• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • underverket 06

Idag är det ÄP. Är nervös. (inte för själva ingreppet utan resultatet). Nu har man ju fött ett barn o det gör ju ONT så smärtan under ÄP är jag inte rädd för. Har aldrig känt något under ÄP. Hur upplevde ni andra ÄP? Nu är jag jättenervös på hur det går idag.

• Skruttefia

underverket - håller tummarna för att ÄP-resultatet ska vara finfint Solig 
    Jag har inte haft särskilt ont efter ÄP eller känt av ÄP. Påverkad av drogerna - ja. Trött - ja. Svullen efteråt - ja, men i övrgit OK.

Jag har fått två embryon tillbaks varje gång pga min ålder, 40+. SET (Single Embryo Transfer) är huvudprincipen, men två embryon (max) kan man få om man t ex är "gammal" (ca 40+), har många misslyckade försök bakom sig eller ev inte har embryon av toppkvalitet (tror dock inte man får två tillbaks första gången om man är ung).

Och jo, chansen ökar något att det lyckas, men den dubblas inte (ökar endast med några procent om jag kommer ihåg rätt). Var det inte turlid som fick siffror på hur stor chansen var med två ägg ist f ett i hennes fall? Sedan Sverige införde SET har frekvensen av flerbördsgraviditeter i samband med IVF minskat drastiskt och är nu nästan nere i samma nivå som vid "vanliga" graviditeter. Googla på Socialstyrelsen så hittar ni relevant statistik

Min status är tyvärr oförändrad - spottingen har övergått i sparsam ljusrosa blödning. Håller mig till TD, dvs imorgon, men har inte så stora förhoppningar kvar.

Kram till alla!

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-09-29 18:48:06 följande:
    Inanna grattis till lycksd insättnin! Vad glad jag blir att det gick så bra med upptiningen för dig, det ger oss andra större hopp också. Nu är det bara att stå emot och inte testa för tidigt, den där eviga väntan. Nu håller vi tummarna för en juni tillökning! När har du testdag?
    Tack Turlid! Min testdag är oerhört långt fram i tiden, 19/10. Jag antar att jag lär veta redan i början av nästa vecka om jag har lyckats. BIM borde bli runt 4-6 oktober. Jag kommer nog inte testa före 6 oktober i alla fall.
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2010-09-29 22:25:16 följande:
    Inanna68: Va skönt att allt gick bra idag. Nu håller jag tummarna att det fäster också. När har du testdag?
    Tack! Alla tummar behövs! 19 oktober är testdag men det är ju på tok för sent! Så nu kommer jag oroa mig varje gång gör toabesök framöver. En faslig tid den här ruvarperioden! Blastisen borde fästa idag och senast imorgon enligt allt jag läst! Jag undrar om man kan känna något?
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2010-09-30 07:41:04 följande:
    Idag är det ÄP. Är nervös. (inte för själva ingreppet utan resultatet). Nu har man ju fött ett barn o det gör ju ONT så smärtan under ÄP är jag inte rädd för. Har aldrig känt något under ÄP. Hur upplevde ni andra ÄP? Nu är jag jättenervös på hur det går idag.
    Lycka till med ÄP! Jag håller tummarna för dig. Jag tyckte att upplevelsen var rätt OK. Mycket lättare an vad jag hade trott. Då jag är extremt rädd för sprutor och blodprov tycker jag att själva kanylinsättningen var värst. Av själva ÄP kände jag nästan ingenting. Jag var ganska groggy av morfinet. Jag minns att jag till och med tackade nej Flört till mer morfin då jag inte tyckte att det behövdes. Sen hade jag förstås mensvärk resten av dagen och kvällen men alvedonen hjälpte till slut.

Hoppas du får massor av fina ägg!
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2010-09-29 22:23:59 följande:
    Turlid70: Konstigt det där med att sätta in 2 ägg. Verkar variera från klinlik till klinik. Oddsen ska ju inte öka med 2 ägg vad jag förstår, för annars skulle de ju alltid sätta in 2 ägg. Det var ju mycket vanligare för 10 år sedan o tidigare ändå att man fick 2 ägg insatta. Jag frågade den IVF vi fick sonen om vi fick sätta in 2 ägg, men det fick vi inte o läkaren sade att chanserna inte ökade med 2 ägg. Vad sade de till er? Fick ni själva bestämma om ni fick sätta in 2 ägg.

Ni andra, har ni fått 2 ägg insatta? Har ni frågat eller har läkaren sagt att ni skulle det? Vad har fått fått för svar om ökade chanser med 2 ägg. Jag skulle nog vilja sätta in 2 ägg om chanserna ökade med det, men jag undrar om min klinik låter mig sätta in 2 ägg om jag/ vi vill det.

Någon som vet varför chanserna att lyckas med bra ägg sjunker med åldern? Generellt sett ha man ju sämre ägg ju äldre man blir men vid IVF om man hittar ett guldägg borde ju en 40- åring ha lika stor chans till graviditet som en 35- åring om äggen är lika bra. Fast det kanske har med hur lätt ägget fäster. Blir det svårare ju äldre man blir?
    Oceanny har redan gett en jättebra beskrivning av detta men jag kan tillägga att jag blev erbjuden två ägg för att jag var över 40. Chansen skulle inte bli dubbelt så hög utan ungefär 5-7 % mer sannolikhet att lyckas. Tvillingrisken förmodades vara liten på grund av min ålder och jag tog denna chans att få ett extra embryo för att öka oddsen lite i alla fall.

På utsidan kan ju ett embryo se helt perfekt ut men ändå ha kromosomfel. Ett toppembryo från en "äldre" kvinna innehåller oftare inre kromosomfel än en yngre kvinnas. Detta bara på grund av åldern. Därför är jag glad att jag fick långtidsodla embryon för att då blir det "survival of the fittest". Det är bara embryona som har en graviditetschans som växer till blastocyster. Blastocyster kan givetvis också vara defekta men risken är mindre.
  • turlid70

Underverket, tänkte på dig idag under ÄP, förmodligen är du klar nu, väntar med spänning rapporten hur det gick.

ChippiChoppi, tänker på dig och håller tummarna att du testar plus imorgon.

Inanna, kan inte låta bli att glädjas med dig för lyckad FET och håller tummarna jätte-jätte-jätte hård att den lilla trivs hos dig och fäster snart.

Oceanney, hur lång har du kommit med din grav? När är det BF? Har du gjort UL och KUBB och fostervattenprov?

• turlid70
    Turlid70: Konstigt det där med att sätta in 2 ägg. Verkar variera från klinlik till klinik. Oddsen ska ju inte öka med 2 ägg vad jag förstår, för annars skulle de ju alltid sätta in 2 ägg. Det var ju mycket vanligare för 10 år sedan o tidigare ändå att man fick 2 ägg insatta. Jag frågade den IVF vi fick sonen om vi fick sätta in 2 ägg, men det fick vi inte o läkaren sade att chanserna inte ökade med 2 ägg. Vad sade de till er? Fick ni själva bestämma om ni fick sätta in 2 ägg.
    Vi trodde aldrig att vi skulle få två ägg insatta, vi frågade innan men svaret blev nej. Vid insättningen dock frågade läkaren om vi ville gå med på det och dem tillåter det pga vår höga ålder och chansen ökar med 12% med två osv. Det är klart vi gick med på det.

Nu känner jag att kroppen återhämtar sig från behandlingen och jag känner av lite ÄL-värk. Ska försöka få till lite myss i helgen med gubben och sen börjar jag testa med ÄL-stickor och planera för hemma försök. Nu springer jag på Yoga. Ha en bra dag allihopa.
  • pp08

Inanna: grattis till blastisen. Hoppas den klarar sig fint hos dig nu

underverket06: jag tyckte dagen mellan ÄP och ET var värst, när man var osäker på hur många ägg skulle vara bra, befruktade och delade på sig. Oftast fick man inte veta förran man var i kliniken precis innan ET.

Håller tummarna att allt går bra!!

Ni andra, har ni fått 2 ägg insatta? Har ni frågat eller har läkaren sagt att ni skulle det? Vad har fått fått för svar om ökade chanser med 2 ägg. Jag skulle nog vilja sätta in 2 ägg om chanserna ökade med det, men jag undrar om min klinik låter mig sätta in 2 ägg om jag/ vi vill det.

Någon som vet varför chanserna att lyckas med bra ägg sjunker med åldern? Generellt sett ha man ju sämre ägg ju äldre man blir men vid IVF om man hittar ett guldägg borde ju en 40- åring ha lika stor chans till graviditet som en 35- åring om äggen är lika bra. Fast det kanske har med hur lätt ägget fäster. Blir det svårare ju äldre man blir?
    Problemet är att man inte kan se på utsidan om ett ägg är ett guldägg eller ej. Jag har fått fina befruktade ägg tillbaka vid 2x IVF och1x FET, det var inte förran vid 3eIVFen att ägget visade sig vara guldägg och blev ett flickebarn I efterhand skulle kanske man inte hade valt det ägget då det delade sig "för snabbt" och var 5-celligt mot de andra 4-celliga. Men kanske det var det som gjorde det......det var meningen denna gång.

Det sista fina toppenembryot klarade inte upptiningen, så det blev bara 1 av 5 fina embryo som resulterade i ett barn. Vi ska göra en ny IVF nu till hösten och ska ta blodprov nästa vecka, hoppas hormonvärden är ok och äggreserv acceptabelt.
    Skulle gärna ville ha 2 ägg tillbaka men om de ser för bra ut (som vid alla mina insättningar) kommer jag nog inte att få det, pga risk för tvillingar.
  • oceanney
    turlid70 skrev 2010-09-30 10:42:27 följande:
    Oceanney, hur lång har du kommit med din grav? När är det BF? Har du gjort UL och KUBB och fostervattenprov?
    Bor i Frankrike och det verkar vara lite annorlunda här. Jag är i vecka 21 (20+2) nu med BF 14 Februari. Har gjort ett antal UL där allting har mätts och kollats, dock inte KUBB, dvs har inte fått några siffror baserade på nackspalt mm. Valde av olika skäl bort fostervattenprov varav det tyngst vägande var att vi inte fick göra snabbanalysen. Provet skulle göras i vecka 16 och svar först nu. Jag ser verkligen höggravid ut och tanken på att göra abort nu känns helt otänkbar. Det är dock väldigt kluvet. Ingen lätt fråga det här...

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?