• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Mia69

Inanna: bra att du tänker framåt!!!
    Eftersom det kostar så mycket pengar med IVF så har säkert kliniken mycket tydliga riktlinjer kring att det måste framgå hur oddsen ser ut.  Hade det inte kostat pengar hade de säkerligen försökt ingjuta hopp istället och tryckt mer på det som är positivt.  Nog kan man sila bort lite av det negativa man får höra. Det finns många kvinnor över 40 år som har fått barn så det är inte omöjligt! Dessutom är det konstigt hur olika man kan uppfatta ett samtal. Vid vårt samtal på IVF-kliniken hörde jag ENBART negativa saker medan min man fick med sig positiva saker. Har de väl börjat upprepa "ålder" hela tiden så fastnar hjärnan på något vis där.
    Om du hade lika många folliklar nu som förra året finns det väl inget som talar för att ditt AMH plötsligt skulle ha gått ned jättemycket. Ärftlighet spelar säkert stor roll och den har du ju uppenbarligen på din sida.

• Inanna Li
    Mia69 skrev 2011-03-02 16:51:34 följande:
    Inanna: bra att du tänker framåt!!!
    Eftersom det kostar så mycket pengar med IVF så har säkert kliniken mycket tydliga riktlinjer kring att det måste framgå hur oddsen ser ut.  Hade det inte kostat pengar hade de säkerligen försökt ingjuta hopp istället och tryckt mer på det som är positivt.  Nog kan man sila bort lite av det negativa man får höra. Det finns många kvinnor över 40 år som har fått barn så det är inte omöjligt! Dessutom är det konstigt hur olika man kan uppfatta ett samtal. Vid vårt samtal på IVF-kliniken hörde jag ENBART negativa saker medan min man fick med sig positiva saker. Har de väl börjat upprepa "ålder" hela tiden så fastnar hjärnan på något vis där.
    Om du hade lika många folliklar nu som förra året finns det väl inget som talar för att ditt AMH plötsligt skulle ha gått ned jättemycket. Ärftlighet spelar säkert stor roll och den har du ju uppenbarligen på din sida.
    Du har helt rätt i att man kan uppfatta ett samtal på olika sätt och att man kan fokusera på helt olika saker. Man väljer att höra det man vill höra och glömmer att lyssna på annat. Givetvis så ville vår läkare inte på något sätt hindra oss från att göra ett försök till.  Det är bara jag som tolkar in saker i det jag hör. Det var ju det att vi gick igenom chanser och tidigare misslyckanden och för att sammanfatta det hela är åldern största hindret oavsett hur bra värde man har och hur många ägg man får ut när man är över 40. Därmed inte sagt att det är omöjligt! Jag är lite låg just nu så jag väljer att fokusera på det negativa men nu har jag lovat mig själv att vara positiv och hoppas Skrattande ...

Nej, klinikerna vill väl inte syssla med falsk marknadsföring. Men det är ju inte USA så de lär väl inte bli stämda om patienterna misslyckasFlört! Men, men det är ju lite säkrare strategi att vara mer försiktig med odds. Om man lyckas får man ta det som ett mirakel Tungan ute!

Min läkare är väldigt snäll och gullig. Jag gillar henne jättemycket! Det är bra på sätt och vis att hon är realist! Men tänk om man kunde få komma till en läkare som sa: "Du har att alla chanser i världen med ditt höga värde och dina många äggblåsor. Självklart ska du bli gravid innan året är slut"

Undrar om nån runt 40 har mött en sån läkare i Sverige!
  • Zinfandel
    Inanna Li skrev 2011-03-02 16:29:33 följande:
    Så länge jag kan dricka alkohol borde jag ju testa nu Skål! Vilket vin kan du rekommendera?
    Zinfandel är samma druva som Primitivo så det ger kanske lite nya uppslag!
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-03-02 18:19:35 följande:
    Zinfandel är samma druva som Primitivo så det ger kanske lite nya uppslag!
    Primitivo kanske jag till och med kan ha smakat fast jag inte minns det. "Hick"  Skål! Ska kolla upp!
  • södertjej

Innana: Ja läkarna kan kännas lite för realistiska, att inte bara kunna säga att värdena ser bra ut och det finns goda chanser. Nej istället blir det så mycket statistik och hela tiden påpekande om att man har åldern emot sig. Antagligen för att garantera sig mot misslyckade ivf försök, men det finns ju inga garantier att lyckas för att man är ung heller.

Tänkte också på det du Innana sa om att du lärt dig mer om ivf här än av kliniken du går på.
    Innan vi gjorde ivf och de berättade hur allt skulle gå till sa de att jag skulle kunna leva som vanligt i stort sett under tiden. Att jag på äggplockningsdagen behövde ta det lugnt, men sen skulle kunna gå och jobba som vanligt, även på dagen för insättningen. Nu med erfarenhet vet jag ju att det inte hade varit möjligt så ont som jag hade, om detta sas det inget om. Har verkligen varit en lättnad för mig att läsa här om mycket av det som jag upplevde faktiskt är helt normalt för ivf.

Zinfandel: Känns som mycket bra information, har inte hunnit med så mycket än men ska sätta mig o läsa igenom.   

• Fahlvik

Inanna: Håller med om att läkarna inte målar något i rosenrött utan är alltför realistiska... Fick du reda på ditt TSH-värde redan (förutsätter att T4 är bra i så fall men du bör få reda på det också)? Jag tycker TSH bör ligga under 2 för maximal chans.

• Fahlvik

Var förresten på rutinultraljud i måndags:

Berättade för dottern, 4 år, att vi varit på ultraljud för att titta på bebisen i magen. Förklarade också att vi fick med oss foton hem som hon kan titta på. Innan hon kommit fram till korten funderade hon en stund och frågade - Tog de ut bebisen och tog kort med kameran och sedan stoppade in den igen?

(Så självklart, hur skulle en 4-åring förstå vad ultraljud är ;o)

• sushikatten

Fahlvik: ;D Kul med bebbisen.

Innana: ja det där med åldern är inte lätt och tyvärr kan jag tycka att den yttre bilden lurar  och det är det som är problemet. Min läkare var nu oxå jätte tjatig med åldern. Han menar på att oddsen inte är bra. Började det där, ja blir du gravid så väntar kanske missfall, om du nu tar sig överhuvudtaget. Äggen är av god kvalié men man vet aldrig. Ja man födds med äggen och de har funnits där länge men nån borde vara bra när man får ut betydlig fler än en vanlig ägglossning. Idag läste en artikel om infertelitet på Topp hälsa och tyckte att den var bra som uppmuntrade  kvinnor att  inte vänta med att föda barn efter 35 för då sjönk chanserna ganska rejält. Jag önskade att jag hade läst en sådan artikel och förstått det då. Ja nu är man där ochfår göra det bästa av situationen och jag tror absolut att det finns möjligheter att lyckas. Det gäller bara att vara tillräckligt envis och kanske får man tänka på alternativa vägar.  Du har kanon värden och får ut många ägg och det innebär att din amh är jätte bra och den bör inte sjunka totalt. Och det är precis som du säger det behövs bara ett guldägg. Min vännina fick ut 3 ägg där en blev befruktad och sattes in och nu ska hon snart födda. Lika gamla eller unga som vi. Jag tror att det är viktigt att sörja och sen komma igen. så var ledsen och frusterad men ladda sen batterierna och kom igen. Massor av styrkekramar.

June777 Välkommen till oss här! 

• Skruttefia
    Inanna Li skrev 2011-03-02 17:27:26 följande:
    Min läkare är väldigt snäll och gullig. Jag gillar henne jättemycket! Det är bra på sätt och vis att hon är realist! Men tänk om man kunde få komma till en läkare som sa: "Du har att alla chanser i världen med ditt höga värde och dina många äggblåsor. Självklart ska du bli gravid innan året är slut"

Undrar om nån runt 40 har mött en sån läkare i Sverige!
    Jag - och jag är skitförbannad på henne. Det var en privat gyn och med facit i hand så tappade vi jättemycket tid innan vi gick på IVF. Hon så gott som garanterade att jag skulle bli gravid på egen hand eftersom allt såg så fiiint ut samtidigt som jag  o sambon stod i startgroparna fullt beredda på att köra på IVF i princip direkt just pga min höga ålder (jag hade passerat 40) Kräks

Jag höll på att bryta ihop totalt när jag nästan ett år senare får beskedet att allt inte alls ser så fint ut längre  i samband med första besöket på IVF-kliniken (Sophiahemmet). Det var t o m tveksamt om jag skulle få göra IVF eftersom äggstockarna inte såg så mycket ut för värden - MEN jag hade bra hormonvärden (fick ta om för säkerhets skull) och svarade oväntat bra på stimuleringen och fick ju en IVF-bebis också.

Men som sagt - jag hade i princip lust att anmäla den **##** gynekologen som bara fördröjde vårt IVF-försök.
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Sorry . inte meningen att vara negativ. Jag förstår vad ni menar och vet såväl hur känslig man är. Det är säkert en svår balansgång för läkarna också att å ena sidan ge realistiska besked och å andra sidan vara empatiska och även ingjuta en gnutta hopp!

Stor kram

♀ jan-06 & ♀ jun-09
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?