• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zin, härligt!

Anne, hur går det? Hur mår du?

Sunseed, duktigt att du nästan nått ditt mål! Jag har slarvat med min motion och ska försöka ta igen det i helgen.

Slemmis, hoppas de bara är slow starters! Har hört att en del kan vara det och sedan växer på sig, det är säkert det de hoppas på. Jag har varit med om liknande, i höstas hade ju mina embryon delat sig dåligt och var bara 2-celliga på dag 2. Jag fick ett tillbaka direkt och 3 odlades vidare. Inget av de som odlades vidare klarade sig tyvärr, men det som sattes in ledde till graviditet. Det slutade dock med missfall v9, men "alla" (de på kliniken och min hemortsgyn) har sagt att det inte handlade om att det var 2-celligt för om de väl fäster så är det tillräckligt bra kvalitet. Jag läste på mkt om chanserna då och om man sättar in 2-celligt är det ca 5% chans till graviditet, medan om man sätter in 4-celligt på dag 2 så är det ca 35%. Det kändes jättetråkigt att veta och läsa om det, men jag tyckte det var bättre att få reda på hur stora chanserna var. Hoppas nu jag inte oroar dig mer bara! Jag hoppas som sagt att det är "slow-starters" du har som bara behöver lite mer tid på sig. 

• Vi 5

Slemmis, men åh vilken lättnad det måste vara! Stort grattis!

Vickan, grattis också till dig!

pp08, jag läste någon stans att om man testade mer än 3-4 v efter äl, så kan det bli missvisande då hcg-halten är så hög. Kan de inte mäta ditt hcg i blodet så du får svar på om det verkar gå framåt? Håller mina tummar stenhårt och hoppas att det inte är något fel. Vet som sagt flera som fått höra att det var "för litet för tiden", "rört sig för dåligt" osv där det ändå gått bra. Jag vet tyvärr hur hemsk den där ovissheten är, hoppas du kan hålla dig sysselsatt och hålla undan den värsta oron några stunder i taget iaf!

Lillstoran, skönt att du mår bra.

Fjällis, usch låter inget vidare, men det är ju för en god sak så fortsätt kämpa påSolig

• Vi 5

sunseed, jag hade också kört hemmaförsök, jag har hela tiden känt att jag inte får missa en endaste chans, jag kan inte låta bli att tänka, tänk om det just denna månad är det bästa ägget...Men sedan handlar det ju om du vet att äl är så pass långt innan att du inte "sabbar" något. Är det äl nu alltså?

pp08, vad bra att du har fått lämna blodprov redan.  Jag trodde att det räckte att det var 3 dagar mellan blodproven.

Syskon, bra att du påminner om att hcg kan öka vid ma, det borde jag ju skrivit också, jag vill inte heller ge falska förhoppningar, samtidigt som jag ändå ville ingjuta lite hopp, det kan vara svårt att uttrycka sig "bra" ibland tycker jag. Skönt att ni andra kan hjälpa till att nyansera.

Lillstoran, jag fick spruta i 13 dagar då det tog lite längre tid för mina att mogna (då blev utplock på 16e sprutdagen).Jag fick för mig att det hade varit ändå bättre att vänta en dag till, (för att mogna klart) men de ville nog inte göra återinsättning på en söndag (nu blev det lördag). Själv håller jag just på att försöka lista ut vilken vecka det är troligast för mig att jag behövver resa iväg denna gång, men det är ju jättesvårt att veta hur de växer, lite jobbigt för blir det längsta tänkbara scenario så blir det en vecka jag kommer att få ställa in flera stora åtaganden (och även min man) och blir det veckan innan passar det (nästan) perfekt.

• Vi 5

just det jag glömde att jag lämnat blodprov vid varje vul (förra gången dag 9 och 12) det verkar som att jag ska ta blodprov vid vul även denna gång. Intressant nog får man själv ta sig till sjukhuset och lämna in sitt blodprov där...När det gäller akupunktur hann jag inte så många gånger förra gången, men nu har jag gått ett tag, det verkar för mig som att min temperatur stabiliserats till de nivåer jag haft förr när jag tempat, har senaste året haft lägre och mer ojämn kurva, dessutom verkar äl ha flyttat fram sig lite, har det senaste året haft äl ca dag 12 mot förut dag 14-15. Men det är ju svårt att veta om det beror på akupunkturen eller om det hänger ihop med att jag lyckats stressa ner mer nu.

• Vi 5

Anne, även jag tänker på dig, jag förstår att det känns väldigt oroligt, men ge inte upp, det är ju som de andra säger, det räcker med ett ägg. Jag känner också igen tankarna på om det verkligen är meningsfullt med ivf när man får så få dugliga ägg, (jag blev ju iofs överraskad över att jag fick så pass många som 7 st, men det hjälpte ju inte när inte något delade sig som det skulle).
    Även jag blev ledsen över hur ni behandlades, ibland tänker jag att den som är så klantig att den inte kollat upp patienten och sedan inte ens kan klämma ur sig ett "förlåt att jag inte noterade det och jag beklagar er förlust" är människor som det är ganska synd om. Antingen är de för rädda för att säga något eller så har de ingen empati (och jag är medveten om att det kan finnas andra anledningar, men det brukar kännas bättre att tänka så tycker jag).

Här börjar det verkligen närma sig sprutstart. Borde få mens om absolut senast 5 dagar, så det börjarbli dags att åka till apoteket och hämta menopur. jag sa att jag nog inte behövde någon sprutlektion, så det är bäst att jag kollar att jag verkligen vet hur man gör,   har förstått att puregon som jag hade förra gången har ett lättare system.
    För övrigt skulle vår pojke ha fyllt 6 år idag, om han hade fått leva, så nu ska jag snart åka till graven och ha med ballonger och blommor som vi har som tradition. I helgen blir det tårta och några goda vänner kommer så glädjs vi åt de fina minnen vi ändå har (vi försöker hålla denna dag glad, men på hans dödsdag som är på hösten är det en "sorgdag").

• Vi 5

Tack för all omtanke idag! Det betyder mycket!

Mamma gås, ja det är inte så att vi tänker att vi ska vara glada hela tiden, eller hur ska jag skriva, jag menar nog att det är så att vi försöker ha fokus ffa på de fina minnen vi har, men vi tillåter oss att känna det vi känner ändå. Tror det skulle kunna bli konstigt om man skulle tänka att man "måste" vara glad...Fast jag känner faktiskt ofta stor tacksamhet och glädje över att jag fått varit med om honom, särskilt på födelsedagen, men det är ju alltid mot med en klang av vemod, sorg och saknad.
    Ang. mig själv så mår jag ganska bra, jag tycker att jag känner mig mkt piggare, lugnare i kroppen och mkt mindre stressad (även om det är lite skört och jag lätt blir uttröttad). Är jätteglad att det verkligen har vänt! Hoppas det visar sig vara gynnsamt i ivf-processen också. Du då?

MissBoring, så spännande, och nervöst! Hoppas på bra samtal!

Zin, kul att du är så positiv! Blir så glad när jag tänker på att det verkligen verkar funka för dig denna gång, nu är det bara början på resten av resan  

Anne, jag tycker verkligen du ska ta upp det med dem, det är ju så viktigt! Men tänk på dig själv i första hand! Jag funderar fortfarande på att skriva ett svar till läkaren som jag ju fick brev från. Jag  tyckte inte riktigt han svarade på alla mina frågor, men väntar tills jag orkar. Var sak får ta sin tid. Hoppas nu på fin delning till imorgon!    

pp08, har tänkt massor på dig! Hur har det gått idag? Hoppas innerligt att det växt till sig och ser bra ut nu! Om inte finns vi här!

Maryhe, kram till dig med!

• Vi 5

pp08, förlåt, jag fick för mig att det var onsdag i dag, (beror nog på att jag jobbat hela helgen så jag är lite dagvill). Inte meningen att ta fel på dag!

Anne, tack för att du uppmärksammade mig på att det var fel dag!

Zin, då hoppas jag åt dig så länge!

hitcher, menar du nu?  Plussade du idag?! Det är ju fantastiskt i så fall!!!

• Vi 5

hitcher, men åh vad roligt! Hurra! Grattis!!! Håller tummarna att det ska hålla hela vägen!

• Vi 5

pp08, så fruktansvärt tråkigt! Jag är så ledsen för er skull! Som vanligt känns alla sådana ord så futtiga...Skickar en varm kram till dig.

Anne, nu är du kanske ruvare Jag tycker också att missBoring skrev så fint, du behöver inte ha så höga krav på dig själv, du måste inte vara glad och solig för att det  ska gå bra, du ska bara vara den du är just nu, i varje stund Solig Den psykolog jag går till brukar säga att du behöver eg. bara göra en sak -och det är att andas. På ett sätt tycker jag det är knäppt, men ändå ganska skönt när man försöker pressa sig till både det ena och det andra...Hoppas nu det lilla embryot ligger och gosar in sig i din mage.

Mammagås, jag funderade länge på hur jag skulle formulera mig så du inte skulle tro att jag trodde att du tänkte att man måste vara glad (oj, nu blev det krångligt) men skönt att vi vet att vi förstår varandra Vad roligt att höra att du mår bättre, du med. Och roligt för din vän att hon blivit gravid igen, hoppas hon kan må bra i det och inte bara oroa sig...

Victoria, jag vågar inte heller svara, men har för mig att jag märkte det tidigt jag med.

• Vi 5

zin, tja jag vet inte om det är så storsint, men det hjälper mig att inte fastna i onödiga ältanden och så Hur mår du idag? Det närmar sig...

Bangalen hur mår du? Jättehögfin temp, högre än när du fått progesteron tidigare om jag läst av dina kurvor rätt Ser jättefint ut och jag håller tummarna hårt. TD inom kort...

Lillstorna, men 8-10 är väl många? Iaf helt normalt, när jag fick ut 7 st sa det till mig att det var medeltal för vad 30-åringar fick ut (men jag vet  inte om det stämmer, blev iaf glad). Så jag tycker du ska vara jättenöjd så långt. 

Linköping, glömde skicka en varm kram till dig! Det låter som att du är nedstämd Kanske något att ta tag i?

Någon som vill ge lite input, om jag byter från långa till korta metoden och från puregon till menopur, skulle ni tro att jag får spruta lika länge, längre eller kortare denna gång? Fick ju spruta förhållandevis länge förra gången (13 dagar om man räknat till äl-sprutan, de plockade dag 16). Förstår att det inte finns ett enkelt svar, jag undrar mest vad ni har för erfarenhet

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?