• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Hönan
    Enya70 skrev 2011-05-15 14:43:16 följande:
    Hej Hönan, det är jag som går där.
    Kolla deras hemsida via den här länken www.copenhagenfertilitycenter.com/
    Du kan maila dem eller ringa dem och boka en gratis telefontid med en av deras läkare
    tel: +45 33 25 70 00
    På hemsidan har de även en sektion som heter spörg laegen där du kan skriva anonyma frågor som besvaras varje kväll!

De har öppet hela sommaren och jag trivs mycket bra där.

Lycka till!
    Tack Fjällsippan och Tack Enya70!!!! Detta betyder så mycket att få svar av er alla i denna tråd!!! Vet inte om jag är desperat men det skiter jag i för jag har räknat ut att då jag får mens i slutet av varje månad så betyder det att jag inte kommer kunna göra nåt förrän i slutet på augusti då alla har stängt i slutet av juli. Nu ska jag kolla hemsidan och sätta min taskiga danska på prov.....
  • Lenafena
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-05-15 16:54:43 följande:
    Förresten... har det diskuterats något om att sätta in fler än ett embryo för någon av er? Vi har pratat kring det och vet ju hur policyn är, men har också läst om det hos flera privata kliniker att de gör så många som 30 % insättningar med fler embryon, inte för att få tvillingar utan för att öka chanserna och att detta är vanligare hos äldre och/eller de med historia av missfall. Jag har funderat mycket och skulle nog kanske vilja sätta in två embryon, nu är det vanligt med tvillingar i både min o sambons släkt (hans syster gjorde IVF på 80-talet och de satte in 2 embryon ALLTID då.. detta resulterade i TRILLINGAR för henne.. två enäggs och en ensam så att säga)..... jag skulle inte bli panikslagen OM det blev flera även om det innebär vissa risker så klart...

Har ni hört något om detta? Har frågan ens kommit upp?
    Jag fick två insatta, men frågan togs upp pga vår ålder. Jag är 41 och sambon 45. De väger riskerna med tvillingfödsel mot riskerna att man får gå igenom ytterligare IVF och tappa tid som läkaren sa. Vi valde att få in två.
  • underverket 06

Jag fick också 2 insatta. Är snart 41, så antagligen pga av åldern o att de gav ökade chanser till graviditet. På CvL så räknade de ut tvillingrisken o låg den under 15% får man 2 insatta om man vill. Min låg på 14,7%.  Nu hjälpte det ju inte i mitt fall, testade ju minus för 2 veckor sedan.

• Zinfandel
    Enya: jag lovar att tänka på dig imorrn bitti Kyss

SiB: vi får två om vi vill och har fått det 2 ggr men denna gången valde vi faktiskt 1.

Turild, Turild!!! E dä sant!!! Men det är ju underbart!! 10 dagar från Ovitrellen är det eftersom den höjer HCG-hormon. Och 10 dar sen dess är det ju!! GRATTIS!!! Gravid

Välkommen astrea!
  • kattenizze

Turlid: Har ärligt talat svårt att tro att ÄL-sprutan ger utslag så länge efter...Så du kan nog räkna med en liten. Grattis!

• Fjällsippan
    Fjällsippan skrev 2011-05-15 16:07:32 följande:
    Men oj vad spännande, turlid! Jag har alltid hört/trott 10 dagar efter plocket, hoppas att jag har rätt (jag tror att jag har det )!
    Jag menade också 10 dagar från ÄL-sprutan, vet inte varför jag skrev plocket. Förmodligen för att jag själv bara tänker på plock just nu! Vågar mig också på ett grattis!!!
  • Fahlvik
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-05-15 15:05:37 följande:
    SÅ vitt jag förstått är det äggplock och ruvning på gång både här o där så jag håller tummarna för er alla så knogarna vitnar, jag kanske ska tänka på er i morgon när sticker sönder mina armar i morgon (jag är otroligt svårstucken) så kanske det går lättare *S*

Tragiskt att vara nästan 40 bast och vara rädd för nålar liksom... hur blir det sen? Jag menar tar man inte sprutor under IVF-behandlingen??
    Jag hade sprutfobi  så sent som i våras men gick på KBT, kognitiv beteendeterapi, och det hjälpte! Rekommenderar det varmt, tog 5-6 besök och jag slipper all ångest inför sprutor numera. Hade ändå lite svårt att spruta mig själv men det gick det med, utan att jag svimmade eller mådde illa (handen ville bara inte lyda när jag skulle sticka ;o)

Jag hade så´n tur att det finns en skola för blivande psykologer i Göteborg så besöken kostade bara 100 kr/gång och terapin utfördes av en (mycket duktig) fjärdeårselev.

Numera tar jag blodprov var fjärde vecka för att kolla TSH-värdet och jag brukar glömma att det ska tas inför bm-besöken, något som aldrig skulle ha inträffat för ett år sedan. Då kunde jag inte sova natten innan...

Mitt problem var att jag blev yr, illamående och nästintill okontaktbar inför sprutan och mot det fick jag ett effektivt tips som jag gärna delar med mig:
    Kroppen tror den är illa skadad och börjar "stänga av" för att "stilla blodflödet från hajbettet" eller vad den nu tror. Då behöver man höja pulsen och tipset går ut på att spänna de stora muskelgrupperna i 15 sekunder, lår, mage, rumpa. Sedan slappnar man av från muskelspänningen i 30 sekunder (eller var det tvärtom?) och börjar om tills man mår bättre. Kommer yrseln tillbaka börjar man om.
    I början fick jag använda metoden men nu behövs det inte längre. Det är såååå skönt att slippa oroa sig och "bete sig" inför varje stick numera, unnar alla detta!

Välkommen till tråden!
  • slemtorsk i din bralla
    Fahlvik skrev 2011-05-15 18:38:32 följande:
    Jag hade sprutfobi  så sent som i våras men gick på KBT, kognitiv beteendeterapi, och det hjälpte! Rekommenderar det varmt, tog 5-6 besök och jag slipper all ångest inför sprutor numera. Hade ändå lite svårt att spruta mig själv men det gick det med, utan att jag svimmade eller mådde illa (handen ville bara inte lyda när jag skulle sticka ;o)

Jag hade så´n tur att det finns en skola för blivande psykologer i Göteborg så besöken kostade bara 100 kr/gång och terapin utfördes av en (mycket duktig) fjärdeårselev.

Numera tar jag blodprov var fjärde vecka för att kolla TSH-värdet och jag brukar glömma att det ska tas inför bm-besöken, något som aldrig skulle ha inträffat för ett år sedan. Då kunde jag inte sova natten innan...

Mitt problem var att jag blev yr, illamående och nästintill okontaktbar inför sprutan och mot det fick jag ett effektivt tips som jag gärna delar med mig:
    Kroppen tror den är illa skadad och börjar "stänga av" för att "stilla blodflödet från hajbettet" eller vad den nu tror. Då behöver man höja pulsen och tipset går ut på att spänna de stora muskelgrupperna i 15 sekunder, lår, mage, rumpa. Sedan slappnar man av från muskelspänningen i 30 sekunder (eller var det tvärtom?) och börjar om tills man mår bättre. Kommer yrseln tillbaka börjar man om.
    I början fick jag använda metoden men nu behövs det inte längre. Det är såååå skönt att slippa oroa sig och "bete sig" inför varje stick numera, unnar alla detta!

Välkommen till tråden!
    Låter precis som mina symptom... jag har testat KBT och även någon slags fobiskola när jag var yngre men det biter inte på mig alls.. däremot har jag via en Yoga-lärare lärt mig avslappning som funkar "på plats" så att säga men jag blir alltid yr o illamående efteråt så jag vill kunna ligga kvar en stund. Sen har jag tyvärr varit med om sköterskor som haft sån stress på sig att de inte kunnat erbjuda mig en brits utan jag har kännt mig tvingad att ta proverna i sittande ställning och det funkar helt enkelt inte..

När jag var gravid förra gången pajjade min galla och då gick jag över någon liten tröskel iaf gällande nålar..eftersom jag var tvungen att få Ketogan i spruta för att klara av att ens andas.

Jag ska på föreläsning direkt efter i morgon får se om jag pallar det... har fått råd av en vän att äta ordentligt med protein på morgonen (jag som har svårt för att ens dricka kaffe före kl 12) för det ska tydligen underlätta...
  • Inanna Li

Turlid - Jag har alltid hört/läst tio dagar efter Ovitrellen så om det stämmer kan du nog vara gravid! Hoppas du få starkare streck om några dar! Så underbart om du skulle vara Gravid! Ett försiktigt grattis!

SiDB - Jag har satt in två embryon två gånger. Ena gången var jag 41 och andra 42 år. På min klinik (IVF-kliniken i Göteborg) får man välja två embryon när man är över 38.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?