• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Slemmis, så fint att se hjärtat slå. Myom är ju ganska vanligt i graviditet, och oftast inga  större problem. Har en kompis som hade ett myom som dock började växa massor och gjorde ont och var besvärligt, men det gick att operera trots graviditeten.

Linköping, ha det så fint på semestern!!!

mamman0301, då håller jag tummarna att det är starka små blastisar. När blir det dags? Ska du köra ostimulerat eller stimulerat (ställer samma fråga till dig som du ställde till Zin   ).

Underverket, fy så jobbigt, Varma kramar till dig! Och jag förstår precis hur du tänker, "varför skulle just jag ha sådan tur". Förstår också att det känns tungt med tankarna på att detta var sista chansen. Har du något stöd? Jag tänker att det kan behöva bearbetas med proffessionell hjälp. Själv går jag nu hos psykolog nu och ska dit i dag för att prata om just detta. Vi har ju inte helt bestämt oss för om det blir ett sista (3dje) IVF i augusti. Men jag tror att jag måste få göra ett sista försök och maken som tidigare sagt nej till ännu ett har sagt att eftersom det är så viktigt för mig så kan vi tänka över det, men det är väldigt mycket pengar för så liten chans. Som maken sa vem skulle operera sig med oddsen 15-20% chans att lyckas...Efter det beslutet och om det inte lyckas (vilket väl inte är särskilt ttroligt) tänker jag att jag ska göra en plan för att bearbeta det och för att leva ett liv i den riktning jag vill, med ett innehåll som känns meningsfullt. Tänker bla ideeltt arbete, hjälpa utsatta barn, ev vara fosterfamilj osv.

MissBoring, tack men det är 100% kört här, att kurvan är så fin beror på progesteronet. Jag tror också nu med två ivf med progesteron- försök i ryggen att om jag skulle lyckas bli gravid så skulle tempen höjas ett snäpp till och inte bara ligga kvar på samma som nu. För det skiljde min grav-kurva förra gången från denna.Fint initiativ från Barnlängtan, hoppas någon orkar ställa upp!

Själv har jag nu bokat in FET i juni, jag var beredd på at sköterskan å CvL skulle säga typ vänta till TD och återkom då, blödningar är vanligt osv, men hon lyssnade verkligen och sa att "ja du känner din kropp, det var tråkigt att det inte gick denna gång, du får gärna testa på TD ändå för vår statistik". Så skönt att inte bli avfärdad. Det borde, om nu kroppen tänker ge mig äl som vanligt på dag 12-13, bli FET runt 5-6 juni.  Om nu mina två dagarsodlade, 5-celliga klarar sig, är väldigt tveksam till det. Hur är det nu, vågar ni göra hemmaförsök vid äl-omslag när ni gör FET? Skulle det av nåon anledning kunna minska chansen? Jag kan inte själv komma på hur, men om kroppen kommer i otakt med att de sätter in embryot 3 dagar efter äl..Nja, jag vet inte vad jag gaggar om riktigt Hur som helst har jag bett om progesteronstöd efter med tanke på min varierande lutealfas.

• Vi 5

lillstoran, grattis, så roligt!

Snorpan, fy så trist! Jag ringde ju CvL igår (se mitt inlägg ovan) och jag har ju eg TD på sön. Vi har planerat för FET i denna cykel, inga problem sa hon jag pratade med, bara man får sin äl så tyder det på att kroppen är redo.

Anne, jag tror många omega-3 har E-vitamin tillsatt, kolla det. Annars vet jag också att man brukar rekommendera att få sig anti-oxiadanter samtidgt så ta gärna en frukt till. Och kolla innehållet så att du verkligen får i dig omega-3 och inte massa omega-6 för det får vi redan tillräckligt. En bra dos har både EPA och DHA (som båda är omega-3 fetter. Gärna så att du kommer upp i 500 mg om dagen med ca 50/50 av EPA DHA.  

• Vi 5

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Finafina 43 år, gjort I 3 VF, korta metoden, CFC , ska ner i vikt (8kg) inför nästa försök
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5
    Thuleslapper, 39 år, Värmland (men går på USÖ), 3 IVF samt 1 FET, alltid minus.....
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Sista syskonförsöket i juli, CFC. Linköping68, 43 år. CFC. Gjort 1 IVF, negativt. 2 avbrutna IVF -ägglossat spontant innan ÄP
    Sunseed 41 år, I väntan på IVF 3 eller FET (6:e insättningen)
    Sushi, 42 år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon
    Poppy 39 år, gjort 3 IVF, långa metoden, och 1 FET, hos FC.
    Bengalen: 38 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC, 1 IVF/japanen på CFC i början på juni. Hemulen 38 år, RPC Uppsala, 2 IVF, 4FET (1MA, maj-11 och maj-12),
    Zinfandel, 40 år i Skåne, FET i juni
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 MF ICSI2 (frusna ägg) - ICSI3- FET - Promea Turin
    Victoria71, 40 år, Göteborg, Carlanderska
    Vi 4, 40år, (syskonförsök) CvL, IVF1 = mf, IVF 2= minus, väntar på FET i juni.  

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Tuvalina, 41 år, Trönö/Hälsingland - hoppas på ett mirakel över sommaren!

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***
    Germany, 38 år, IVF-försök nr 3 (korta med menopur 375 IE)  
    Nu Syskon, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, 13 ruvningar 1 barn, Syskonförsök 9 Sprutstart 22/5 VUL 29/5

***ÄP/ET/FET***
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall ) ÄP 23/3
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL. IVF 4 Falun, ÄP 28/5

***RUVARE OCH TESTDAG***
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (2 FET),SU,  FET 12/5 TD26/5

***GRAVIDA***
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11, 27/11 TD 6/12 Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Gbg, (3 ICSI + 3 FET, 2 MA). ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-2012
    Ciara, 41 år, Stockholm, IVF nr 1 hos CFC. ÄP 14/3 + ET 16/3, TD 29/3. BF dec 2012 .
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI försök 2, bf ca 8/1 2013

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42) Fahlvik, 40 år, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1.Tvillingar
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1, son född 25/1 genom KS
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. Son född 29/1.
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj, Enya född 13/5 3640g 51cm
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9, dotter född i maj 2012

• Vi 5

f*ns, j*kla, sk*t, och jag brukar inte svära, nu kom mitt provsvar som jag beställt för länge sedan, men aldrig kom då och sedan var jag dum och orkade innte ringa igen och påminna förrän igår. Mitt TSH hade ju gått upp till 4,4!!! Provet är taget i mars när jag fick influensan och hade hög crp (90). Jag var inte så noga med att beställa det nya TSH för jag hade tagit TSH bara några veckor tidigare och då var det 2.0 . Men läkaren på VC tog om det eftersom min sänka var så hög och tyckte min hals var svullen över sköldkörteln, så då lade han även till att ta antityreoxidas som jag ser ligger på 7 (det står att det ska vara under 35).Även S-TRAK är taget med det står det neg på.Han ringde och sa att proverna var bra och inte tydde på något problem med sköldkörteln alls. Då hade han inte värdena där så dum som jag var litade jag bara på det, ihop med att provet innan som sagt var på 2.0. Jaha, ska man då strunta i FET? Jag ska skriva ett mejl till min hemortsläkare på en gång iaf. Men attans så idiotisk jag känner mig (tar över stafettpinnen från dig Zin   )..

• Vi 5

Soligor, såg ditt svar först nu. Tack för det! Bra att veta hur andra gör och tänker

Sunseed, ha nu en härlig fest!

Bengalen, härligt med behandlingsstart! Nu är det verkligen din tur tycker jag

• Vi 5

Soligor, tack för svar även på denna fråga! Ja jag funderade också på om det kunde ha med infektionen att göra, provet innan var taget mycket kort tid innan, tror det bara handlade om någon vecka. Då var jag fortfarande gravid, men graviditeten hade nog avstannat där någonstans. Ev. skulle det pågående missfallet kunna påverka med kanske? Och det är ju som du säger bra att de andra värdena håller sig inom riktvärdena. Samtidigt har vi det i släkten, både min mamma och syster har hypothyreos och behandling med Levaxin och min syster verkar ha någon ovanlig variant där värdena varierar ovanligt mycket och ovanligt snabbt med. FET borde bli 5-7 juni, så jag skulle hinna ta ett prov om jag får tag i någon som vill ta det.

Lillstoran, ja det verkar ju ha stor betydelse, så det kan säkert vara en bidragande faktor till att det funkat för dig nu! Vad rodde de om blödningen förresten? För jag minns att du skrev att det var en riktigt ordentlig blödning, mer än vanlig mens...

mammagås, det låter bra att du känner dig lugn och upplägget låter ju toppen. Då hinner dina ägg mogna till perfekt läge

jag grämer mig väldigt nu, tänk om jag bara hade beställt proverna tidigare, före detta ivf. Tänk om jag spillde bort hela detta försök med det fina embryot och allt. Varför litade jag bara på att han sa att alla värden var bra?! Utan att kolla upp det. Blir så irriterad på mig själv att jag knappt står ut just nu.

• Vi 5

zin, tack söta du, jag vet, jag har ju sagt samma till dig Solig  men det är lätt att anklaga sig själv och så irriterande att man inte kan lita på det professionella säger. Bra att du slutat anklaga dig själv. Det är ju som du säger många saker som påverkar utfallet. Denna gång togs inte T4, utan han var inne på om jag hade en akut sköldkörtelinflammation och var bara ute efter det. Det tidigare provet var T4 bra, helt i mitten av ref-värdet. Har det någonstans, men vet inte var nu. Har läst massor nu igen och fastnar återigen på binjurarna och kortisol som bakgrundsfaktor för just mig. Har också fastnat vid att jag har närmast konstant hjärtklappning, är varm och svettas mycket. Har ju hög ämnesomsättning och är hur hungrig som helst, så det stämmer ju inte med hypOthyreos eg. Blir inte klok på detta alls och funderar på att ringa någon endokrinolog direkt på måndag. Nu måste jag få gå till botten med detta som jag eg funderat på sedan i somras  .

• Vi 5

Lite intressant information om sköldkörtelutredning tillhandahålls här på nattkvisten för den intresserade;

http://www.ltkalmar.se/documents/H%C3%A4lsa%20&%20V%C3%A5rd/L%C3%A4kemedel/L%C3%A4kemedelskommitten/RekL%C3%A4k/Endokrinologi/Thyreoideaguiden%20(Sk%C3%B6ldk%C3%B6rtelutredning).pdf

http://www.skoldkortelforeningen.se/pdf/Skoldkortelforeningens_rekommendationer_till_VISS_nu_november_2009.pdf

och så en lustig tabell för att se skillnad mellan binjureutmattning och sköldkörtelproblematik, som är lite rolig att läsa men som verkar ganska godtycklig.

• Vi 5

Den sista länken till den lustiga tabellen föll bort; http://www.drrind.com/therapies/metabolic-symptoms-matrix

såg nu också att den fösta länken inte fungerade, det är en jättebra sammanställning av hur man bedömer olika TSH värden om man tex som Lillstoran ffa har högt T4, eller om man ffa har högt TSH, men de andra värdena är bra sov. För den som är intresserad kan man googla på  Thyreoideaguiden (Sköldkörtelutredning) - kortversion
    för det verkar inte gå att klstra in den långa länken.

• Vi 5

Lillstoran, förlåt nu skrev jag fel också ser jag jag menar ju att du hade lågt T4! Tack för svar om blödningen, jag har också hört om flera som haft blödningar men allt sedan fungerat bra. Själv har jag inte blödit en droppe under någon av mina 4 graviditer, första ma hade jag bruna flytningar v 12-13, och nu andra ma så konstaterades det långt innan jag började blöda att det avstannat. så jag tror för min egen del att blödningar inte kan ingå i en normal graviditet för just mig.

Zin, nej man kan ju inte leva så, och nu har jag iaf släppt det lite för en stund. För mig fungerar det oftast med att läsa på, det blir som en bearbetning och jag gissar att det är lite samma för dig? Tack för input om att du har bra ämnesomsättning trots hypothyreos, det tycker jag inte framgår någonstans att den kombinationen finns, det verkar ju som ett kardinalsymptom att man ska gå upp i vikt och ha svårt att gå ner troots litet matintag, vilket även stämmer på min syster och mamma som båda innan de fick hypothyreos var smala och kunde äta vad som helst.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?