• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2011-12-25 11:12:17 följande:
    Oceanney: Bakterievaginos är bakterier i vagina, inklusive Gardnerella vaginalis, Gardneralla mobiluncus och Mycoplasma hominis. Bakterievaginos är dessvärre kraftigt underdiagnostiserad, det är viktigt att veta att det rör sig om anaeroba bakterier som kan infektera djupa sår, vävnader och inre organ. BV förknippas tyvärr med inflammatoriska sjukdomar, infertilitet, utomkvedshavandeskap (extra uterin graviditet), för tidig födsel och låg födelsevikt hos spädbarn som har smittade mödrar.

Det är väldigt viktigt att åtgärda BV innan dyrbara IVF-behandlingar och det finns många kliniker i många länder som därför på rutin tar dessa prover (inte bara lukt & ph utan på livmodertappen) och behandlar med antibiotika innan IVF. Vi har inte riktigt råd att dela upp underlivet för att vi gör IVF, bakterier som finns i slidan tar sig lätt upp i slemhinnor och vävnader, de begränsar sig inte till en viss del. Så som du säger är det bättre att behandla än att chansa och inte göra det! (din länk var från 1998 Flört)

Studie från 1999. Det tar sig ett år framåt i tiden. Tyst

humrep.oxfordjournals.org/content/14/9/2411.full

Bacterial vaginosis did not have an adverse effect on fertilization rate. Further, no significant difference in implantation rates was seen when comparing bacterial vaginosis (15.8%, OR 1.03, CI 0.66–1.61) and intermediate flora (13.1%, OR 0.82, CI 0.45–1.52) with normal flora (15.5%). Though confidence intervals around the observations were relatively wide, the findings suggest that routine screening for bacterial vaginosis in the hope of improving the success of IVF treatment is not justified. (...) However, antibiotic treatment before IVF has been shown to be positively disadvantageous for IVF by encouraging other organisms.

Det står dock att BV kan innebära komplikationer vid graviditet. 

BV verkar inte screenas rutinmässigt i Frankrike. Däremot är mycoplasma och ureoplasma obligatorisk (vad det nu är) samt klamydia på längden och tvären (blod, urin, livmodertapp samt partners sperma, blod och urin).

Fast jag är rätt hypokondrisk i vanliga fall är jag inte särskilt orolig för såna här saker. Miljontals kvinnor som röker, super, knarkar, dricker kaffe och lider av underlivsproblem blir ju gravida varje dag. Däremot var jag väldigt nojig när jag väl blev gravid. Det är läskigt att en simpel urinvägsinfektion kan orsaka fosterskador. 

• oceanney
    Fjällsippan skrev 2011-12-26 11:35:08 följande:
    Några funderingar kring det här:

Jag har undersökt ett par gynekologers och VC's inställning att skriva ut antibiotika inför IVF'er. Efter Ludmilakuren så gjorde jag en "efterkontroll" hos en gyn som jag "valde på måfå" här i Stockholm. Han tog ett vaginalprov (som jag upplevde togs på tappen) och tittade i mikroskop och såg inga konstigheter. Men skrev ändå ut Flagyl och Doxyferm om i fall att jag skulle vilja köra en behandling i anslutning till IVF. Min husläkare (som är infektionsläkare) ordinerade Amoxicillin till mig när jag hade en långdragen hosta/förkylning (mycoplasma?) och jag berättade att jag skulle göra IVF. Och den senaste gynen skrev ut Dalacin då jag sa att jag upplever återkommande otäck lukt (jag tog inte upp med honom om antibiotika i samband med IVF, kände att det inte var någon idé). Men som jag förstod det menade han på att det är bara kvinnan själv som har koll på sin kropp (lukt) och ingen läkare kan egentligen göra ett adekvat luktprov eftersom lukten förändras under menscykeln , och känner man obehaglig lukt ska man behandlas eftersom man inte ska behöva gå runt och känna sig ofräsch. Efter Ludmilakuren kände jag mig verkligen fräsch och luktfri, och det är först efter den som jag har förstått att en liten unklukt kan innebär BV. Ludmila anser ju VERKLIGEN att BV kan orsaka problem med implantationen. Och jag håller med Zinfandel att  vi kan inte jämföra oss med "normalfertila", och det är dumt att chansa. 
    Jag tycker självklart inte att man ska chansa. Om man visste med 100% säkerhet att det var bättre att ta en antibiotikakur än att inte ta en så ska skulle man givetvis göra det. Men problemet är att vi inte vet det. Det kan likaväl vara så att antibiotikakuren ställer till det som det stod i studien som gjordes redan 1999. Bara ett exempel.

Att läkarna låter dig avgöra gör det hela till självmedicinering och jag är skeptisk till om det är en bra idé. Jag har tidigare uttryckt min skeptisism till självmedicinering med Levaxin vid normala sköldkörtelvärden och jag kommer att fortsätta tycka så. Vi har ingen aning om det orsakar en obalans i det endokrina systemet. Sköldkörteln är inte någonting som existerar ensamt för sig isolerat.

Jag tycker mig se flera fall med gravida efter besök hos Ludmila  i olika FL-trådar men det känns för anekdotiskt för att kunna dra några slutsatser av. Jag drar örona åt mig av det faktum att precis alla som går hos henne får diagnosen bakteriell vaginos och det här är en läkares tyckande, inte forskning.

Snifftest ger jag inte mycket för, typiskt svenska läkarna. Som Maryme skriver finns det massor v prover att ta, som för sällan görs i Sverige. Mycoplasma konstateras snabbt med enkelt blodprov. Det är för mycket löst tyckande bland svenska läkare.
  • oceanney
    Fjällsippan skrev 2011-12-26 22:50:25 följande:
    Det som skiljer Ludmilas kur markant från den intressanta studien är att hon tar hänsyn till antibiotikans negativa effekter och ordinerar en efterbehandling på 2-3 veckor (Lactal och Ovesterin) för att bygga upp en sund bakterieflora efter kuren som tagit kål på det mesta. Som jag förstod det av studien så var det just det som var problemet med antibiotikan; att den vaginala floran barskrapades på bakterier vilket kan leda till ogynnsam miljö för embryot. Det skulle vara väldigt intressant med en studie där en hel Ludmila-kur ingick. Det optimala vore, så klart, om de svenska fertilitetsklinikerna var lika noggranna och gjorde tester som i Italien och Frankrike; men tyvärr är vi inte där ännu. 

Hur det än är med anekdoter, Ludmila och hennes kur så brukar jag tänka på oss 4 i tråden som besökte henne på försommaren i år. Alla hade vi det gemensamt att vi hade väldigt många IVF-behandlingar med oss i bagaget, och som jag minns det diagnosen "oförklarlig". Efter Snösport genomgått hela Ludmilas behandling fick hon månaden som följde för första gången i sitt liv se ett plus på stickan, och det efter en månads hemmaförsök. Tyvärr, som ni vet, så slutade det sorgligt nog med MF. Men var det slumpen att det blev ett plus just efter Ludmila-behandlingen? Kanske, kanske inte. För mig och kalimero blev det inget plus. Men för Enya vet vi alla hur det har gått Hjärta
    Håller med om att även om två personer inte utgör något statistiskt underlag så är det ganska otroligt att det blir plus just månaden efter behandlingen, med den historiken. Det går inte att bortse ifrån. 
  • oceanney

En fråga som jag inte är säker på att jag vill veta svaret på... Solig

Är progesteronvagitorier 'nödvändigt' vid stimulerad FET eller är det något man får 'för säkerhets skull'? Ovitrellen ska ju säkerställa ägglossning och gulkroppen som blir kvar ska ju i bästa fall utsöndra progesteron. Man är ju inte nedreglerad vid FET.

Undrar för att jag missade att starta med progesteron i rätt tid. Osäker på om jag startade ett dygn för sent eller bara missade en morgon. Tyckte det var så pinsamt så jag vill inte fråga på kliniken. Det är inte första gången jag glömmer bort saker i dessa sammanhang.

Gulkroppen utsöndrar steroidhormonerna östrogen och progesteron, vilka reglerar förtjockningen av livmoderslemhinnan, endometrium, för att kunna ta emot ett befruktat ägg respektive att hålla det kvar. 

sv.wikipedia.org/wiki/Gulkropp

Jag som redan hade problem med långsamt växande slemhinna denna omgång... Extremt klantigt. Suck och stön...

• oceanney
    Zinfandel skrev 2011-12-27 09:00:28 följande:
    Oceanney: prog är nödvändigt vid stimulerat fet eftersom kroppen då själv inte producerar prog. Ett dygn/en morgon ska säkert inte vara någon fara.
    En dag låter kanske inte så farligt, men 1,5 dag av 2... Kroppen ska ju vara i fas tidsmässigt med när befruktningen skulle hade skett. Om man inte producerar någonting alls vid stimulerat FET så ligger jag nog rätt risigt till. Sätter mitt hopp till att gulkroppen trots allt producerar någonting. Man är ju trots allt inte nedreglerad.
  • oceanney
    Thuleslapper skrev 2011-12-25 19:58:37 följande:
    Själv är jag mest sur och besviken.
    Läkaren säger att både jag och sambon är helt friska.
    Vi har båda slutat röka, dricka kaffe och alkohol, försöker med allt för att det ska lyckas men ändå blir det bara minus på minus på minus.

Usch vad jag känner mig bitter just nu....
    Skönt ändå att allt ser bra ut även om oförklarlig barnlöshet är en jobbig diagnos eftersom man inte vet vad man ska göra. Kanske prova en annan klinik? 

Hoppas att 2012 blir ert år!  Solig 
  • oceanney
    Fjällsippan skrev 2011-12-27 14:02:10 följande:
    Som jag har uppfattat det så beror det på FET-stimuleringen. När jag har Progynon-stimulerats så har jag förstått det som att progesteronet är ett måste (Progynon bygger slemhinna, men ingen äggblåsa (tror jag)). Däremot om det är stimulering med FSH och Ovitrelle, så blir det en "vanlig" ÄL och därmed är egentligen inte progesteronet nödvändigt. Vid min senaste FET (med Puregon/Ovitrelle) tog jag ändå progesteronstöd (2 ggr/dag). 

Jag har också blivit fertilitettsglömsk - jag har en ny ovana att kissa på ägglossningstestet, och glömma kolla på resultatet 5 minuter senare. Flera gånger har jag kommit hem på eftermiddagen och hittat testet flera timmar senare. Tolkar det som att mitt "undermedvetna" (och till viss del min medvetna) är trött på ÄL-test och ÄL-sex.
    Tack!!! Inget Progynon. Bara Puregon/Ovitrelle och jag hade äggblåsor vid VUL. 

Fertilitetsglömsk är ett bra uttryck. Jag tror inte heller på slump i dessa sammanhang. Det måste helt klart vara mitt undermedvetna som försöker säga (skrika) någonting.

Kanske inte krävs några djuplodande analyser i mitt fall. Med en tio månaders helt underbar dotter är jag egentligen inte alls redo för fler barn, men jag vet också att när jag väl kommer att känna mig redo så kommer det kanske att vara för sent...
  • oceanney
    Tuvalina skrev 2011-12-29 18:19:40 följande:
    Ego: Är på spraydag sju nu. Har känt lite irrationell känsla i kroppen och reagerar kemiskt som min älskade man säger. Haha... ja. Jag blir så arg ibland att jag tror jag ska spricka! I övrigt inga biverkningar.
    Vad vet ni om att bli gravid under synarelasprayningen, någon som hört något om det?
    Vad kul att ni äntligen är igång!! Grattis! Solig
  • oceanney
    Inanna Li skrev 2011-12-30 11:54:39 följande:
    Vi4 - Tack för att du undrar hur det är med mig Solig! Positivt att ditt graviditets-Plus håller i sig!

Efter VUL fick jag åter bruna flytningar några dagar sen har det varit uppehåll i 3 dagar och nu fick jag ytterst lite i morse igen. Det gör mig orolig men jag vet att det kan vara OK. Orsakerna kan vara bl a sköra slemhinnor, lättblödande livmodertapp, en tvilling som är på väg att försvinna (som det verkar se ut för mig). Jag har molvärk av och till i livmodern, känner mig yr och illamående mest på kvällstid, är dödstrött dygnet runt, går på toa 3 gånger varje natt, är förstoppad och har svullen mage och större bröst med mer synliga ådror. Hoppas så att allt kommer vara bra på nästa VUL om 10 dagar! Jag avvaktar med att åka till gynakuten om det bara är sparsamma brunblandade flytningar som kommer. Detta känns som min sista chans i livet att få ett barn så det gör att det känns extra nervöst!
    Innanna - på symptomen du har låter det som om allt är i sin ordning! Solig
  • oceanney
    Vi 4 skrev 2011-12-30 11:43:54 följande:

Jag tycker att tiden sniglar sig fram, är i v 5+1 (om man räknar från äl). Tänker på mf mest hela dagarna fast jag försöker ta en dag i taget. Tog ett nytt gravtest som visade ett väldigt blått streck så det verkar iaf vara så att hormonerna ökar och min temp håller sig också hög. Mkt mer kan man ju inte göra nuHar symptom som kommer och går, har def för mig att jag hade mer symptom de andra graviditeterna, men det kan ju vara olika. Fick tid för vul 18 jan, så om jag inte får någon blödning innan dess så är det nästa hållpunkt att sikta på.

I Frankrike räknar man ibland från ÄL och ibland från sista mensens första dag vilket kan bli lite förvirrande, men i Sverige tror jag man alltid räknar från sista mensens första dag vilket innebär att du är i vecka 7+1, inte 5+1.

Skrattande
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?