Mia69 skrev 2011-03-02 16:51:34 följande:
Inanna: bra att du tänker framåt!!!
Eftersom det kostar så mycket pengar med IVF så har säkert kliniken mycket tydliga riktlinjer kring att det måste framgå hur oddsen ser ut. Hade det inte kostat pengar hade de säkerligen försökt ingjuta hopp istället och tryckt mer på det som är positivt. Nog kan man sila bort lite av det negativa man får höra. Det finns många kvinnor över 40 år som har fått barn så det är inte omöjligt! Dessutom är det konstigt hur olika man kan uppfatta ett samtal. Vid vårt samtal på IVF-kliniken hörde jag ENBART negativa saker medan min man fick med sig positiva saker. Har de väl börjat upprepa "ålder" hela tiden så fastnar hjärnan på något vis där.
Om du hade lika många folliklar nu som förra året finns det väl inget som talar för att ditt AMH plötsligt skulle ha gått ned jättemycket. Ärftlighet spelar säkert stor roll och den har du ju uppenbarligen på din sida.
Du har helt rätt i att man kan uppfatta ett samtal på olika sätt och att man kan fokusera på helt olika saker. Man väljer att höra det man vill höra och glömmer att lyssna på annat. Givetvis så ville vår läkare inte på något sätt hindra oss från att göra ett försök till. Det är bara jag som tolkar in saker i det jag hör. Det var ju det att vi gick igenom chanser och tidigare misslyckanden och för att sammanfatta det hela är åldern största hindret oavsett hur bra värde man har och hur många ägg man får ut när man är över 40. Därmed inte sagt att det är omöjligt! Jag är lite låg just nu så jag väljer att fokusera på det negativa men nu har jag lovat mig själv att vara positiv och hoppas
...
Nej, klinikerna vill väl inte syssla med falsk marknadsföring. Men det är ju inte USA så de lär väl inte bli stämda om patienterna misslyckas
! Men, men det är ju lite säkrare strategi att vara mer försiktig med odds. Om man lyckas får man ta det som ett mirakel
!
Min läkare är väldigt snäll och gullig. Jag gillar henne jättemycket! Det är bra på sätt och vis att hon är realist! Men tänk om man kunde få komma till en läkare som sa: "Du har att alla chanser i världen med ditt höga värde och dina många äggblåsor. Självklart ska du bli gravid innan året är slut"
Undrar om nån runt 40 har mött en sån läkare i Sverige!