• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Stort fett minus blev det på stickan. Minus Nytt FET-försök i januari.

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst 
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, nästa IVF blir på CFC, DK under hösten 
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3. 
    Hönan 39 år, Stockholm, ICSI 4 i Örebro 
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 3 ET & 2 FET
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro, ICSI 2 frusna ägg Centro Promea Turin, Italien
    Maraki73, 37 (snart38) Göteborg, IVF 3 i höst ( tidigare 2 iVF minus, 1 FET plussade men fick MF)
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall )  
    Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) väntar på FET
    Inanna 43 år, IVF-Centrum Göteborg, (3 ICSI + 3 FET och 2 MA) . ICSI 4 i november?
    Mia 42, Göteborg, väntar IVF2/FET 3 november
    AnnaLinn -72, Halland, 3 IVF:er.
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 2: runt 24/10 
    Victoria71, Göteborg, IVF-centrum, väntar på IVF-försök nr 2 nov.-dec. kanske. 
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3. 
    Oceanney, FET2 i januari 2012

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL, ÄL 29/9, BIM 14/10, FET i november 
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst 
    Sunseed, 40 år, Dalarna. Eskimåer i frysen men kör hemmaförsök så länge... 
    Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja.....
    Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ), första FET nu i höst.

***FET***
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET i okt-nov 
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 FET i slutet på Okt 

***SPRAYAR*** 

***SPRUTAR*** 
    pralinen jessica, 38 år, Göteborg, ivf3,SU,  sprutstart6/10

***JAPANSKA METODEN***
    34an, 42år, har 2 IVF-barn. CFC Köpenhamn, (tidigare försök2IVF+1FET på CL iGbg)

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG*** 
    bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9 
    pp08, 41, stockholm, IVF6 (IVF3syskon) ÄP 20/9, ET 22/9, TD 8/10 

***GRAVIDA*** 
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg 
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12 
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12 
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1 
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar 
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1 
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan 
    Lumix, 40 år, BF mars 2012 
    Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012 
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012 
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012

***FÖDDA*** 
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg

• oceanney

Tack tjejer men det känns faktiskt inte så farligt. Känner snarare att jag hade en oändlig tur att jag fick embryona i den ordning jag fick dem. Vid IVF:en fick jag ju två tillbaka som resulterade i dottern. Det här var bara bonusförsök. Har två kvar i frysen från samma omgång. De ska köras i januari och sen är jag klar med allt vad IVF heter oavsett utgång! Solig

• oceanney
    Söte Hade extremt kraftig mensvärk efter min IVF och jag var gravid. Det kändes av och till i veckor som att nu kommer mensen precis när som helst. Smärtorna har säkert med överstimuleringen att göra. Livmodern och äggstockarna är ju uppsvullna och det är klart att det gör ont. Det är nog inte konstigare än så.

Så grattis till graviditeten!! {#emotions_dlg.flower}

Sushi Har en riktig skitvecka men blev uppriktigt glad när jag läste om ditt plus. It made my day.

Innanna Tänker på dig och håller tummarna hårt. Läste att du fick mens på cykeldag 23. Tror inte det är någonting att oroa sig över. Skulle tro att det är en efterverkning av progesteronet. Vi gjorde ju FET nästan samtidigt och jag fick också tidig mens sist på cykeldag 24. Efter FET fick jag mens på dag 32.

32 + 24 = 56. 56/2 = 28. Jag har normalt 28-dagarscykler så det verkar som att kroppen eftersträvar att återställa denna balansen.

Ego Vi hade tänkt att göra ett till FET i november men hann inte eftersom mensen kom en vecka för tidigt (se ovan). Vi befinner oss i Sverige och måste ta oss till Frankrike och det blev för kort om tid helt enkelt. I efterhand är jag glad att vi inte pressade på. Mensen efter FET var väldigt märklig. Tunt illrött blod, det var som när man skurit sig i fingret och det blöder kraftigt, men alltså ingen menskaraktär. Själva blödningen var så "tunn" att jag inte ens kunde använda tampong för det skavde för mycket.

Kan inte så mycket om sånt men om det nu är slemhinnor som ska ut för att "bädda nytt" till embryona så fyllde den mensen ingen funktion. Nästa, som ju kom tidigt, var nästan samma sak. Så på det stora hela är jag glad att vi fick vänta en månad. Nu känns det som om kroppen kommit igång. 

Vi hade ju fyra embryon kvar efter IVF:en i maj 2010 som resulterade i  dottern. I september gjorde vi ett frysförsök med två av de kvarvarande, som inte lyckades. Nu har vi alltså två kvar. I princip har vi sagt att vi inte gör några fler försök efter det men man vet ju aldrig när man kommer till kritan hur man känner det. Känns som om jag gick igenom sorgearbetet att det troligtvis inte blir några fler barn efter FET i september. Det känns fortfarande lite ledsamt men förhoppningsvis blir det inte någon totalkatastrof om nästa FET inte heller funkar.

• oceanney
    Maryhe skrev 2011-11-21 10:06:53 följande:
    I lördags var jag hemma hos min höggravida engelska väninna. Vi var 4 kvinnor, alla med respektive utom jag eftersom min sambo spelade.Männen är alla nära vänner med min sambo, de är gamla bandkompisar.
    I alla fall är engelskan höggravid med sitt andra barn, beräknad förlossning om två veckor. En av de andra fick barn i slutet av juni  och har sin lilla dotter med sig. Den tredje är 44 och har inga barn. De två första känner till att vi gör IVF, har mest kontakt med dem. 

Så efter en stund så kommer frågan om när det är dags nästa gång. Vi pratar lite om det innan vi byter samtalsämne. När alla reser sig och ska flytta in till vardagsrummet blir jag kvarhållen av 44 åringen som börjar gråta. Det visar sig att de försökt i 4 år utan att söka hjälp och inte velat berätta för någon.
    De har precis börjat med utredning och det visar sig att han har dåliga simmare och hon har ett TSH som går upp och ner mellan 1.5 och 5 utan att fått hjälp. Hon har gått upp i vikt och blivt tunnhårig tack vare det. Övriga värden ok.

I Piemonte får man ekonomisk hjälp för IVF tills man fyller 43, sen får man betala själv. Hon är arbetslös så att köra privat är omöjligt. De ska försöka att söka sig till en annan region där man får ekonomisk hjälp till 45.

Hon berättade hur hon ofta undviker sina två väninnor och hittar på ursäkter ofta när de ska ses för att hon mår så dåligt av bebisar och gravidmagar,  hon har heller inte velat öppna sig och berätta för någon. För henne var det oerhört förlösande när jag började prata om det. Vi satt i köket hela kvällen. Hennes sambo skäms för sina simmare och mår dåligt. Jag berättade att min sambos, hans väns kvalitet var ännu sämre så han är inte ensam. 
    Nu vill de att vi ses i veckan, de ska iväg igen nästa vecka och vill veta så mycket som möjligt innan om tillskott, vad man behöver fråga och vad man ska kräva. Berättade om er och hur mycket info jag fått, hur mycket jag lärt mig av er.

Med detta vill jag säga att det finns fler än man tror som går igenom samma sak som lider i det tysta i ens närhet och det kan vara väldigt förlösande att få prata om det.
    Maryhe - lider så med din väninna eftersom vi själva väntade i nio år med att söka hjälp. Då var jag tack och lov "bara" 39 och det fanns forfarande goda förutsättningar.

När ska skammen och stigman över ofrivillig barnlöshet försvinna så att folk kan söka hjälp? Det borde vara lika enkelt och självklart som att man går till tandläkaren när man har tandvärk. Säger inte att det är någons fel, men det är så mycket dramatik kring det här med barnlöshet (tills man hamnar i IVF-svängen och då inser att man är långt ifrån ensam).

Jag tror att man tror att ofrivilligt barnlösa alltid söker hjälp men jag tror att det här är ett mycket större problem än man tror. Därför pratar jag också alltid öppet om vår IVF. Om det kan hjälpa någon endaste så räcker det för mig. För min del släppte mycket när sambons syster ringde och berättade att hon var gravid - med hjälp av IVF. Tänk om hon inte berättat det, hade jag väntat i fem år till då med att söka hjälp?

Själv hade jag som jag skrivit om tidigare långtgående planer på att lämna min sambo så att han kunde träffa någon annan mer fertil. Sen visade det sig att det var manlig faktor. Det är så fånigt alltihopa.
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-11-21 13:24:24 följande:
    Oceanney, när blir nästa försök? Det kanske blir du & jag då nästa gång Flört 
    Kul! Om mensen kommer när den ska blir det FET runt den 21 december. Blir den sen kan det bli lite tajt eftersom kliniken har stängt mellan julafton och nyår. Själv?

• oceanney
    Zinfandel skrev 2011-11-21 14:23:18 följande:
    Oceanney; njae, så tidigt blir det inte för mig, jag börjar spruta däromkring. Men jisses vad plus det ska bli 2012 {#emotions_dlg.flower}
    Spännande! Det blir alltså långa metoden? Hur länge brukar man nedreglera?
  • oceanney
    tjorven01 skrev 2011-11-21 22:35:22 följande:
    Zin
    Du är fantastisk
    Beundrar verkligen din handlingskraft
    Heja heja
  • oceanney
    Maryhe skrev 2011-11-24 13:59:51 följande:
    Úrsäkta tjejer men nu måste jag skriva av mig.
    Hämtade mina prover och TSH hade gått upp till 2.37 från 1.8. I och med att det står att det är inom referensvärdet så får jag ingen hjälp av min läkare.
    Tråkigt med "väninnan". Skönt att du fick veta vad det var för sorts vän så att du slipper slösa tid och energi på henne.

{#emotions_dlg.djavulsk}

Sist jag kollade TSH hade jag 2.7 vilket i Frankrike ligger inom referensvärdet, jag tror att 4 är gränsen. Jag kollade TSH därför jag av och till har en svullen sköldkörtel. I början av min IVF-graviditet hade jag rätt så ont men det gick bra ändå.

Jag vet att det ofta skrivs på FL att TSH ska ligga under 1 men jag vet ärligt talat inte hur vetenskapligt det påståendet är eller om det är en FL-sanning. Så jag tror faktiskt inte du behöver känna dig stressad utan kan lita på läkaren som tycker ditt TSH-värde är OK.

Det endokrina systemet är ett komplext samspel och ju mindre man håller på och mixtrar med hormoner desto bättre. Jag tror inte man kan stirra sig blind på enskilda värden utan ska titta på helhetsbilden. 
  • oceanney
    Inanna Li skrev 2011-11-25 09:50:24 följande:
    Skytten - Lycka till med kommande FET. Mitt första FET var en långdragen process. Jag fick utslag på stickan först på dag 23 efter 10 dagars testande (i slutet både på morgon och kväll) och jag minns att jag testade negativt på morgonen och sen fick jag en glad gubbe på stickan på kvällen (ca kl 19). Jag räknade då den dagen som jag fick kvällsutslag som ÄL-dagen.  Och det gick bra! Jag blev gravid men sen blev det ju tyvärr MA (men det är en annan historia). Så du skulle kunna följa mitt exempel och räkna gårdagen som ÄL-dag! Men jag tror inte det spelar så ättestor roll egentligen!
    Men alltså, vilken onödig stress och ångest att ens behöva fundera över de sakerna själva. Jag vet att vi tjatar på om hur det går till i andra länder nu måste jag tjata igen om hur det går till i Frankrike. 

Första VUL dag 10 då man mäter slemhinnan och blodprov för att kolla E2. Redan då får man ett ungefärligt datum då Ovitrellen ska tas. Andra VUL + E2 cirka dag 12. Ett FET på min klinik kostar cirka 350 euro (staten betalar hälften). Av dessa är hela 100 euro för "bestämning av triggerdatum", vilket ändå visar vilken dignitet tidsbestämningen har. Triggerdatum bestäms alltså av VUL, blodprov och en kompetent gynekolog. Och ni får sitta och behöva bestämma själva över huruvuda omslag ska räknas på morgonen eller kvällen...
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?