• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • underverket 06

Säger som Turid, ge inte upp. Den ena kanske fäst o de andra inte o då blir det en blödning. Hur gammal var du förresten när du fick ditt andra barn? Du var väl en bit över 40? Vilka odds hade du fått att lyckas då? Har då sagt något denna gång om chansen att lyckas? När vi fick sonen för 2 år sedan sade läkaren att mina odds var ca 45% att lyckas. Nu lär det ju vara lägre. Nu kollade de aldrig mina äggstockor, vilket de gjorde då o baserade chansen att lyckas på hur äggstockarna såg ut.

Ni andra, har läkarna sagt något om chanserna att lyckas, någon procentsats. Denna gång har jag som sagt inte fått någon svar av läkarna om mina chanser, annat än att de är sämre än för 3 år sedan, när sonen blev till.

• turlid70
    underverket 06 skrev 2010-09-29 16:23:10 följande:
    Säger som Turid, ge inte upp. Den ena kanske fäst o de andra inte o då blir det en blödning. Hur gammal var du förresten när du fick ditt andra barn? Du var väl en bit över 40? Vilka odds hade du fått att lyckas då? Har då sagt något denna gång om chansen att lyckas? När vi fick sonen för 2 år sedan sade läkaren att mina odds var ca 45% att lyckas. Nu lär det ju vara lägre. Nu kollade de aldrig mina äggstockor, vilket de gjorde då o baserade chansen att lyckas på hur äggstockarna såg ut.

Ni andra, har läkarna sagt något om chanserna att lyckas, någon procentsats. Denna gång har jag som sagt inte fått någon svar av läkarna om mina chanser, annat än att de är sämre än för 3 år sedan, när sonen blev till.
    Jag fyller som sagt 40 aldelles snart och mina chanser var 22% med ett embryo och 34% med två. Risk för tvillingar var 17%. För oss blev ju 0% på allting :((
  • Inanna Li
    sushikatten skrev 2010-09-27 21:11:34 följande:

Inanna68: Åhhh vad jag känner igen mig i din berättelse! Ja det var så precis för oss med tanken att skaffa barn och alla andra kompisar hade skaffat barn väldigt tidigt och jag var inte alls mogen att starta då. Nu har åren bara sprungit iväg. Vi försöker också men ibland kommer tanken att man kanske aldrig kommer att bli mor och det känns oehört tungt.  Hoppet är det sista som överger en! Vi börjar här nu snart med ivf igen och hoppas på det. Nu har jag fått alla mediciner  Predinosolon, trombyl, levaxin och destonex för prolaktin värdet. Nu eller aldrig! Nåt måste ju hjälpa! Låter desperat jag vet men vad gör man inte snart.  Måste tro att det ska funka denna gången!

underverket: Ja lycka till och hoppas det växer till sig!

turlid: underbart att ha så många i frysen. Är det blastisar?

Bra att jag inte är ensam om att vara "lite tokig" Flört! Nu ruvar jag på min första blastis. Oerhört nervöst!

Hoppas allt jag kan att det kommer gå bra för dig framöver. Det är klart att vi inte ska ge upp än!
  • Inanna Li

Hej alla!

Idag kl 13:45 gjorde jag min första FET. Blastocysten som tinades upp var lika fin som när den blev nedfrystGlad!
    Jag fick lite ont i magen efter införandet men jag gissar att det berodde på att läkaren "bökade runt" uppe i min livmoder. Jag ska ta vagitorier 2 gånger om dagen på egen begäran för att förhoppningsvis förlänga lutealfasen.

Jag undviker kaffe sen idag. Jag är inte heller sugen då jag är förkyld; väldigt snuvig och lite ont i halsen. Sex försöker jag också undvika den närmsta tiden Flört!

Jag frågade aldrig om mina chanser i procent idag. Jag fick ca 25 %  (20 med ett och 5 % extra med två, allt baserat på min ålder 41 och förmodad äggkvalité )när jag fick två 3-dagarsembryon insatta. Nu har jag ju en femdagars så det borde ju bli lite bättre chans. Ca 38 % för en tinad blastis för kvinnor under 39 enligt statistik från Falun. Hoppas att detta även gäller en "gamling"!

• Inanna Li
    Skruttefia skrev 2010-09-29 11:51:55 följande:
    Tack, men det blir bara mer o mer
    Håller tummarna ChippiChoppi!
  • turlid70

Inanna grattis till lycksd insättnin! Vad glad jag blir att det gick så bra med upptiningen för dig, det ger oss andra större hopp också. Nu är det bara att stå emot och inte testa för tidigt, den där eviga väntan. Nu håller vi tummarna för en juni tillökning! När har du testdag?

• Skruttefia

Grattis till blastisen Inanna! Nu håller vi tummar o tår för att det är en riktig liten uthållig överlevare Solig

underverket - jag var (nästan) 42,5 när min andra dotter föddes. Jag var knappt 41,5 när jag gjorde färskförsöket. Blev dock inte gravid efter ET utan fick vänta till efter sommaruppehållet och efter ett lyckat FET vid drygt 41,5 års ålder blev jag alltså gravid.

Vad gällde mina chanser att lyckas så fick jag bara generell statistik från Sophiahemmet. De klumpade ihop de äldre åldersgrupperna i tvåårskategorier - dvs 39-40 åringar hade ca 30% chans att bli gravida och 41-42 åringar hade ca 20% chans att bli gravida - men... baby-take-home-raten (ja, det heter så Förvånad) var bara 12% (dvs missfallsrisken var ca 40% när man väl lyckats bli gravid). Jag frågade inte specifikt efter chansen att bli gravid med FET.

Denna gång som dryga 43,5 åring vill jag inte ens veta mina minimala chanser att lyckas Fast, jag har googlat lite på amerikanska IVF-sidor och har sett att sannolikheten att plussa är ca 8-10% (och detta är innan ev missfallsrisk alltså).

Tack för alla hejarop. Spottingen har övergått i ljusrosa sparsam blödning nu...

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • underverket 06

Turlid70: Konstigt det där med att sätta in 2 ägg. Verkar variera från klinlik till klinik. Oddsen ska ju inte öka med 2 ägg vad jag förstår, för annars skulle de ju alltid sätta in 2 ägg. Det var ju mycket vanligare för 10 år sedan o tidigare ändå att man fick 2 ägg insatta. Jag frågade den IVF vi fick sonen om vi fick sätta in 2 ägg, men det fick vi inte o läkaren sade att chanserna inte ökade med 2 ägg. Vad sade de till er? Fick ni själva bestämma om ni fick sätta in 2 ägg.

Ni andra, har ni fått 2 ägg insatta? Har ni frågat eller har läkaren sagt att ni skulle det? Vad har fått fått för svar om ökade chanser med 2 ägg. Jag skulle nog vilja sätta in 2 ägg om chanserna ökade med det, men jag undrar om min klinik låter mig sätta in 2 ägg om jag/ vi vill det.

Någon som vet varför chanserna att lyckas med bra ägg sjunker med åldern? Generellt sett ha man ju sämre ägg ju äldre man blir men vid IVF om man hittar ett guldägg borde ju en 40- åring ha lika stor chans till graviditet som en 35- åring om äggen är lika bra. Fast det kanske har med hur lätt ägget fäster. Blir det svårare ju äldre man blir?

• underverket 06

Inanna68: Va skönt att allt gick bra idag. Nu håller jag tummarna att det fäster också. När har du testdag?

• oceanney
    underverket 06 skrev 2010-09-29 22:23:59 följande:
    Turlid70: Konstigt det där med att sätta in 2 ägg. Verkar variera från klinlik till klinik. Oddsen ska ju inte öka med 2 ägg vad jag förstår, för annars skulle de ju alltid sätta in 2 ägg. Det var ju mycket vanligare för 10 år sedan o tidigare ändå att man fick 2 ägg insatta. Jag frågade den IVF vi fick sonen om vi fick sätta in 2 ägg, men det fick vi inte o läkaren sade att chanserna inte ökade med 2 ägg. Vad sade de till er? Fick ni själva bestämma om ni fick sätta in 2 ägg.

Ni andra, har ni fått 2 ägg insatta? Har ni frågat eller har läkaren sagt att ni skulle det? Vad har fått fått för svar om ökade chanser med 2 ägg. Jag skulle nog vilja sätta in 2 ägg om chanserna ökade med det, men jag undrar om min klinik låter mig sätta in 2 ägg om jag/ vi vill det.

Någon som vet varför chanserna att lyckas med bra ägg sjunker med åldern? Generellt sett ha man ju sämre ägg ju äldre man blir men vid IVF om man hittar ett guldägg borde ju en 40- åring ha lika stor chans till graviditet som en 35- åring om äggen är lika bra. Fast det kanske har med hur lätt ägget fäster. Blir det svårare ju äldre man blir?
    Har läst på och funderat en hel del kring de här frågorna. Hoppas jag kan bidra med nåt.

Klart att chansen att det ska ta sig ökar med ju fler ägg man sätter in. Jag fick två tillbaka, ena tog sig. Hade jag bara fått ett och det hade varit det som inte tog sig hade jag ju inte blivit gravid. 

Sverige har anammat principen med  Single Embryo Transfer (SET). Statistiskt blir det nästan lika många graviditeter men mindre tvillingfödslar med SET. Men då räknar man färskförsök + FET. Om du får tillbaka två på en gång och det blir en graviditet räknas det som ett försök. Om du gör ett färskförsök som misslyckas och sen ett FET som lyckas räknas det också som "ett" försök. Så statistiskt blir det ingen skillnad (utom för paret som tvingas gå igenom fler försök). Vet inte hur jag ska förklara det på ett bättre sätt. Jag gjorde min IVF i Frankrike, som inte har dessa regler. Därför var det inga problem att få tillbaka två. 

Att en IVF inte resulterar i en graviditet beror nästan alltid på att det är något fel på embryot. Det är väldigt sällan man inte blir gravid för att implantationen inte fungerar. Bägge mina embryon var tex av "toppklass", ändå tog sig bara det ena. En embryolog kan nämligen inte se allt. De kan säkert bara se en bråkdel av allting som krävs för att det ska bli något så komplext som en ny människa. Om den komplicerade processen går åt skogen så avbryter naturen oftast processen. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?