• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li
    iris skrev 2011-02-26 15:52:01 följande:
    Hej, jag är en nykomling här. 39 är gammal och gjort 1 IVF (inget ET) och 2 ICSI. Imorgon har jag TD men idag kom mensen, tjuvtestade igår också och tvärminus på stickan. suck!
    Som tur är har jag två i frysen, så nu byter jag min ruvar-oro till FET-oro. Vill ju gärna fortsätta så snart som möjligt, men är det olämpligt att be att få FET redan de här cykeln? och en fråga till: hur ofta är det som frysembryona (jag har 2 blastisar) inte klarar upptining?
    Välkommen hit! Beklagar ditt minus! Det är en nervös pina att ruva och att sedan få minus på stickan är ett rent helvete. Men det ska gå bättre nästa gång {#emotions_dlg.flower}!  Om du gör ostimulerat FET kan du nog göra det redan denna cykel men jag vet att en del kliniker vill att man ska vänta till nästa cykel. På min klinik är det 90 % chans att blastisarna klarar upptining. Jag hade 2 av 3 som klarade upptiningen så det blev ju lite sämre odds just för mig men oroa dig inte Glad. Det är ju i alla fall bättre att ha två än en i frysen.
  • Lumix
    Fjällsippan skrev 2011-02-26 14:30:20 följande:
    Hej Riita, välkommen tillbaka ! Håller tummarna för att du kommer med plus till tråden!

Jag har tjuvtestat minus idag igen. RD 13, så nu är det kört för den här gången. Det är "bara" att kavla upp ärmarna och kämpa vidare. Om TSH-värdet är ok och  mens/ägglossning sköter sig så kommer jag att satsa på FET redan i den här cykeln. 
    Det blev som du misstänkte alltså........så tråkigt.
    Men då ser det ut som om vi kämpar på med FET samtidigt Glad
  • Snösport

Fjällsippa: nä vad trist!  Vi skulle ju plussa nu! 

Här får jag övertala mej själv att hoppas då jag haft en känning igår natt sedan nada...verkligen nada men det är ju snart test så man får ju tvinga sej att hoppas in i det sista....som att utföra en tävling där jag absolut vill komma i mål fast jag är utmattad och vill hoppa av (och testa för tålamodet och modet svajjar.)
    Tuffaste ruvningen jag varit med om fast jag mått så bra fysiskt. Helt knäppt!  kanske lättare när hjärnan har fokuserat på alla problem och  värk kroppen haft...nu känns inget och det är svårt att inte fokusera på symptom som inte finns men ändå så skönt att faktiskt må bra för vilket embryo ville fastna när jag mådde så som jag mått förut.

• sushikatten

Välkomna alla nya och ni hr kommit till en supertråd!

Fjällsippan: tråkigt med minus men skönt att ha några i frysen.

Snösport: det är väldigt olika med symptom och tiden får utvisa som du säger men efter så många minus här så förkännar du ett plus. Håller allt!  Ja ruvningarna ter sig olika.

jag själv försöker få lite distans från det här men inte så lätt. Pratade med läkaren i fredags och han tyckte absolut att vi kunde göra ett försök till men sa oxå att det är som ett lotteri. Funkar inte efter 4 gånger så finns det inga garantier. Vi funderar på det och börjar i så fall i maj. orkar faktiskt inte nu och vill lägga pengar på något annat. Det mesta pengarna har gått till ivf och nu börjar det kännas lite tråkigt när det inte ger resultat. Vi har byggt ut hallen och jag vill inte snåla på allt.Gilla att resa som gör att jag mår kanon bra men hur ska man ha råd att göra allt. Det är prioritering och läkaren tyckte absolut att det inte spelade någon roll att jag väntade till maj.
    jag följer er här tjejer och kikar in ibland men lägger inte in så många kommentarer. Kämpa på alla starka kvinnor här. Styrke kramar till alla!

• Mamma gås

Välkomna Lumix & Iris Glad 

Fjällsippan & Iris - Supertråkigt med minus Gråter Kram till er!!

Riita - Va härligt att du är igång igen Glad

Snart Snösport är terrorn över.. Håller tummarna att det äntligen blir ett plus här i denna plustorka!

Styrkekramar till er alla goa tjejer!!

• Mia69

Hej! Tänkte också hoppa in som nykomling här.
    Lite info: Är nyss fyllda 42 år och skall göra min första IVF runt 18 mars. Ett livstrauma för 2 år sedan skapade en extremt stark barnönskan. Orkade dock inte starta upp försöken förrän förra årsskiftet trots att jag förstod att tiden tickade på... Skulle egentligen ha gjort IVF redan i april förra året men precis när jag hämtat ut spray för nedreglering blev jag spontant gravid (efter 5 månaders försök).  Allt slutade dock i missfall v.11 någon gång i juni och blev då avrådd till IVF. Fick nyttt missfall i september (v.5) och sedan förmodligen ett tidigt missfall nu för någon månad sedan. Har vacklat väldigt mycket hur jag skall göra men har nu bestämt mig för att försöka IVF ändå efter samtal med kliniken. Tror jag hade rätt bra värden vid utredning i mars förra året med FSH 5,3 och AMH 28,8.
    Gruvar mig för sprutstart och biverkningar. Egentligen skulle jag börjat med långa metoden (för att det skulle tydligen ge mer ägg för äldre sa läkaren) men jag känner mest för korta metoden. Vilken har ni provat och vad har ni för erfarenhet kring detta?

• pp08

Tänkte även uppdatera i denna tråd. Konstig nog fick jag jättetydig utslag på ÄL test efter mens/MF. På CD10 märkte jag fltyningar som liknar ÄL, tog ett digitalt test och den visade glad gubbe. Som vid test senare samma dag och nästa dag var borta. VI passade på att mysa i alla fall.

Har tidigare också haft tidigt ÄL och har alltid korta cykler. Funderade på om graviditeten kanske redan tidigare slutade än det vi såg på VUL. Läkaren såg också äggblåsor på äggstockarna, är det de som var tillbakabildade (då ej mogna) ägg från behandlingen? Kan de vara något av dessa ägg som var på väg att lossna?

Utslaget kan ej ha varit från graviditeten då hormonvärden några dagar innan redan var låga och sjunk mycket jämflrt med tidigare test.

Om jag nu skulle ha nöjet att bli gravid igen, vill jag ta blodprov tidig och följa upp så att man inte behöver gå i ovisshet när man väl får sina blödnignar eller färgade flytningar.

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • södertjej

Hej. Vill gärna också hoppa in här.

Jag är 42 och är inne i min första ivf. Egentligen gjorde vi en utredning redan hösten 08, efter den blev jag gravid men fick MF. Vad som sedan hände med min mage är svårt att säga men jag fick väldigt ont på flera ställen tiden mellan ÄL o mens, därför gick jag på akupunktur under rätt lång tid och är nu mycket bättre. 

I november 10 ringde jag äntligen fert. centrum där de tar emot oss över 40. Efter några tester fick vi i januari besked om att allt såg bra ut och att vi kunde få börja omgående. Dock påpekade de några gånger om min ålder.

Mia69: I februari vid mens började jag med sprutor och sedan den 14:e ÄP o 16:e ET. Så jag gjorde den korta metoden. Vid blodprovet såg de att jag hade för hög dos så de fick sänka den för att inte riskera överstimulering, och sedan plockade de ut 12 ägg. Ett satte de in två till frysen (ev. 4), så visst kan det finnas chans att få många ägg på korta metoden oavsett din ålder.

Nu är jag på RD 12, har känt som mensverk men läst mig till att det inte behöver betyda att det är kört så jag går just nu bara och hoppas och väntar på TD. 

• Inanna Li

Mia69 och Södertjej - Välkomna hit. Långa eller korta metoden för äldre verkar variera väldigt på olika kliniker. Det spelar ju också in hur regelbunden mens man har och om man har ÄL varje månad. Man kan få lite fler ägg med långa metoden men om man har bra värden brukar korta metoden funka bra och då slipper man ju också nedregleringen som ger kroppen klimakteriebesvär. Det går också fortare med korta och det är ju också att föredra om man är äldre och har bråttom Skrattande!

Jag gjorde korta i maj förra året för att jag har regelbunden mens och ÄL varje månad.  Min klinik (IVF-kliniken i Göteborg) brukar ofta låta äldre göra korta metoden.Jag ska göra IVF-försök 2 runt 10 mars när mensen kommer och jag får förmodligen göra korta igen. Ska träffa min läkare på onsdag och diskutera hur vi ska lägga upp behandlingen.

Södertjej - Håller tumamrna att du får plus på TD!

Mia69 - Med dina kanonvärden har du ju all chans att lyckas med IVF! Har aldrig hört talas om nån annan med så högt AMH-värde vid din ålder. Du kanske borde uteda orsakerna till dina missfall men du verkar ju ha superduperlätt att bli gravid.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?