• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Det har hunnit hända så mycket sedan jag sist var inne men jag vet att några av er svarade på min fundering om morfin, om man kan göra ÄP utan morfin. Tack för det! Och skönt att höra att det är möjligt för jag vill helst inte använda morfin.

Jag är inte inne här så ofta nu pga andra saker som tar min tid men jag kikar in ibland och följer er. Det är så spännande. Lycka till alla!

• Skytten

Hej alla!

Jag hinner inte vara så aktiv här pga mycket jobb och resor just nu. Nu har jag i alla fall snabbt skummat igenom det senaste och grattis till plus Snösport och jag håller tummarna Zinfandel.
    Själv har jag nu fått preliminär ÄP-vecka, v. 35. Så jag ska börja med korta metoden i mitten av augusti om nu min mens följer 30-dagarscykeln. Den här månaden blev det bara 28 dagar. Lite bekymmersamt med min oregelbundna mens.
    Men om ni vill får ni gärna skriva in mig i listan.

Ha det så bra! 

• Skytten

Nu tänkte jag att det är dags att ta steget och kliva in i er lista. Hoppas att det är okej.
    Jag har inte hunnit läsa och vara här så mycket pga jobb men också sorg i familjen.

Men lite har jag läst. Jättetråkigt för er Zinfandel och Lenafena.  
    Skönt att läsa att du ändå är hoppfull och ser framåt Zinfandel.

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Hönan 38 snart 39 år, Stockholm ICSI 3 i höst
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 3)
    Zinfandel, 39 år i Skåne, FET i aug

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***
    Mia, 42 år, IVF 2, Sprutstart 14/5       
    Boe, 38 år, Stockholm, CvL syskonförsök 1 (IVF 3) sprutstar 20/5   
    mamman0301, 39 år Cura Malmö  IVF 1 Sprutstart 24/5                          

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 på CvL, TD 2 juni
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) ET 20/5 TD 3 juniInanna, 42 år, bor i Göteborg, ICSI 3 på IVF-kliniken, ET 27/5, TD 14/6

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF ?
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    Snösport, 42år, spontangravid just innan IVF6,Luleå gått i Falun BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2
    Lenafena, 41, Åmål, IVF1 Carlanderska 
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i augusti 

• Skytten

Jag bara älskar den här tråden. Ni är en sån kunskapsbank.
    Väldigt intressant det här med oviljan att testa immunologiska orsaker. En nära vän till mig genomlider just nu sitt andra MA i vecka 7, precis samma vecka som förra gången, och jag börjar starkt misstänka att det handlar om immunologiska orsaker i hennes fall men läkarna är ju så trångsynta och säger bara: ingen missfallsutredning förrän efter tre missfall. Känner någon av er till en någon klinik eller läkare som kan tänka sig att göra utredningen "redan" efter två missfall?

Själv laddar jag mentalt inför mitt ivf i augusti. Käkar folsyra, den här månaden tänkte jag också ladda i mig lite hostmedicin och se om det är en äl-kur som det sägs (är faktiskt dunderförkyld dessutom ) och så ska jag försöka få tag i bidrottninggelé. Läser på om ivf och vill försöka göra ÄP utan morfin. Undrar hur det ska gå att trycka in en spruta i magen...ja, inte bara en....

• Skytten

Tack för tipset Zinfandel!
     Vi bor i Sthlm men får hon inte hjälp här är det helt klart värt att testa en expert. Tack!

Och Tack för Royal Jelly.-tipset. Vad är skillnaden mellan den och Apiforce?
    D och E, okej! Ska fixa det också.  

• Skytten

Rowanda och Zinfandel, så intressant det här med autoimmun för det är precis sådana funderingar jag har, bland annat ang min vän som fått MA i v.7 för andra gången. Hon har Bechterews (en reumatisk sjukdom) och IBS så jag tycker att hon borde kvala in för en missfallsutredning. Hon blir ju gravid så fertiliteten i sig är det inte fel på men jag undrar om inte hennes kropp stöter bort embryot. Vad tror ni? Och jag ser att ni skriver om prednisolon (vad är det?), trombyl och fragmin - borde hon be om att få det?
    Jag har också IBS, borde jag också äta sådant? Jag har ett barn men har inte lyckats bli gravid igen trots försök i över två år. Och på senare år har jag börjat få värk i fingrar och tår men har inte (vågat) tagit reda på orsaken, Ofta kommer värken i samband med mens så jag har tänkt att det bara är vätska i kroppen...

• Skytten

Zinfandel - jag borde väl det... Den här värken har kommit på senare år.

Får jag fråga (er alla) en annan sak. Jag blir så imponerad över hur länge ni kämpat och alla försök ni orkat med. Men jag undrar samtidigt...hur har ni råd? Kostar det inte typ 25.000-30.000:- per gång? Vi har inte råd med mer än max två försök.

Och när jag läser om olika doser och metoder blir man ju fundersam över om det är möjligt att lyckas på få försök, det verkar som om det behövs många i vissa fall, innan man hittar rätt dosering. Eller?

Jag ber om ursäkt för att jag mest ställer frågor och inte är till så mycket nytta i tråden (än så länge), eftersom jag inte påbörjat behandlingen. Men jag lovar att komma igen och vara med i matchen i augusti.
    Jag är i alla fall så glad för alla svar!

• Skytten

Förresten Boe, grattis till ditt fina resultat! Och en fråga - hur vet man om man är överstimulerad och om man är det, vad händer då?

• Skytten
    kattenizze skrev 2011-06-04 06:56:19 följande:
    Skytten: Vid ÖS går man upp hastigt i vikt eftersom det samlas vätska i buken. Det är väldigt ovanligt med ÖS, omkring 4 % får det har jag för mig. Sen finns det ju olika grader också. Man blir väldigt svullen om magen och det gör ont. Illamående tror jag också man kan bli, och förstoppad. Nuförtiden är klinikerna uppmärksamma kring detta, de sätter inte in embryon t ex om man riskerar ÖS eftersom då är risken större. Jag har gjort fem fulla IVF:er och varit nära ÖS varje gång, och en gång fick jag vänta flera dagar innan jag fick plocka ägg eftersom jag för stimulerad och då hann alla de bra äggen pipa i väg. Å andra sidan är det bra att vara lättstimulerad vid IVF, jag har PCO, det är därför jag är så lättstimulerad. Och vi har en större chans till graviditet vid IVF än i normalfallet. Men som sagt, ÖS är inget att leka med och man kan få andningssvårigheter och tom dö. Men det vet jag inte om det har hänt nångång, men som sagt det är ett tillstånd man tar på stort allvar inom IVF-världen med all rätt.
    Korta metoden anses minska risken för ÖS. De senaste gångerna har jag haft den korta metoden.
    Angående ekonomi: om du har möjlighet kan man ju köpa ett tre-pack, men det är ju åldersgränser på det. Vi har tagit av våra besparingar, och det är klart att jag hellre velat lägga de pengarna på nåt annat. Men det är ju så värt det om man lyckas få ett barn. Och nu när jag är gravid med tvillingar, har jag ju fått två till priset av en höhö. Om det går hela vägen förstås!
    Tack! Usch, det låter lite obehagligt eller ganska mycket obehagligt med ÖS... Jag ska göra korta metoden så det är väl bra. Men å andra sidan är jag en person som överreagerar på all medicin, alltså inte så att jag blir sjuk men jag behöver alltid mycket mindre dos av alla mediciner, kan till exempel bara ta en halv åksjuketablett annars sover jag i timmar.
    Gud vad härligt med tvilling-graviditeten! Grattis!

Zinfandel och Snösport - ja, det blir väl så att man får snåla in på annat. Och det är det ju helt klart värt om man lyckas men det finns ändå en gräns. Men kanske det blir så när man väl börjar att man tänker annorlunda. Just nu är jag rätt inne på max två försök, både av ekonomiska och själsliga skäl. Jag är känslig, både vad gäller mediciner och psykiska påfrestningar (som jag anar att det här kommer att bli) så jag måste inse att jag nog inte klarar för mycket.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?