• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

kattenizze skrev 2011-09-29 14:07:33 följande:
    Oceanny: Det du skriver om barnlöshet är väldigt klokt. Jag satt och funderade (ja, jag har mycket tid till det nu) och för mig så var IVF-behandlingarna inga problem, jag gjorde de mera av bara farten. Men nu efteråt känner jag hur reaktionen kommer, om tio år hoppas jag att jag slutat fundera på det här med IVF, men nu är jag inte där. Nu måste jag bearbeta min infertilitet, att jag aldrig har kunnat få barn på naturlig väg någonsin, att jag är helt steril utan assisterad befruktning, och att jag med största sannolikhet alltid varit det, även när jag var 20 år. Jag börjar också spana runt i min släkt och ser att barnlöshet/infertilitet är ett återkommande problem på min pappas sida, min syssling fick göra ÄD efter en massa fruktlösa IVF:er t ex. Det är så fruktansvärt hårt att inte kunna få barn på naturlig väg, det vet vi alla härinne. Det påverkar hela ens själ och identitet som människa, oavsett vilket kön man har.
    Sen undrar jag en sak som ni kloka kvinnor härinne kanske vet; i artikeln som Kalimero länkade till stod det att förändrade sexvanor har bidragit till att öka infertiliteten. Har nån en aning om vad det kan tänkas vara?
    När vi först fick beskedet att vi behövde gå vidare med IVF gick jag hem och la mig i ett mörkt sovrum och bara grät. Jag vägrade prata på nästan ett dygn och i mina mörka tankar funderade jag på att lämna min sambo så att han kunde träffa någon annan mer fertil kvinna.

Sen visade sig att problemet i princip var manlig faktor. Rätt så komiskt så här i efterhand. Att jag valde att gräva ner mig och deppa ihop tog ju bara en massa onödig energi till ingen nytta. Detta har varit en stor lärdom för mig. 

För mig känns det inte alls tungt längre att inte kunna få barn utan IVF (även innan jag visste att det troligtvis inte är hos mig problemet ligger). Jag är tvärtemot jävligt tacksam över att hjälpen finns. 

Däremot tog det ganska hårt på mig att dottern föddes med akut kejsarsnitt (vilket ju är någonting de flesta fertila inte ens reflekterar över).

Mycket konstiga tankar: att jag inte kan föda "naturligt", att för 100 år sedan och fortfarande i många delar av världen, hade både jag och dottern dött. Ett barn som inte skulle ha funnits om inte IVF/ICSI funnits. Osv.

Men det är ju samtidigt helt irrationellt att tänka så. Vi är födda i en tidsålder då hjälpen finns. Då är det bara att ta emot den.

Hur många har inte haft en trivial bakterieinfektion eller barnsjukdom som för hundra år sedan hade tagit kål på en? Tänk så många människor du möter på gatan och ser på TV som inte skulle ha funnits överhuvudtaget? Vad är skillnaden på en penicillintablett och en IVF egentligen? Själv fick jag blindtarmen när jag var 16 år och skulle väl inte ha överlevt för hundra år sedan i det sammanhanget är ju fertilietsproblem en baggis egentligen. För att inte tala om att jag låg i kuvös och fick blodtransfusion när jag föddes. Redan där skulle jag väl ha strukit med utan sjukvård.

Jag tror det är dags att avdramatisera fertilitetsproblem. Nu menar jag inte den personliga sorgen och saknaden, men den där vinklingen i fåniga TV-program som gör fertilitet till lite kuriosa, som gör det till "vi och dom". What the fuck?

Vissa behöver strålbehandling, andra behöver antibiotika, nån behöver B12 eller lavemang, vi behöver lite hormonstimulering och äggplock. Big deal egentligen?
  • oceanney
    oceanney skrev 2011-09-30 09:32:51 följande:
    Vad är skillnaden på en penicillintablett och en IVF egentligen?
    Jag menade att den ena räddar liv, den andra skapar liv. Jag menade inte att bagatellisera de obehag många kan känna under behandlingen. 
  • oceanney
    linköping68 skrev 2011-09-29 20:59:33 följande:
    Ni som tar albyl minor 250 mg, tar ni en tablett/dag?
    100 mg per dag enligt min IVF-läkares ordination
  • oceanney
    42an skrev 2011-09-30 09:51:28 följande:
    Oceanney: Bra skrivet, skicka det till redaktionen för programmet som gick häromkvällen.

Ang programmet:
    De verkar inte fattat grejen. Känns som det kommer bli mer motstånd mot oss efter det programmet, hoppas programmen blir bättre.
    Hade önskat att de hade börjat med korrekt bakgrundsfakta om kostnad, gratisförsök, köer etc och kanske börjat att följa några hetropar. I följande program kunde de kanske tagit upp med "extrema" varianter typ ÄD och surrogat. Den som inte har våran kunskap blev nog inte särskilt klok efer programmet, kanske snarare motståndare eftersom många inte känner till tex ÄD, ED osv.
    Har inte sett programmet än men blir matt bara av diskussionerna kring det.

Det skulle verkligen behövas ett program som du beskriver, som beskriver lite saklig grundfakta eftersom det här är ett problem som drabbar var och varannan människa och informationen verkligen behövs, så att det inte blir så "dramatiskt" att söka hjälp. 

Läste på någon svensk vårdsida om IVF via landstinget. Där fick man boka tid med en kurator först för att träffas och diskutera sin barnlöshet. Vet inte om detta är vanligt men vad fan? Varför ska det grottas så? Det behöver man ju inte göra inför en knäoperation.

Det är mycket äpplen och päron i media. Köpte en amerikansk gravidtidning med "IVF - to tell or not to tell" på omslaget, dvs om man ska berätta för barnet senare, där de blandade ihop IVF och ÄD. Grrrr.....
  • oceanney
    Enya70 skrev 2011-09-30 10:04:17 följande:
    Hej alla,

nu är jag tillbaka efter VUL och det är ETT litet fantastiskt embryo därinne som är ca 1 cm stor och hjärtat tickar och slår fort fort precis som det ska Solig.

Jag är så fantastiskt lättad och glad idag. Tack för alla tummar! Ni är ju bara bäst Hjärta
    Megagrattis Enya!!! Jag är också lättad och glad! 
  • oceanney
    42an skrev 2011-09-30 09:51:28 följande:
    Oceanney: Bra skrivet, skicka det till redaktionen för programmet som gick häromkvällen.
    Vad hette programmet? Vilken kanal gick det på?

/Oceanney - idag tydligen på krigsstigen... Demon Skrattande
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-09-30 19:16:25 följande:
    Äntligen är jag vid en dator!!!
    Welcome back! Jag skrev lite om referensvärden och E2 imorse till dig men det är så långt bak nu att du kanske inte hittar det.
  • oceanney
    Victoria71 skrev 2011-09-30 12:45:46 följande:
    En snabb fråga: Nu stundar en trevlig helg och jag ska på konstrundan/skördefesten på Öland, ska bli mysigt att komma bort! Vin är ett ganska trevligt inslag när man är på konstrundor. Undrar hur ni gör under ruvningen - håller ni samma kost som gravida gör? På kliniken sa de jag skulle leva som vanligt. Bara liten snabb sondering här, plis ...
    Ingen alkohol under ruvningen. Tror inte det påverkar implantationen med tanke på hur många det är som festar, röker och krökar och sedan får reda på att det är gravida. Men skulle de fästa vill jag inte ha det hängande över mig som ett orosmoln. Det är ju trots allt bara 14 dagar det är fråga om tills man vet säkert åt ena eller andra hållet. 
  • oceanney
    Inanna Li skrev 2011-09-30 11:21:36 följande:
     Tack för stöd Glad ! RD 9 idag men jag är på dag 30 i cykeln så mensen kan komma när som helst. Blir mer och mer orolig nu men än har jag hopp kvar!
    Hur känns det??
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?