• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Fahlvik

Halkar ner en trapp till sprut:are

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Turlid, IVF nr1, FET ca v45 Huddinge, bor i Norrtälje (nära Stockholm)
    ChippiChoppi, syskonförsök IVF nr2, S:t Göran, bor i Täby (nära Stockholm)
    Fjällsippan, syskonförsök nr 4 (FET), Falun IVF-klinik, bor i Stockholm

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, ÄP v43, bor i Göteborg

***ÄP***

***ET***

***FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Underverket, IVF nr3, ET 2/10, TD 18/10???, bor i Hässelby
    Sushi IVF 4 ET 13/10 TD 27/10

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Inanna, IVF nr 1, FET försök 1, 42 år, bor i Göteborg, BF 110616

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    dallas, 37 år, inväntar syskonförsök till våren, bor strax söder om Göteborg

• Fahlvik
    Fjällsippan skrev 2010-10-20 20:03:51 följande:
    Jag brukar inte ha exakt dina symptomen under sprutandet, däremot får jag superägglossningsflytningar och befarat att äggen har smitit iväg inför varje ÄP. Min läkare berättade att ägglossningskänslan inte beror på ÄL utan att det är östrogenvärdet som har börjat ta fart.
    Puuh, skönt att höra, känns som något ska spricka. Har även det symptomet du nämner ;o)
  • Skruttefia06
    Fahlvik skrev 2010-10-20 18:37:18 följande:
    Vad bra, det går bra för flera just nu!
    Jag är på spraydag 8 och har ägglossningskänsla redan nu. Blev så orolig att jag gjorde test med sticka (inget utslag)! Det strålar ut i benen, äggstockarna känns stora mm. Äggplock är inte förrän nästa vecka...
    Är symptomen något ni känner igen (från spraydag 8)?

Dottern var febrig i helgen och maken är det nu så jag blir nervös för allt möjligt nu. Är det min tur att bli förkyld eller hinner maken bli friskt till nästa vecka när det verkligen gäller!?

Försöker stå ut till imorgon då det blir ultraljud så vi kan bestämma när han SKA vara frisk (och jag med). Kan man ens lyckas vid IVF om det är äggplock eller insättning (kan inte alla förkortningar) just när man är febrig och dunderförkyld?

Turlid: Det skulle vara jätteroligt om det blev precis ett år efter, håller tummarna!
    Inanna: Allt låter ju väldigt normalt så nu hoppas vi att h_n vill stanna tiden ut. Tror inte du är trött av koffeinbrist fortfarande men ett graviditetssymptom är det definitivt. Jag var såååå trött den första tiden, minns jag.
    Tror inte att det är nån fara att vara förkyld,,min akupunktör sa att det är en fördel när man ruvar för då jobbar  kroppen på att bli frisk istället för att stöta bort fostret... 
  • underverket 06

Fahlvik: Jag var dunderförkyld när jag skulle göra ÄP vid vid vårt andra IVF försök o vad hände, jo jag plussade o det var den gången sonen blev till. Så som Skruttefia skrev, det kanske bara är positivt att var förkyld. Hur det är för mannen är väl en annan fråga. Vet inte om det kan påverkar spermierna om man är jätteförkyld.

• Fahlvik

Bra! Jag vet vad jag ska göra: Inte undvika maken utan umgås väldigt nära/mycket så han blir frisk och jag sjuk ;o)

• underverket 06

Usch, tycker allt bara är så deppigt. Var o lämnade sonen på förskolan o såg minst 3 barnvagnar med bebisar där, småsyskon till något av barnen. Tycker bara man ser gravida eller bebisar var man än är. Min bror o sambo ska få sitt första barn i dec, också genom IVF. De har också kämpat, lyckades på andra försöket efter 1 år av egna försök. Kan dock inte riktigt glädja mig åt den kommande kusinen för sonen o det känns ju lite taskigt. Vet dock att min svägerska vid några tillfällen tyckte det var jobbigt att träffa vår son förra sommaren, när de höll på o försökte o det aldrig blev något o vi hade en liten halvårsbebis. Tycker livet är orättvist. Om jag o sambon hade lyckats när vi börjat försöka när jag var 34, så hade ju oddsen för en 2:a vid 37-38 var mycket större än nu vid 40. Men vi har ju iallfall vår son, men hur mycket jag än älskar honom, så tar det inte bort längtan efter syskon. Hur känner ni andra med ett barn o runt 40, som vi är? Känns som chanserna till syskon krymper för varje dag som går pga av åldern.

• turlid70
    Fjällsippan skrev 2010-10-20 17:42:00 följande:
    Turild, jag väntar på mensen som bör komma i dagarna - så våra FET kommer nog bli ganska synkade. Kul med en ruvarkompis!
    Ja, jätte kul! Hur många FET kan du göra? Ska du ta en eller fler frysta?

Jag har tre frysta embryon och dem är frysta på olika dagar så att jag kan inte ta fler än en samtidigt. Min ÄL borde komma väldigt bra nästa gång, så att återföringen av det embryot som jag tror mest på hamnar direkt efter helgen.
  • turlid70
    Fahlvik skrev 2010-10-20 18:37:18 följande:
    Vad bra, det går bra för flera just nu!
    Jag är på spraydag 8 och har ägglossningskänsla redan nu. Blev så orolig att jag gjorde test med sticka (inget utslag)! Det strålar ut i benen, äggstockarna känns stora mm. Äggplock är inte förrän nästa vecka...
    Är symptomen något ni känner igen (från spraydag 8)?

Dottern var febrig i helgen och maken är det nu så jag blir nervös för allt möjligt nu. Är det min tur att bli förkyld eller hinner maken bli friskt till nästa vecka när det verkligen gäller!?

Försöker stå ut till imorgon då det blir ultraljud så vi kan bestämma när han SKA vara frisk (och jag med). Kan man ens lyckas vid IVF om det är äggplock eller insättning (kan inte alla förkortningar) just när man är febrig och dunderförkyld?

Turlid: Det skulle vara jätteroligt om det blev precis ett år efter, håller tummarna!
    Inanna: Allt låter ju väldigt normalt så nu hoppas vi att h_n vill stanna tiden ut. Tror inte du är trött av koffeinbrist fortfarande men ett graviditetssymptom är det definitivt. Jag var såååå trött den första tiden, minns jag.
    Det kommer gå bra, bara ingen av er har feber vid ÄP, så ska det inte vara några problem. Om du är lite förkyld sägs det ska vara bra, då är ditt immunförsvar upptaget på annat håll än att jaga bort ditt lila ägg. Men det är klart jag hoppas ni är så friska som möjligt till nästa vecka. Kurera er ordentligt i helgen nu och försök att slappna av.
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2010-10-20 20:03:51 följande:
    Jag brukar inte ha exakt dina symptomen under sprutandet, däremot får jag superägglossningsflytningar och befarat att äggen har smitit iväg inför varje ÄP. Min läkare berättade att ägglossningskänslan inte beror på ÄL utan att det är östrogenvärdet som har börjat ta fart.
    Jag hade också extrema flyttningar under sprutandet, trodde hela tiden att jag fick spontan ägglossning och frågade läkaren flera gången att det har kört ihop sig, men det var inte så allt var i sin ordning.

Fahlvik: Värk i äggstockarna beror troligtvis på att äggblåsorna växer. Har du lämnat blodprov nyligen och fick bra svar på det? Jag menar att du svarar bra på behandlingen och är inte överstimulerad.
  • Fylgja

Hej... smyger in lite försiktigt i tråden, hoppas det är ok? Det känns ju som om ni är ett rätt tajt gäng och jag vet inte hur ni ser på nytillskott?

Jag har läst i tråden ett tag eftersom den känns relevant för mig: Jag är 39 år, min man är 10 år äldre. Vi har försökt få barn i många år men kunde av olika skäl inte påbörja någon infertilitetsutredning förrän förra våren (2009). Den visade hursomhelst att vi har manlig faktor som orsak, med tillägget att jag har oregelbunden ägglossning som stökar till det lite extra.

Vi gjorde ett IVF i september 2009 som resulterade i totalfrys pga överstimulering. Sedan dess har vi gjort fyra FET som misslyckats + 2 som avbrutits pga utebliven ägglossning. Vi har i dagsläget 3 embryon kvar i frysen. Jag tycker hela processen varit mentalt oerhört påfrestande och är framförallt så stressad av åldern! Jag hade gett mycket för att kunna vrida klockan tillbaka, även om jag vet att det skulle vara svårt att göra annorlunda än vi gjort.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?