag har ju inte känt ngt under ruvningen! Känner mig glad samtidigt som jag är lite fundersam... kan det verkligen hålla hela vägen... Vi vet ju alla att saker och ting kan hända! Är bara att hoppas på det bästa. Ska ringa kliniken i morgon. 
    Stort grattis till plus! PlusGravidSkål

Så där var jag också - test på test. Först blåa, sen fick jag för mig att ett rött nog var bättre och fick leta efter test med röda streck. Ööööh...? Skrattande
  • oceanney
    Maryhe skrev 2011-09-26 18:19:24 följande:
    Jag har 6 ägg i frysen, inga embryon. Så nu boostar vi spermierna allt vi kan. Ja anledningen att de ville få fram så många ägg var ju att risken var stor att flera injicerades med mindre bra spermier även om de använde en bra urvalsprocess. Så för min del är kvantitet lika viktig som kvalitet. Det beror ju helt på vilket utgångsläge man har. På kliniken tyckte man också att det var ett gott tecken att det faktiskt fäst så det är bara att tänka frammåt även om det känns tungt.
    Wow! Så intressant. Visste inte ens att det fanns kliniker som fryser bara ägg.

Ja det är ett mycket gott tecken att de befruktades och fäste. Om man väl lyckas befrukta äggen med ICSI så kommer man upp i normala IVF-sannolikheter, har jag för mig. (Vi har själva gjort ICSI pga manlig faktor.)
  • oceanney
    Mamma gås skrev 2011-09-29 08:38:59 följande:
    Här är det lite influensakänsla i kroppen.., började kolla tempen igår då jag kände mig lite varmare än vanligt. Ligger normalt på 36.4 morgontemp och igår + idag 37.3. Lite molande känsla/värk i magen å lite svidande känsla i brösten (från igår)... Så jag vet inte om jag är på väg att bli sjuk el om det är nåt annat Glad
    Hur som helst var mitt humör igår inte det roligaste, jag brukar vara den lugna typen men igår brusade jag upp som värsta tonåringen (pga ingenting) å kände mig grinfärdig på kvällen. Kör proggisar morgon och kväll annars bara vitaminer.

Wohoo! 37.3 låter väldigt lovande. Det var mitt första tecken när jag var gravid förra året. Tempen gick upp till 37.2 och stannade där. 

Själv är jag på RD3 så jag har inte så mycket att rapportera.  
  • oceanney
    Victoria71 skrev 2011-09-29 08:24:48 följande:
    Den här ruvaren känner sig lite moloken ... det blev inget till frysen och jag känner absolut ingenting. Och jag vet att det finns såna som blir gravida utan att ha känt något alls innan, men ändå ... vilka chanser har jag liksom. Rynkar på näsan

Jag ska snart rycka upp mig men just nu är det lite tungt. 
    De två jag känner i "verkliga livet" utöver mig själv som gjort IVF efter 35+ fick inget till frysen men blev trots detta gravida på första IVF-försöket. Så det spelar egentligen ingen roll. 

Är du på RD5 (om man räknar återföring är RD0)? Då brukar man inte känna något speciellt. Om man får progesteronvaggisar kan man känna lite "mensvärk" från och till men annars är det lite tidigt att känna nåt.

Hoppas du mår bättre snart! Solig 
  • oceanney
    Eviglängtan1 skrev 2011-09-29 12:31:22 följande:

Är här inne och läser ibland, kan inte låta bli – jag bara måste följa er ha ju varit med från början men hoppade av då jag tyckte att dt jag skrev var så negativt.

Även om jag har barn och väntar barn kommer jag alltid att räkna mig som barnlös…, kan liksom inte släppa hela taget.

Vill bara berätta att när jag ruvade kände jag ingenting, fick dessutom rosa på pappret. När det såväl var dags för den stora testdagen fick jag till min stora förvåning ett plus. Kort därefter började jag blöda och tog ett nytt test och det visade något svagare plus än föregående test. Jag ringde kliniken och ville avboka tiden för VUL, men dem tyckte bestämt att jag skulle avvakta. När det så väl var dags för VUL fick vi se två små guldklimpar. Det tog oss 4 IVF och 2 FET. Har alltid fått tillbaka två embryon då jag själv velat det. Det skulle innebära för den som bara får ett tillbaka 8 IVF och 4 FET. På frågan om man/jag  vill ha ett eller två ägg, ” give me as many as possible”!!! 

Det var inte de gånger som jag fick ut flest ägg och där det fanns en del som kunde frysa som jag blev gravid utan det var en av de gånger som jag faktiskt hade sämst utdelning. Denna gång fick jag tillbaka ett sjucelligt och åttacelligt och se vad som hände – det som bara tycks hända i sagornas värld… Min dos Puregon var också hög 300 IE!

DHEA och Melatonin kanske gjorde susen, vad vet jag?

Wow! Vilken solskenshistoria! Solig

Om jag fattat det rätt från din presentation har du två IVF-bebisar och väntar nu tvillingar? 

Tror inte det spelar någon roll om man får tio barn. Man kommer alltid att förstå hur det känns att kämpa med infertilitet. Man kommer nog aldrig kliva över på "andra sidan" och tycker att barn är en självklarhet, något man tar för givet och jag ser egentligen inget fel med det.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?