• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • kattenizze

Tack Fjällsippan! Men vad gör det under tiden egentligen? Ligger det bara på livmoderslemhinnan innan det börjar växa?

• Fjällsippan

Min hemortsläkare och läkarna i Falun är faktiskt helt okej på att våga prova nya lösningar/preparat. Falun var först med långtidsodling, och är bäst på det i Sverige. Och de är inte främmande för att ge kortison/blodförtunnande till de kvinnor som har gjort flera misslyckade försök alt fått flera MF/MA. Trombyl har de gett i flera år som standard i samband med ET/FET (har dock hört att de har börjat bli lite mer restriktiva med det.) Falun har dessutom erbjudande, liksom chichichitas klinik, att "betala endast om du blir gravid". Mot mig var de väldigt flexibla och jag fick köpa 3-pack även fast jag skulle fylla 39 år och hade 8 ET/FET i bagaget. Sonen blev till på andra försöket i det 3-packet. Nu har jag bytt klinik till CvL, men jag har kvar samma hemortsläkare som känner mig äggblåsor mycket bra och vet vad som är bäst för mig. Eller ja, vi resonerar alltid tillsammans huruvida vi ska prova något nytt/annat. Och nästa försök kommer jag att göra korta metoden på mitt eget initiativ.  

• Fjällsippan
    kattenizze skrev 2011-04-10 14:19:31 följande:
    Tack Fjällsippan! Men vad gör det under tiden egentligen? Ligger det bara på livmoderslemhinnan innan det börjar växa?
    De har ju fullt upp med celldelningen. Ett 2-dagars embryo brukar ha fyra celler, dagen efter blir det 8 och sedan ska det vidare till att bli en liten morula för att därefter bli en blastocyst. Så de har säkerligen fullt upp. Sedan så sänder det små signaler (frigör ämnen) som "talar om" för livmoderslemhinnan att det vill bädda in sig. Här är en artikel om det: http://ltarkiv.lakartidningen.se/2000/temp/pda20948.pdf
  • Enya70

Chicisita - grattis till det fina resultatet. 4 av 5! Bra med långtidsodling

Fjällsippan - pga att jag mår illa av vanliga vitaminer på fastande mage så har jag tagit Apiforcen med mat än så länge. Tänkte prova utan om ngn dag och se hur det går.

Jag har gjort långa metoden de senaste gångerna och för att boosta så har jag fått ta gonal-f sprutan på eftermiddagen och ovitrellen på kvällen. Men som sagt det är vid långa protokollet 

• Zinfandel1

Hej vänner! Min vanliga inloggning funkar plötsligt inte, därför finns jag på detta nick istället! Så alla ni som skriver alla underbara mail till mig, skicka dem till detta nick istället!

Kattenizze: det kan faktiskt ta betydligt längre än så innan det fäster på naturligt sätt, ända upp till 10 dagar som det simmar omkring och kollar läget ;)

Fjällis: Falun är kända för att vara duktiga. Klart de säljer 3-pack, money talks.....FlörtFlört Fast till en 39-åring säger ingen nej, man får ju landstingsfinansierat tills dess så det är ju inget konstigt. Det spelar inte alltför stor roll hur många försök man har så länge man ändå har bra resultat och inte har några fel någonstans. Ja, jag får också köra långa eller korta som jag vill och byta mediciner mer eller mindre som jag vill, det är nog inte det vi menar! Varför har ni bytt då..?!

• chichisita
    Sunseed skrev 2011-04-10 07:56:24 följande:
    Egentligen gillar jag inte att ta upp en massa no-no:s eftersom man är så känslig i den här processen. Risken är ju att man sätter en massa griller i huvudet på människor som verkligen inte behöver det.
    Samtidigt kan jag känna att vi är vuxna, kloka och fullt kapabla att sålla och ta till oss det vi vill och inte vill.

Jag kan lista det som står i boken kring graviditet och fertilitet, men det behöver ju inte vara vetenskap för det. Kineserna har dessutom ett helt annat sätt att se på kroppen med energier, fukt, hetta, kyla etc, så vissa förklaringar kan jag inte förklara för den som inte är inläst på kinesisk medicin. Jag reserverar mig också för att det inte behöver finnas någon sanning i det som står. Precis som med allt annat finns det lika många åsikter som människor.

Jag citerar här bara från boken "Kinesisk kostlära":

Bör undvikas:
    Aloe Vera
    Aprikos (p g a att aprikos kan ge "fukt" i kroppen vilket bör undvikas av gravida
    Aubergine (bör dra ner på konsumtionen vid graviditet då aubergine "rör på blod"
    Ginseng: bör iaktta försiktighet med ginseng till gravida och barn
    Glaubers salt (?) bör undvikas p g a sin kylande effekt
    Gul lök - ska inte ätas i stora mängder vid graviditet
    Gurkmeja - experiment på råttor har visat att den motverkar graviditet med 100%, bör därför undvikas om man försöker bli gravid
    Ingefära - bör minska konsumtionen om man är gravid
    Lakritsrot - var försiktig vid graviditet
    Peppar - mängden bör reduceras vid graviditet och amning
    Spenat - gravida bör undvika spenat 
    Vitök - anses motverka graviditet (men enligt annan TCM:are ska vitlök vara bra)
    Zucchini/Pumpa - bör intas med försiktighet hos gravida

Kan hjälpa till:
    Lever - bra mot barnlöshet p g a sitt rika innehåll av zink
    Karp - bra för gravida som är lite oroliga och har ödem, lugnar
    Mungböna - kan hjälpa mot graviditetsillamående
    Oliv - bra att inta regelbundet vid graviditet (enl kinesisk folktro) då oliver motverkar utveckling av hetta och således motverkar framtida problem med eksem/hudutslag hos barnet.
    Selleri - bra för gravida som har fått högt blodtryck
    Sparris - bra vid infertilitet
    Tamarind - bra mot illamående
    Vattenmelon - bra mot illamående

Tack Sunseed, superintressant! Det verkar verkligen variera. Här i Latinamerika säger man att gravida absolut inte ska äta selleri eftersom det orsakar missfall, men i Kina verkar det vara precis tvärtom. Tänker i alla fall undvika grukmeja och vitlök just nu, för säkerhets skull.
  • Fjällsippan
    Zinfandel1 skrev 2011-04-10 17:21:26 följande:
    Fjällis: Falun är kända för att vara duktiga. Klart de säljer 3-pack, money talks.....FlörtFlört Fast till en 39-åring säger ingen nej, man får ju landstingsfinansierat tills dess så det är ju inget konstigt. Det spelar inte alltför stor roll hur många försök man har så länge man ändå har bra resultat och inte har några fel någonstans. Ja, jag får också köra långa eller korta som jag vill och byta mediciner mer eller mindre som jag vill, det är nog inte det vi menar! Varför har ni bytt då..?!
    Så som jag har förstått det så finns (fanns?) det restriktioner att sälja 3-pack på de flesta kliniker; och ålder och många försök brukade vara den tyngsta orsaken till att klinikerna säger nej. När jag stod i kö på Huddinge för landstingsfinasierade försök så ströks man från väntelistan den dag man fyllde 39 år; men det har förhoppningsvis ändrats nu. Varför vi har bytt klinik? Vi har inte haft möjlighet att pendla till Falun för ÄP/ET under vintern. Och nu när vi bara har 1 försök kvar (fyller ju 43 i maj) så väljer vi att prova CvL ännu en gång. Som sagt, så har vi kvar samma hemortsläkare, och jag är inte ute efter långtidsodling, så det känns bra på CvL också.

Förlåt om jag missförstod er diskussion. Mitt inlägg byggde på era funderingar huruvida klinikerna skulle acceptera det nya preparatet som du länkade till, men om din klinik är öppen för nya preparat och justeringar i protokollet så kanske du får prova det! Hoppas det
  • chichisita

Tack för alla grattis och lycka till önskningar!

Hatar att det är söndag idag och jag inte kommer att få veta hur det har gått för våra ägg förrän imorgon.

• Fahlvik
    chichisita skrev 2011-04-10 01:07:17 följande:

Har fått svar om TSH värden idag. 2.56. En klar förbättring från det att jag var upp i över 10 för några veckor sen. Kan jag känna mig lugn nu eller måste det ned ännu mer innan jag kan känna mig säker? Någon som vet? 

TSH ska helst vara under 2. Vissa får dessutom högre värden av hormonspray och -sprutorna... Mitt värde var runt 0,8 (med Levaxinbehandling) när jag äntligen fick plus.
    Det betyder inte att det är omöjligt att bli gravid med högre TSH-värden men jag antar att du vill ha bästa möjliga förutsättningar om det är något man kan påverka själv.
    Att bara se på TSH kan också vara missvisande då man kan ha andra anledningar till höga värden och då hjälper det inte med behandling av bara TSH men om vi bortser från det så, ja, helst under 2 och närmare noll, om man mår bra av det.
    Många om och men, men det är så lätt att missförstås på nätet har jag märkt ;) (I en annan tråd hade jag säkert fått en mängd svar med att jag minsann blev gravid med ett TSH på 30!!!)
    Lycka till!
  • chichisita
    turlid70 skrev 2011-04-10 09:43:52 följande:
    Mycket bra så långt, hoppas vi också att dina ägg delar sig fint fint.
    Det verkar som att dina läkare i Guatemala är mer flexibla än våra i Sverige. Men visst var det också så att ni köpte fler behandlingar med garanterad graviditet annars pengarna tillbaka? I så fall är det faktiskt en morot för läkarna att söka sig utanför ramarna.
    Vi fick köpa ett paket med två behandlingar, men det blir inga pengar tillbaka om det inte bli något. Jag tror dessutom att det kanske är lite dyrare här än i Sverige. Vi har betalat 7000 USD för paket med två försök, dvs ca 49 000 SEK.   Om man köper en behandling separat  kostar det  4500 USD, ca 31 000 SEK, vilket väl är dyrare än i Sverige?  Sen tillkommer alla mediciner som går lös på ca 1500 USD, eller 10 000 SEK,  för varje försök. Svindyrt!
    Om det inte går denna gång tänkte vi eventuellt försöka klämma in ett försök i Sverige under semestern i juni-juli. Låter spännande att kunna kombinera med akupunktur, det tror jag inte finns här.  Hoppas att det går att få tid då trots att det är semestertider. Fast mest hoppas jag ju att det ska gå den här gången och att redan är gravid när vi åker på semester i Sverige.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?