• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • El66
    Inanna Li skrev 2010-10-18 10:19:22 följande:
    Tack el66! Lycka till med syskonförsök Glad!

Jag gjorde korta metoden, sprutor 10 dagar med Gonal-F 225 IE. Jag fick ut 15 ägg. 13 mogna befruktades, alla normalt. Två 3-dagarsembryon sattes in vid ET. Jag fick minus i juni. Tre 5-dagarsodlade blastocyster hamnade i frysen. Den 29 september gjorde jag min första FET, mitt livs andra ruvning, med den första upptinade blastocysten som såg precis lika fin ut som när den blev nerfryst i slutet av maj.

Det känns som ett under att lyckas på andra försöket! Jag hoppas det tar sig hela vägen nu! Jag har inga barn innan så detta är ju en av mina sista chanser i livet att få bli mamma!
    Oroa dig inte, det kommer säkert att gå bra! Solig Vad härligt att det lyckades vid 2:a försöket, så var det för mig med när jag fick mitt barn. Då var jag 38, nu säger läkaren att chansen är betydligt mindre. Men har du lyckats vid 42 så kanske det fortfarande finns hopp för mig... Jag har gjort 2 IVF och 1 FET denna omgån och funderar på om vi ska köra en omgång till.... Min läkare tjatar mycket om min ålder samtidigt som hon säger att mina ägg i antal och kvalitet ger hopp och bättre prognos än en genomsnittig 40-åring... Ja, som du hör behöver jag peppas! Glad
  • Skruttefia06
    underverket 06 skrev 2010-10-18 11:16:22 följande:

Skruttefia: Kan man ha ett AMH värde på 10! Det måste ju vara otroligt bra för din ålder?

Nej, det är inte kul att få ett minus. Ledsen är man, samtidigt så är ju vi i tråden som redan har 1 eller 2 barn i en helt annan situation än ni som inte har barn. Är så otroligt glad för att Ianna68 fått ett plus. Hoppas så innerligt att Turlid70 lyckas med sitt FET härnäst. Visst,för mig kommer det vara en stor sorg om jag inte får ett till barn, så är det ju. Samtidigt är jag så otroligt lycklig för den son jag har. Pussade o kramade på honom extra mycket idag.

Ja,hon sa det. jag frågade vad som var bra o dåligt. En yngre kvinna har ca 15 i AMH...Nu blir jag osäker men kan kolla upp det..
    Hur gick det för dig-skulle du inte göra ÄP för ett tag sen?.
  • Inanna Li

Angående AMH så finns det två olika skalor. På IVF-kliniken där jag och Skruttefia går mäts värdet i pmol/L. Jag har 18, 9 pmol/L och ca 2,67 ng/mL. Dela pmol/L-värdet med 7, 1 för att få fram värdet i ng/mL.

Här kommer en jämförelsetabell:

Ovarian Fertility Potential                pmol/L                ng/mL

Optimal Fertility                            28.6 - 48.5         4.0 - 6.8
    Satisfactory Fertility                     15.7 - 28.6          2.2 - 4.0
    Low Fertility                                 2.2 - 15.7           0.3 - 2.2
    Very Low / undetectable             0.0 - 2.2               0.0 - 0.3
    High Level                                    > 48.5             >6.8   

Interpretation:

AMH levels do not change significantly throughout the menstrual cycle and decrease with age.  Healthy women, below 38 years old, with normal follicular status at day  3 of the menstrual cycle, have AMH levels of 2.0 – 6.8 ng/ml   (14.28 – 48.55 pmol/L).  High levels are found in patients with PCOD.

Källa:  "drmalpani.com"

• Skruttefia06

OK,tack..då har jag ändå inte så bra..Low fertility..Ja,det är äl därför man inte blivit gravid själv..

• Inanna Li
    Skruttefia06 skrev 2010-10-18 12:26:45 följande:
    OK,tack..då har jag ändå inte så bra..Low fertility..Ja,det är äl därför man inte blivit gravid själv..
    Det finns olika bedömningar av AMH. Detta är en av de "hårdaste".  Det som var bra var att det var en jämförelsetabell med på denna sida. Jag har läst på andra brittiska sidor att allt mellan 10 och 30 är ett bra värde.
  • turlid70
    underverket 06 skrev 2010-10-18 10:32:00 följande:
    Själv testade jag minus o mensen kom också, så det blev inget. Känner mig såå ledsen just nu. Tur att jag inte börjat jobba än, för det hade jag inte orkat.  Dock hade jag väl ingen vidare förhoppning om denna IVF. De fick ju bara ut 5 ägg o endast 1 befruktades. Undrar varför det blev så. Min läkare skickade mig svaret på mitt AMH värde innan behandlingen o jag hade 1,5 o han skrev att med detta värde hade jag bra chanser att svara bra på behandlingen. Nu gjorde jag ju inte det. Få äggblåsor o få ägg, så jag undrar varför? När vi gjorde första undersökningen för lite drygt 3 år sedan, så hade jag ovanligt många omogna äggblåsor för min ålder, då 37 år gammal. Undrar hur det i så fall kan ha försämrat så katastorofalt. Ok, om jag hade haft få omogna äggblåsor redan då, då kan jag förstå. Nu har de i o för sig inte gjort vul o kollat äggblåsorna innan behandlingen började. Ska be om det om vi gör ett återbesök. Någon som vet vad som händer nu? Får man kommer på ett läkarbesök efter ett misslyckat IVF för att fundera på om vi ska göra ett IVF till? När vi gjorde första IVF o det blev minus hade vi köpt 3- pack, så då var det bara att köra på.
    Åh, Underverket, kramar om. Det är klart att man är ledsen när hoppet tar slut och det finns knappt några ord som tröstar... jag tänker på dig och hoppas att du mår bättre så småningom.

Vilken klinik går du på och har du något försök kvar då du köpte 3-pack sa du? Jag tror inte det händer så mycket just nu, du får meddela testresultatet och så kommer du kanske på återbesök och ev ny planering. På Huddinge erbjuder dem psykologhjälp om man vill, du kanske kan fråga efter det också.
  • turlid70
    sushikatten skrev 2010-10-17 22:19:37 följande:
    Man är ju ruvare nu!
    Härligt Susikatten! Grattis! Missade nog din ÄP och ET, hur har det gått med allt?
  • Inanna Li
    El66 skrev 2010-10-18 12:08:52 följande:
    Oroa dig inte, det kommer säkert att gå bra! Solig Vad härligt att det lyckades vid 2:a försöket, så var det för mig med när jag fick mitt barn. Då var jag 38, nu säger läkaren att chansen är betydligt mindre. Men har du lyckats vid 42 så kanske det fortfarande finns hopp för mig... Jag har gjort 2 IVF och 1 FET denna omgån och funderar på om vi ska köra en omgång till.... Min läkare tjatar mycket om min ålder samtidigt som hon säger att mina ägg i antal och kvalitet ger hopp och bättre prognos än en genomsnittig 40-åring... Ja, som du hör behöver jag peppas! Glad
    Tack för ditt peppande Glad!

Jag har också fått höra av min läkare att jag hela tiden ska ha åldern i bakhuvudet då den kan påverka äggkvalitén men det har ju gått jättebra för mig åldern till trots. Ja tror inte att man automatiskt får sämre äggkvalité den dag man passerar 40. Alla måste ju få bedömas individuellt. Man vill ju gärna ha hopp även om det kan vara negativt att hoppas på för mycket också.

Du har ju haft bra resultat (kommer ihåg det från tråden om sambandet mellan kvinnans ålder och antal ägg som du startade)! Självklart ska du gå vidare och försöka en omgång till.

Jag känner mig lite orolig för molandet och stickningarna i magen som jag känner till och från. Hoppas att det är växtvärk och helt normalt att känna så här i början av graviditeten.
  • turlid70
    Skruttefia06 skrev 2010-10-18 11:10:06 följande:
    Ja, vi får se..jag har accepterat ganska bra att det blir nog inga syskon...
    Jag vågar inte hoppas men i fredags för första gången så kom en blödning som kan var en nidationsblödning..
    har känt lite molvärk,,men det har man ju gjort många gånger..så nu vore det ett mirakel om det visar sig vara nåt på g...
    Kram{#emotions_dlg.flower}
    Kul att du är här med oss nu Skruttefia! Välkommen!

Får man fråga vilket mirakel hoppas du på? Har du gjort IVF eller FET nyligen, kan inte din historia riktigt, men jag hoppas att det går bra för dig och håller tummarna för ett mirakel.
  • Fjällsippan

Stort grattis, Inanna{#emotions_dlg.flower} 

Kram till dig, underverket, i den här tråden också (skrev lite mer i andra tråden).

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?