• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70

Skrämmande ang TNF-alfa som stimuleras i kroppen pga olika bakterier och återställs när dessa bakterier är besegrade.

"Men så går något snett i regleringen av systemet. Vissa personer får ett ständigt påslag av makrofagerna och en kronisk syntes och frisättning av TNF-alfa vilket leder till att alldeles för mycket TNF-alfa finns i kroppen.
    – Varför detta sker är det idag ingen som begriper, säger Ulf Andersson, men en teori går ut på att kroppen misslyckas med att förgöra inkräktaren och därför för ett ständigt krig emot den. Detta kan man se vid t ex cancer och hiv-infektion som i båda fallen resulterar i en utmärgling av patienterna som är typisk för kroniskt förhöjda TNF-alfa-nivåer."

Hittade ovanstående i en artikel. Hur kollar man sin TNF-alfa nivå då?

• Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-03-23 12:27:28 följande:

Skrämmande ang TNF-alfa som stimuleras i kroppen pga olika bakterier och återställs när dessa bakterier är besegrade.

"Men så går något snett i regleringen av systemet. Vissa personer får ett ständigt påslag av makrofagerna och en kronisk syntes och frisättning av TNF-alfa vilket leder till att alldeles för mycket TNF-alfa finns i kroppen.
    – Varför detta sker är det idag ingen som begriper, säger Ulf Andersson, men en teori går ut på att kroppen misslyckas med att förgöra inkräktaren och därför för ett ständigt krig emot den. Detta kan man se vid t ex cancer och hiv-infektion som i båda fallen resulterar i en utmärgling av patienterna som är typisk för kroniskt förhöjda TNF-alfa-nivåer."

Hittade ovanstående i en artikel. Hur kollar man sin TNF-alfa nivå då?

Ja, visst är det otäckt med TNF-alfa-värdet. Fråga din IVF-läkare/gynekolog om han vill ta det på dig? Vissa är mer positiva till att undersöka det här. Annars kanske man kan fråga sin husläkare. Jag har dock aldrig fått ta mitt värde. Däremot har jag fått Trombyl vid ett flertal ruvningar (bl a den där sonen blev till), och Trombyl kan sänka ett TNF-alfa som är lite förhöjt.
  • Fjällsippan
    dallas skrev 2011-03-22 22:27:33 följande:
    En parantes-har retainer i både över och underkäken efter tandställning i tonåren...Vad händer, jo när vi äter middag så är det nån broskbit?! i min ena Järpe som gör att "betonget" som ståltråden sitter fast i lossnar lite grann i ena änden-buhu, nu måste jag gå till tandläkaren inom en ganska snar framtid och få dom och gjuta fast tråden igen, tänker dock försöka vänta i det längsta-vet att dom kommer tjata om en riktig undersökning....det vill jag inte nu iaf! absolut inte efter det här med TNF-alfa....
    Typiskt att sånt här händer under ruvningen. Jag vet ju, som sagt, inte hur vanligt det är att TNF-alfa skjuter i höjden i samband med ett tandläkarbesök. Men, men, det kanske är bäst att vänta till dess att embryot har boat in sig riktigt ordentligt.
  • Fjällsippan

Turlid; läste just på CvL's hemsida att de inte har någon större tro på TNF-alfa-värdets inverkan på möjlighet till lyckad graviditet. Så det är nog ingen idé att fråga dem för ett prov.

• turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-03-23 13:30:54 följande:
    Turlid; läste just på CvL's hemsida att de inte har någon större tro på TNF-alfa-värdets inverkan på möjlighet till lyckad graviditet. Så det är nog ingen idé att fråga dem för ett prov.
    Inte? Man kan ju lida av någon kronisk sjukdom, jag vill veta det! Hur och vart i så fall?

Förra året var jag hos tandläkaren strax efter jag fick veta att jag var gravid. Jat tror jag lagade en tand då. Den graviditeten blev en MA senare. Kan det finnas ett samband?

Nu måste jag laga samma tand, men nej tänker vänta med det minns 6 månader!
  • Zinfandel
    Fjällsippan skrev 2011-03-23 13:30:54 följande:
    Hmm,, det är sällan svenska läkare tar det, som vanligt, det är så irriterande. Det finns bra trådar här på FL , bla denna som tog mig några dagar att läsa igenom allt.... Men lärorikt!

www.familjeliv.se/Forum-7-130/m49621736.html

• Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-03-23 14:04:12 följande:
    Inte? Man kan ju lida av någon kronisk sjukdom, jag vill veta det! Hur och vart i så fall?

Förra året var jag hos tandläkaren strax efter jag fick veta att jag var gravid. Jat tror jag lagade en tand då. Den graviditeten blev en MA senare. Kan det finnas ett samband?

Nu måste jag laga samma tand, men nej tänker vänta med det minns 6 månader!
    Tyvärr vet jag inte mer än vad jag skrev i mitt inlägg för några dagar sedadn angående sambandet mellan TNF-alfa och munstatus. Det är jag själv som har dragit slutsatsen att försöka undvika tandläkarbesök men framförallt tandhygienist (som ju rotar och gräver mer i tandköttet)  i samband med IVF'erna. Föreläsaren sa aldrig något om vilka risker som ett högt TNF-alfa kan innebära; hennes poäng var mer att berätta hur viktig munhälsan för vår helhetshälsa.
  • Mia69

Var också hos tandläkaren och lagade en tand 2 veckor före mitt missfall i juni förra året. Skumt! Men sedan har jag ju fått 2 missfall därefter utan tandläkarbesök.Obestämd

Känner fortsatt inte mycket från magen men har konstant huvudvärk. Har tom gått ned 1 kg sista veckan. MEN var på VUL (dag 6) idag och det verkar hända saker ändå. 8-9 stora blåsor såg man samt många småblåsor (vet ej hur många). Läkaren tyckte vi skulle ha "is i magen" och inte höja dosen (uppgav att det fanns risk för överstimulering som det såg ut). Hoppas nu att det blir några bra ägg till nästa vecka.

Inanna: Hoppas att det har gått bra för dig idag!{#emotions_dlg.flower}

• Snösport

Dallas: Härligt Grattis!!!

Innan68: 7 ägg bra gumman! när blir du ruvare? Lycka till!!

• Inanna Li

Nu ruvar jag på 2 st embryon. Till min stora sorg hamnade inga i frysen! Hoppas detta blir gången som lyckas!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?