• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70

Klokt att inte testa innan TD ChippiChoppi. Vilken RD är du på idag och när har du TD?

• underverket 06

pp08: Då är vi ju lika gamla. Jag fyllde 40 för 3 mån sedan. Känner panik för att jag är så gammal o ångrag mig att vi inte satte igång med syskonförsök tidgare. Vi gjorde ett misslyckat FET i maj, då sonen var 1,5 o nu första IVF.. Vi borde börjat när han var runt året. Tidigare hade inte gått för jag fick tillbaka mensen när han var knappt 10 mån. Jag trodde sedan i min enfald att det skulle gå så lätt att bli gravid naturligt när man fått ett barn, Hört om många som gjort IVF o sedan blivit gravida med syskon naturligt. Men för oss var det minsann inte lätt.

• underverket 06

ChippiChoppi: Hoppas det bara är spotting o inget mer. Håller tummarna för dig på fre när du ska testa.

• underverket 06

Något speciellt ni undviker att dricka eller äta när ni gör IVF eller FET: Hur gör ni med kaffe? Jag har helt slutat med kaffe, men oj så kaffesugen jag är! Dricker inget alkohol sedan spraystart. Försöker dra ner på sötsaker. Har ju gjort 2 IVF o första gången så drack jag kaffe som vanligt o alkhol fram till ÄP. Blev inget. Andra IVF, då drack jag inget kaffe o inget alkohol fr.o.m spraystart o det blev det vår underbara son på 22 månader. Nu tror ju inte jag det beror på att jag inte drack kaffe men man vill ju maximera sina chanser. Koffein är ju ju inte bra o utomlands har jag hört att det säger till IVF patienter att undvika kaffe vid IVF.

En annan fråga. Hur gör ni med sex ( dvd samlag) efter ÄP o framåt. Jag är helnojig eftersom vi haft 2 missfall o ni har jag bestämt att det inte blir något sex från ÄP fram till testdag o ett förhoppninsvis+ o då blir det sex stopp fram till vulet i ve 7-8. Det blir ju massor med veckor utan sex för min stackars sambo, men vill verkligen maximera våra chanser till ett barn. Sex ska ju inte vara skadligt eller orsaka missfall, men man vet ju inte. Vissa IVF kliniker avråder ju från sex efter ÄP o en tid framåt.

• Skruttefia

Tack för tumhållning, underverket

Som svar på din fråga angående sex, fick jag rådet från S:T Göran att helt undvika sex, bad, bastu efter ÄP  - och sedan efter ET fortsatte restriktionen i ytterligare 7 dagar. Orsaken till rådet är ev infektionsrisk pga "operation"/sår i underlivet som jag förstod det.

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • pp08
    turlid70 skrev 2010-09-28 08:29:21 följande:
    pp08 var ni landstingspatienter hos CvL? Har de 42 år åldersgräns för alla patienter eller bara privata? Bor ni i Uppsala län?

Jag fyller 40 om en månad, några fler landstingsförsök på Karolinska får jag glömma, men får dock göra klart mina FET, som jag lägger så stort hopp på. Nu måste jag vänta min nästa mens och sen äl. Just den här tiden går så oerhört sakta, men ändå flyger den iväg så extremt fort i större sammanhang. Man kan bli galet arg på sig själv och andra för dem beslut som har tagits tidigare, men dessa beslut är redan tagna och tyvärr går inte att ta om. Det är bara att rikta sig mot framtiden, försöka att ha orken kvar och fortsätt att hoppas tjejer! Många kramar.
    Vi gick hos en distansläkare som har samarbete med CVL. All planering, VUL och medicinering var hos honom. ÄP och ET hos CVL. Vi bor inte i Uppsala län. Vi bodde även i ett annat län under tiden för behandlingen, det var tur...för på så sätt fick vi 3st. landstingsförsök. Kön var mycket kortare där. Nu bor vi i Sthlm och skulle bara fått 2 behandlingar, jag skulle inte hunnit i tid eller (lång kö, och jag skulle varit över 38år).

Tror att åldersgränsen för privata kunder/patienter ligger lite högre, men är ej säker. Beror på resultat /hormonvärden/ barn/ behandlingar innan.
  • pp08
    Skruttefia skrev 2010-09-28 11:44:07 följande:
    Upptäckte spottings nyss. Blääää Har egentligen aldrig det, men gissar att det är pga vaggisarna. Jag håller ut ändå o fortsätter med vaggisarna och tjuvtestar inte förrän blodet forsar
    Hoppas det bara är vaggisarna som spökar. Håller tummarna!!!
  • Skruttefia
    pp08 skrev 2010-09-29 09:47:12 följande:
    Hoppas det bara är vaggisarna som spökar. Håller tummarna!!!
    Tack, men det blir bara mer o mer
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • turlid70
    Skruttefia skrev 2010-09-29 11:51:55 följande:
    Tack, men det blir bara mer o mer
    Kramar om, ge inte upp än vännen, om du ruvar på två så kanske det kan bli så. Hoppas hoppas!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?