IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Det är väldigt viktigt att åtgärda BV innan dyrbara IVF-behandlingar och det finns många kliniker i många länder som därför på rutin tar dessa prover (inte bara lukt & ph utan på livmodertappen) och behandlar med antibiotika innan IVF. Vi har inte riktigt råd att dela upp underlivet för att vi gör IVF, bakterier som finns i slidan tar sig lätt upp i slemhinnor och vävnader, de begränsar sig inte till en viss del. Så som du säger är det bättre att behandla än att chansa och inte göra det! (din länk var från 1998 )
humrep.oxfordjournals.org/content/14/9/2411.full
Bacterial vaginosis did not have an adverse effect on fertilization rate. Further, no significant difference in implantation rates was seen when comparing bacterial vaginosis (15.8%, OR 1.03, CI 0.66–1.61) and intermediate flora (13.1%, OR 0.82, CI 0.45–1.52) with normal flora (15.5%). Though confidence intervals around the observations were relatively wide, the findings suggest that routine screening for bacterial vaginosis in the hope of improving the success of IVF treatment is not justified. (...) However, antibiotic treatment before IVF has been shown to be positively disadvantageous for IVF by encouraging other organisms.
Det står dock att BV kan innebära komplikationer vid graviditet.
BV verkar inte screenas rutinmässigt i Frankrike. Däremot är mycoplasma och ureoplasma obligatorisk (vad det nu är) samt klamydia på längden och tvären (blod, urin, livmodertapp samt partners sperma, blod och urin).
Fast jag är rätt hypokondrisk i vanliga fall är jag inte särskilt orolig för såna här saker. Miljontals kvinnor som röker, super, knarkar, dricker kaffe och lider av underlivsproblem blir ju gravida varje dag. Däremot var jag väldigt nojig när jag väl blev gravid. Det är läskigt att en simpel urinvägsinfektion kan orsaka fosterskador.