• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • underverket 06

Inanna68: Ett stort grattis till dig! Så kul.

Själv testade jag minus o mensen kom också, så det blev inget. Känner mig såå ledsen just nu. Tur att jag inte börjat jobba än, för det hade jag inte orkat.  Dock hade jag väl ingen vidare förhoppning om denna IVF. De fick ju bara ut 5 ägg o endast 1 befruktades. Undrar varför det blev så. Min läkare skickade mig svaret på mitt AMH värde innan behandlingen o jag hade 1,5 o han skrev att med detta värde hade jag bra chanser att svara bra på behandlingen. Nu gjorde jag ju inte det. Få äggblåsor o få ägg, så jag undrar varför? När vi gjorde första undersökningen för lite drygt 3 år sedan, så hade jag ovanligt många omogna äggblåsor för min ålder, då 37 år gammal. Undrar hur det i så fall kan ha försämrat så katastorofalt. Ok, om jag hade haft få omogna äggblåsor redan då, då kan jag förstå. Nu har de i o för sig inte gjort vul o kollat äggblåsorna innan behandlingen började. Ska be om det om vi gör ett återbesök. Någon som vet vad som händer nu? Får man kommer på ett läkarbesök efter ett misslyckat IVF för att fundera på om vi ska göra ett IVF till? När vi gjorde första IVF o det blev minus hade vi köpt 3- pack, så då var det bara att köra på.

• Inanna Li
    underverket 06 skrev 2010-10-18 10:32:00 följande:
    Inanna68: Ett stort grattis till dig! Så kul.

Själv testade jag minus o mensen kom också, så det blev inget. Känner mig såå ledsen just nu. Tur att jag inte börjat jobba än, för det hade jag inte orkat.  Dock hade jag väl ingen vidare förhoppning om denna IVF. De fick ju bara ut 5 ägg o endast 1 befruktades. Undrar varför det blev så. Min läkare skickade mig svaret på mitt AMH värde innan behandlingen o jag hade 1,5 o han skrev att med detta värde hade jag bra chanser att svara bra på behandlingen. Nu gjorde jag ju inte det. Få äggblåsor o få ägg, så jag undrar varför? När vi gjorde första undersökningen för lite drygt 3 år sedan, så hade jag ovanligt många omogna äggblåsor för min ålder, då 37 år gammal. Undrar hur det i så fall kan ha försämrat så katastorofalt. Ok, om jag hade haft få omogna äggblåsor redan då, då kan jag förstå. Nu har de i o för sig inte gjort vul o kollat äggblåsorna innan behandlingen började. Ska be om det om vi gör ett återbesök. Någon som vet vad som händer nu? Får man kommer på ett läkarbesök efter ett misslyckat IVF för att fundera på om vi ska göra ett IVF till? När vi gjorde första IVF o det blev minus hade vi köpt 3- pack, så då var det bara att köra på.
    Tack så mycket!

Nej, vad tråkigt att det inte gick vägen för dig! Konstigt att du inte fick fler äggblåsor med ett sådant AMH-värde. Det är klart att du måste få komma på samtal efteråt och prata om varför det inte lyckades. Det fick jag och min sambo göra på min klinik. Kanske dosen kan justeras, antal sprutdagar, byte av metod eller något annat.
    Jag hoppas verkligen det ordnar sig för dig. Kram!
  • Skruttefia

underverket - så ledsen för din skull Gråter Inte roligt att få minus efter IVF.

Har du inte fått besked från kliniken om nästa steg?

På Sophiahemmet var de extremt tydliga, där hade jag återbesök inbokat samma dag som TD.  På S:t Göran var instruktionerna mer diffusa - jag skulle ringa el maila testbesked. När jag mailade in mitt besked (minus) blev jag uppmanad att ringa in. Vid samtalet så beklagade sköterskan mitt minus samt ville boka uppföljnignsmöte med läkaren (vilket naturligtvis var bra, men hade varit ännu bättre om man gjort redan i förväg tycker jag).

Föreslår att du hör av dig till kilniken med ditt testresultat och frågar om nästa steg/boka in läkarebesök.

Kram Hjärta

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia06
    Inanna Li skrev 2010-10-18 10:31:38 följande:
    Tack! Ja, det känns overkligt ...! Hoppas allt är väl med dig Solig !
    Vi lyckades ju inte med vårt 3e ivf...vi hade tänkt att det får räcka,,men men,,har lite lust att åka till falun där de gör 5dagars och har det som rutin,,,Var o pratade med min läkare eftersom jag tänkte att det får bli ett avslut, trodde att hon skulle avråda från fler försök,,men det gjorde hon inte,,hade jättefina embryon,,inga fragment,,mitt AMH var i våras på 10 och det är bra för min ålder...då 40.
    Väntar på besked från min sambos arbetsgivare om de går med på bruttlöneavdrag,,vi vill inte låna mer pengar,,
    Vi har som plan B att bli fosterföräldrar el familjehem som det heter,,,
  • Inanna Li
    Skruttefia06 skrev 2010-10-18 10:51:23 följande:
    Vi lyckades ju inte med vårt 3e ivf...vi hade tänkt att det får räcka,,men men,,har lite lust att åka till falun där de gör 5dagars och har det som rutin,,,Var o pratade med min läkare eftersom jag tänkte att det får bli ett avslut, trodde att hon skulle avråda från fler försök,,men det gjorde hon inte,,hade jättefina embryon,,inga fragment,,mitt AMH var i våras på 10 och det är bra för min ålder...då 40.
    Väntar på besked från min sambos arbetsgivare om de går med på bruttlöneavdrag,,vi vill inte låna mer pengar,,
    Vi har som plan B att bli fosterföräldrar el familjehem som det heter,,,
    Hoppas ni får bruttolönevadrag. Jag förstår dig angående den ekonomiska frågan. Jag har fått låna massor av pengar för IVF och operation från banken och har hela tiden varit orolig för hur länge pengarna ska räcka.

Det verkar ju som om du har goda chanser kvar att lyckas så det är klart att du ska försöka ännu en gång.

Önskar dig lycka till. Kram Solig !
  • Skruttefia06
    Inanna Li skrev 2010-10-18 11:04:52 följande:
    Hoppas ni får bruttolönevadrag. Jag förstår dig angående den ekonomiska frågan. Jag har fått låna massor av pengar för IVF och operation från banken och har hela tiden varit orolig för hur länge pengarna ska räcka.

Det verkar ju som om du har goda chanser kvar att lyckas så det är klart att du ska försöka ännu en gång.

Önskar dig lycka till. Kram Solig !
    Ja, vi får se..jag har accepterat ganska bra att det blir nog inga syskon...
    Jag vågar inte hoppas men i fredags för första gången så kom en blödning som kan var en nidationsblödning..
    har känt lite molvärk,,men det har man ju gjort många gånger..så nu vore det ett mirakel om det visar sig vara nåt på g...
    Kram{#emotions_dlg.flower}
  • underverket 06

Skruttefia: Kan man ha ett AMH värde på 10! Det måste ju vara otroligt bra för din ålder?

Nej, det är inte kul att få ett minus. Ledsen är man, samtidigt så är ju vi i tråden som redan har 1 eller 2 barn i en helt annan situation än ni som inte har barn. Är så otroligt glad för att Ianna68 fått ett plus. Hoppas så innerligt att Turlid70 lyckas med sitt FET härnäst. Visst,för mig kommer det vara en stor sorg om jag inte får ett till barn, så är det ju. Samtidigt är jag så otroligt lycklig för den son jag har. Pussade o kramade på honom extra mycket idag.

• Inanna Li
    Skruttefia06 skrev 2010-10-18 11:10:06 följande:
    Ja, vi får se..jag har accepterat ganska bra att det blir nog inga syskon...
    Jag vågar inte hoppas men i fredags för första gången så kom en blödning som kan var en nidationsblödning..
    har känt lite molvärk,,men det har man ju gjort många gånger..så nu vore det ett mirakel om det visar sig vara nåt på g...
    Kram{#emotions_dlg.flower}
    Oj, hoppas du får uppleva ett mirakel! Spännande!
  • underverket 06

Den ekoniska biten är ju också en del i det hela. Känns som kastat 22000 i sjön denna gång, med bara 5 uttagna ägg o ett befruktat. Vi har haft turen att hittills har mina föräldrar bekostat våra IVF, vilket jag är oerhört tacksam för. Vi är ju uppe i 75000, men då har vi ju å andra sidan fått en son o han går inte att mäta i pengar. En del av pengarna ska vi väl betala av när vi kan eller så blir det ett förtur på arvet. (har en bror, så de måste ju vara rättvisa med hur de ger pengar).

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?