• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2011-04-10 08:39:43 följande:

Chichiisita: Lycka till imorgon!

Hjälp! Någon annan som gjort korta metoden? Sjuksköterskan sade i telefon i fredags till min att idag kl 21.00bara ta min ägglossningspruta. ÄP är på tis. Nu läste jag i informationen jag fått generellt om korta metoden att när man tar sin ägglossningsspruta ska man den dagen ta sista oregutransprutan. Det sade hon inget om, så nu hoppas jag jag får tag i någon på tel tiden idag, annars vet jag inte vad jag ska göra?

Jag har gjort korta två gånger. Jag har alltid bara tagit äggmognadssprutan 36 timmar före ÄP. Ingen Orgalutran eller Gonal-F denna dag. Du ska inte ta någon annan spruta denna dag. Din klinik skulle kanske ha andra regler men generellt brukar man inte ta andra sprutor 36 timmar före ÄP.
  • Sunseed

Jag har gjort korta en gång och samma dag som jag skulle ta äggmognadssprutan vid 20-21 på kvällen så skulle jag ta sista Cetrotide-sprutan kring lunch.
    Gonal-f hade jag slutat med någon dag innan detta. 

• kattenizze

Innnana. Min erfarenhet också. Jag har gjort korta metoden tre gånger och alltid slutat med orgalutranet och Gonalen innan. Sen ovitrellen och sen medicinfri dag och sen ÄP

• kattenizze

Jag satt och funderade på en sak och erkänner därmed min stora okunnighet, men när fäster egentligen embryot om det gör det vill säga vid IVF? Jag har för mig att vid naturlig befruktning åker det befruktade ägget runt i livmodern ett par dagar innan det fäster, det borde väl vara samma sak för oss?

• turlid70
    kasa01 skrev 2011-04-09 14:10:58 följande:
    eller hur! Man tycker de borde kunna samarbeta bättre. Misstänker (återigen helt utan beläggning) att det råder en viss konkurens kliniker emellan, det är trots allt vinstdrivande verksamheter... Eftersom jag inte riktigt tror på vitimnernas underverk valde jag att lägga mig i solariet två ggr innan mitt FET nu för att boosta D-vitamin. Alla sätt är bra utom de dåliga som min mamma hade sagt. Akupunktur är toppen, det kan inte vara för intet som kineserna hållt på med det i tusentals år. Lycka till!
    Tror faktiskt att läkarna är skräckslagna att ta till något som kan försämra deras egen lönsamhet. Tror absolut att läkarna medvetet inte eleminerar alla faktorer (kanske mindre avgörande men med deras ord obetydliga förstås) för lyckad graviditet, då reduceras deras kundkrets och det har dem inte råd med helt enkelt.
  • turlid70
    chichisita skrev 2011-04-10 00:58:23 följande:
    Tack Turlid! Han ringde inte förrän imorse. Då fick vi veta att fyra av våra fem befruktade ägg delar på sig som de ska. Nu blir det långtidsodling och ET kommer att ske på måndag, förutsatt att äggen fortsätter att växa. Hoppas, hoppas!!!
    Mycket bra så långt, hoppas vi också att dina ägg delar sig fint fint.
    Det verkar som att dina läkare i Guatemala är mer flexibla än våra i Sverige. Men visst var det också så att ni köpte fler behandlingar med garanterad graviditet annars pengarna tillbaka? I så fall är det faktiskt en morot för läkarna att söka sig utanför ramarna.
  • Hönan
    Zinfandel skrev 2011-04-09 21:27:55 följande:
    Hönan, meddela när du kollat med läkaren, är jättenyfiken!!
    Det lovar jag Zinfandel! Skrattande
  • turlid70
    Zinfandel skrev 2011-04-09 20:31:55 följande:
    Varför har detta inte börjat användas än? Eller någon som fått prova..?!

www.mynewsdesk.com/se/pressroom/msd/pressrele...

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
    Skulle också vilja veta, men ingen ide att fråga läkaren, jag vet redan innan vad han kommer att svara. Han skrev ut menapur åt mig, varför testa något annat när den fungerade så bra på mig förra gången? Var det så bra då? Det blev ju för f-n inget barn, inte ens någon graviditet på flera toppägg och mycket fina blastisar. Ursäkta att jag gnäller, men efter all kunskap som jag skapat mig med er hjälp, börjar jag ifrågasätta fertilitetsläkarna mer och mer, det känns som att de gör inte tillräckligt för varje patient helt enkelt.
  • Fjällsippan
    kattenizze skrev 2011-04-10 09:18:28 följande:
    Jag satt och funderade på en sak och erkänner därmed min stora okunnighet, men när fäster egentligen embryot om det gör det vill säga vid IVF? Jag har för mig att vid naturlig befruktning åker det befruktade ägget runt i livmodern ett par dagar innan det fäster, det borde väl vara samma sak för oss?
    Embryo som är 2 dagar gamla vid ET börjar sin implantation på cirka ruvardag 4 (ET=0). Med andra ord så börjar en blastocyst (5-dagars) att fästa under samma eller nästkommande dygn som det återförs. Vid återföringen försöker man alltid lägga embryot på den tjockaste delen av livmoderslemhinnan, så frågan är om embryot förflyttar sig speciellt mycket efter återföringen. Jag hade en IVF-läkare som liknade det återförda embryot vid "ett sandkorn i en Big Mac", så det kanske "klibbar fast" där det läggs in. Eller så går embryot på upptäcktsfärd för att hitta en bättre plats att boa på.
  • Fjällsippan
    Enya70 skrev 2011-04-08 18:24:40 följande:
    Jag har precis köpt hem Apiforce för att boosta med dem under mitt nästa försök. Tog du en tablett på fastande mage på morgonen eller hur gjorde du? Jag brukar vara känslig för vitamintabletter och liknande. Kan inte ta dem på fastande mage för då spyr jag. Måste ta dem med mat. Undrar om det kommer att funka utan att må illa med bidrottninggelén...?
    Hur går det med Apiforcen? Den första tog jag på fastande mage; men eftersom jag mådde illa så valde jag att ta med banan de 2 följande dagarna. Men jag fortsatte ju att må illa (och mår faktiskt lite illa fortfarande) så det kändes bäst att sluta med dem helt. Hoppas att det går bättre för dig än för mig.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?