• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Enya70

Hur går det för ruvarna Hispan och Kattenizze? Hur mår ni? Hoppas att allt känns ok och att ni är på väg mot era PLUS

• turlid70
    Inanna Li skrev 2011-04-11 13:56:36 följande:
    Tack för ditt perspektiv! Jo, jag gillar min läkare men är samtidigt lite besviken på henne också. Jag tycker så här i efterhand att vi inte skulle gått med på att göra IVF 1 med två polyper i vägen men då kanske jag hade missat alla 15 ägg jag fick ut vid denna första topp-IVF men å andra sidan ledde inget av våra embryon till varaktig graviditet ändå. Det vi hade kunnat göra var att frysa de två toppembryon vi hade på dag 3 eller odlat vidare till till dag 5 istället för att slösa bort dem på ET. Det kan ju hända att något av dessa var guldembryot som inte kunde fästa pga polyper i vägen.

Nu vid senaste försöket borde hon kanske ha höjt dosen eller låtit mig spruta längre när det bara var 7 ägg som hann växa till sig. Men jag kan ju inte veta helt säkert att det hade funkat! Hon menar på att jag hade blivit ÖS med högre dos men det tror jag inte riktigt på. Hoppet står fortfarande till en ny bättre månad om en sådan kan dyka upp igen!

Om min läkare vägrar justera dos eller diskutera byte av preparat kommer jag ev.  försöka byta klinik. Det kostar ju ändå så mycket pengar och energi att ge sig in i detta en gång till. Jag funderar på om Menopur kan förbättra min äggkvalité när den nu så drastiskt verkat ha försämrats på ett års tid. Något måste göras för att jag ska våga hoppas på plus igen.
    Det är inte ert fel att ni gick med på det, ni sitter ju i den sittsen med enorm barnlängtan och då griper man efter varje halmstrå. Läkaren borde avråda er att göra IVF innan polyperna var borta. Vi senaste försöket borde hon kolla upp dina värden på nytt innan starten och planera utifrån det. Se till nu att ni får en ordentlig behandling nästa gång med lyckilig utgång.
  • turlid70
    Snösport skrev 2011-04-11 13:30:40 följande:
    Falun har väl något erbjudande om man är första gångs IVFare.

www.ivfsverige.se/sida.asp?sida=5_Falun

Betala endast om du blir gravid.

Tack för info, jag är för gammal för det hos dem, men det är kanske värt att ringa och fråga, mina värden är hyfsat bra för min ålder.

Jag har nu mailat till CvL och frågat de om 3-pack, det enda kravet jag inte uppfyller där är också min ålder, fast mina värden som sagt är bra och ligger över deras gräns för 3-pack, men då är det 3-pack utan garanti, borde kanske vara lättare att de går med på det.

Vi har inga rika släktingar heller, min mamma har aldrig jobbat och lever idag på folkpension (plus bidrag till boende). Mina svärföräldrar har låga pensioner, de har aldrig haft högt avlönade jobb, men de vet inte att vi håller på med IVF. Hade de vettat det skulle de säkert kunnat skrapa ihop pengar till oss, men vi har det mycket bättre ekonomiskt än dem, det känns fel att be dem om hjälp, vi får skärpa oss och spara bättre helt enkelt. Min bror tjänar bra och kan säkert låna till oss, men min man vill inte låna av honom, vi ska spara.
  • Snösport

Turild: jag började hösten 2009 och fick inte ta 3-pack tror deras gräns är 39 år för både 3 pack samt gratis om det inte funkar.

Falun hade en regel innan att om man gör mer än 3 försök från ens första IVF försöket hos dem får man lite rabatt på försök 4:a  och 5 men den regeln tar de bort nu. De hade dock glömt den på oss så vi får rabatt på våra 2 sista försök tillgodo och bara därför kommer vi ha råd med ett 6:e försök...gör vi inget mer försök får vi pengarna i handen...vi valde att låta dem ligga kvar och försöka igen i vår/sommar.  

• turlid70
    Snösport skrev 2011-04-11 15:40:45 följande:
    Turild: jag började hösten 2009 och fick inte ta 3-pack tror deras gräns är 39 år för både 3 pack samt gratis om det inte funkar.

Falun hade en regel innan att om man gör mer än 3 försök från ens första IVF försöket hos dem får man lite rabatt på försök 4:a  och 5 men den regeln tar de bort nu. De hade dock glömt den på oss så vi får rabatt på våra 2 sista försök tillgodo och bara därför kommer vi ha råd med ett 6:e försök...gör vi inget mer försök får vi pengarna i handen...vi valde att låta dem ligga kvar och försöka igen i vår/sommar.  
    Det står så här också: "Behandlingsserien är avslutad, då en behandling gett upphov till barn." Betyder det om vi lyckas på första försöket så ska vi ändå pröjsa för 3- pack?
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-11 15:15:10 följande:
    Det är inte ert fel att ni gick med på det, ni sitter ju i den sittsen med enorm barnlängtan och då griper man efter varje halmstrå. Läkaren borde avråda er att göra IVF innan polyperna var borta. Vi senaste försöket borde hon kolla upp dina värden på nytt innan starten och planera utifrån det. Se till nu att ni får en ordentlig behandling nästa gång med lyckilig utgång.
    Tack! Vi får hoppas på det bästa nu. Jag ville inte ta AMH-provet på nytt (är för rädd för dåligt resultat) och hon tyckte det var OK då det bara var 10 månader sen sist så där är ditt mitt fel.
  • Snösport

turild70:  hmm, jo det låter ju nästan så . Men om du inte får köpa 3-pack som jag inte tror du får...tyvärr så kan man ju inte få pengar tillbaka heller. Kolla med dem först, här kan man bara speckulera.

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-11 15:34:34 följande:
    Tack för info, jag är för gammal för det hos dem, men det är kanske värt att ringa och fråga, mina värden är hyfsat bra för min ålder.

Jag har nu mailat till CvL och frågat de om 3-pack, det enda kravet jag inte uppfyller där är också min ålder, fast mina värden som sagt är bra och ligger över deras gräns för 3-pack, men då är det 3-pack utan garanti, borde kanske vara lättare att de går med på det.
    Det skadar inte att fråga om 3-pack. Ibland kan de säkert vara välvilligt inställda och lyckas ni på första försöket så tjänar ju kliniken på det Skrattande!
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-11 15:48:33 följande:
    Det står så här också: "Behandlingsserien är avslutad, då en behandling gett upphov till barn." Betyder det om vi lyckas på första försöket så ska vi ändå pröjsa för 3- pack?
    Tyvärr är ju det chansen man får ta i detta sammanhang Rynkar på näsan! Jag hade gärna köpt ett 3-pack om jag fått. I Köpenhamn är det OK även när man är 42! Om jag bara hade haft lite mer undanstoppat i madrassen och bättre ork hade jag kontaktat Copenhagen Fertility Center på direkten!
  • turlid70
    Inanna Li skrev 2011-04-11 15:53:26 följande:
    Tack! Vi får hoppas på det bästa nu. Jag ville inte ta AMH-provet på nytt (är för rädd för dåligt resultat) och hon tyckte det var OK då det bara var 10 månader sen sist så där är ditt mitt fel.
    Återigen inte ditt fel tycker jag, läkarna väljer vägen med minsta möjliga motstånd, men ser till samtidigt att ha ryggen fri och tål inte påtryckningar. Indivuduellt engagemang skulle kunna förbättras, gäller överalt förresten, alla läkare inom alla områden.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?