• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Sunseed skrev 2012-03-08 18:03:55 följande:
    Appropå det här med ont i magen som jag skrev om häromdagen. Det hugger igen, strax nedanför revbenen. Efter lite efterforskning verkar det vara där gallblåsan sitter. Och efter ytterligare efterforskning kan man få problem med gallstenskänningar av tillskott av östrogen! Någon som har haft det? Finns det något man kan göra för att lindra det?

Ja, jag frågar hellre er kloka kvinnor här än att försöka få en telefontid till en doktor på VC om en vecka eller två. Glad Någon kanske har något bra husmorstips. För att dundra i sig lite Citodon är säkert inte så bra när man ruvar.
    Jag hade hugg strax under revbenen, under höger arcus när jag tog Progynon. Det gick över när jag slutade...Nej, citodon är inte bra... jag bara lät det vara... alvedon på sin höjd.

Kram!!!
  • Tuvalina

MissB, nu misstänker nog IVF Falun att vi kokat ihop något... Jag har nämligen skrivit till dem idag med med samma fråga som du!

Fick ett svar av Dr Samir som var ett allmängiltigt svar och inget svar direkt om vilken kvalitet som mina ägg haft. Det var ett vagt svar med andra ord. De anser att mina ägg har bra kvalitet. punkt. hm säger jag bara då...

Så här svarade hon när jag frågade om mina ägg höll den kvalitet som enligt skalan skulle vara bra. Jag frågade också vad de använde för kriterier i avgörandet:
    "Angående din fråga om äggkvaliteten så bedöms detta utifrån speciella kriterier (yttre och inre cellmassa och antal kärnor). Det bedöms alltså utifrån en skala.

Det finns olika faktorer som kan påverka celldelning på äggen. En av faktorerna kan vara åldern på kvinnan, äggstockarnas förmåga, typen av stimulering och även spermierna spelar roll vid äggdelningen efter befruktningen. Hoppas att du fick svar på frågorna".

Åhhhhh,, får väl följa ditt ex. Woo och börjar knapra DEHA och inofolic + melatonin. Men jag blev ju gravid och hade en fullgången graviditet för 1 1/2 år sedan.... Kanske ska jag testa en IVF till innan jag börjar med det grövre artilleriet...

• Tuvalina
    Fjällsippan skrev 2012-03-09 23:01:57 följande:
    Ja, klinikerna är återhållsamma med sina scorings av någon märklig anledning. Embryoprotokollet är exempelvis inte med i de journaler som har skickats till mig från Falun. Däremot så har jag bett om informationen i samband med ET/FET och då har det inte varit några problem. 
    Jag måste vid nästa besök be Falun precisera mer på vilket sätt de anser att mina embryon håller en kvalitet. Men hörrni, de kan väl inte vilja göra ett nytt försök med oss om jag inte har en bra äggkvalitet, enbart i pengasyfte? Så grymma får de inte vara, eller hur?

GRATTIS Inanna!! Så underbart med bra RUL. Nu är det bara att fortsätta graviditeten. Kommer du få göra fler UL? Det hoppas jag verkligen!!

Maryhe, mycket bra inlägg du hittat. Jag hade dock 0,9 i TSH senste mätningen. Jag har aldrig haft Hypotyreos men jag fryser ständigt, är våldsamt trött och har lite svårt att gå ned i vikt. Mitt T3 var bra i höstas vid mätningen. Nu denna gång gjordes ingen mätning av T3.

Vi kämpar väl vidare alla! Nu är det lördagkväll och vi har vänner på besök. Dock maler det i huvudet det här med embryokvaliteteten och varför Falun inte kan meddela mig om det är typ A embryon eller Typ b. Tungt att behöva tjata på dem. Nästa orosmoment är som någon är ovan var inne på att jag har för lågt östrogen värde. Det visar inget på ägglossningsstickan denna månad. Min LH stegring är lika med noll... jag hoppades ändå på att kanske denna månad efter progynon och lutinusbehandlingen efter ET förra månaden skulle göra att min cykel stabiliserades.
  • Tuvalina
    Inanna Li skrev 2012-03-11 11:09:16 följande:
    Tack snälla! Tror inte det blir några mer UL om det inte blir några problem med tillväxt eller annat men funderar på att gå privat senare. Skulle vara kul med bilder i 3D och 4D.
    Med min erfarenhet i bagaget, äldre förstföderska och kalkavlagringar  i moderkakan så skulle jag råda dig att definitivt göra fler UL för att se flöde i navelsträng och moderkaka.

Kram!
  • Tuvalina

Tjorven, förstår verkligen din fundering. När kan du få tag på läkaren som rått dig göra så här? Sunseed, det är skitjobbigt att ruva. Ska du jobba idag så du får lite avledande saker att göra?

• Tuvalina
    Enya70 skrev 2012-03-12 12:12:45 följande:
    Har du tips på hur man kan få sin BM att remittera en till extra UL för att kolla dessa saker? I vilken veckan trycker du att man bör kolla? Kram!
    Hänvisa till din ålder och risk för IUFD (Intrauterin fosterdöd). Ett seminarium kommer hållas i Stockholm nu den 21 mars om minskade fosterrörelser och behovet av bättre kunskap och riktlinjer för att förebygga IUFD i kvinnosjukvården/förlossningsvården.

Skulle jag vara gravid nu så skulle de inte neka mig en sekund att få göra UL i vecka 32, 34, 36, 38 och v 38 skulle ungen ut! Inte en dag längre! Kompetent flödesmätning varje gång!

Det är konstigt att ett barn ska behöva dö först innan de gör saker mer handgripligen. Det är därför jag uppmanar er att begära detta!
  • Tuvalina

Clara välkommen hit!! Du ska känna dig varmt välkommen!

Sunseed! Jag visste det! Jag har känt detta på mig - nu håller jag tummarna och med spänd förtjusning kommer följa dig varje dag!

Myran, jätte jätte tråkigt att höra om din avbrutna behandling. Kan det ha varit en dålig cykel denna gång?

Inanna, jag blir så ledsen när jag hör om att man i Göteborg inte gör UL sent i graviditet. I skåne gör man ett i v 32 vet jag. Jag har nyss anmält socialstyrelsen för att de ej har riktlinjer för detta. Jag blir bara så ledsen.
    I min graviditet med vår son såg allt perfekt ut. Han växte som han skulle. Alla värden var bra. Ändå dog han, han bara dog i vecka 39. Det gör mig så så innerligt ledsen att vi kvinnor inte får fler UL i sen graviditet.

Nu kommer jag som sagt få det NÄR jag blir gravid igen. Jag kommer få göra hur många UL som jag vill.  Jag vill och längtar så efter den underbara känslan det är att få vara gravid.

Lillstoran, skulle så gärna vilja säga något till dig. Men finner få ord. Jag skrapar i hop pengar till mitt andra IVF - med sorgen bultande i mitt hjärta efter min döda son och här kommer du och snackar om att du tjänar 800 000 kr på ett år.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?