• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tack Cathy, jag vet ganska mycket om DHEA vid det här laget och är väldigt uppmärksam på min kropp hur den reagerar. Det låter mycket märkligt att DHEA, som Svend säger, skulle vara lika som klomifen??? Tack igen Cathy för din omtanke! Jag hade en skitdag igår!

• Tuvalina

Här är svaret från apotekaren ang om klomifen är synonymt med prasteron:

Prasteron (dehydroepiandrosteron, DHEA) är en steroid med svag androgen effekt som produceras i binjurarna. Det produceras även i små kvantiteter i testiklar och ovarier. Prasteron är en prekursor till mer potenta androgener bl a testosteron.
    DHEA anses även ha affinitet till vissa receptorer i hjärnan och verka som neurosteroid. Androgenproduktionen från binjurarna minskar med stigande ålder hos både män och kvinnor och utgör vid 70 års ålder ca en femtedel av an 20-årings nivå.

Prasteron är inte synonymt med klomifen.

Vänliga Hälsningar
    Nils Kållberg
    Leg. Apotekare

• Tuvalina

Tjorven! Heja lilla bebisen! Tänkervpå dig/er! Enya, så skönt att höra att din pappa mår bättre! MissB snälla kan inte du inboxa mig hur man gör med fertilityfriend och för att man ska kunna skriva temp och följa andras. Jag fattar inte den sidan. Vet inte ens om jag är rätt.

• Tuvalina
    tjorven01 skrev 2012-06-12 11:02:54 följande:
    Tack Tuva
    Ja de har kollat Borrelia och det var det vi hoppades som mest att han skulle ha då det går att bota
    Men tack för att du orkar bry dig
    Kram
    Det kan ändå var något virus som orsakat det, som är svårt att upptäcka. Hoppas symtomen försvinner snart!
  • Tuvalina
    Zinfandel skrev 2012-06-12 11:28:25 följande:
    Jag fattade aldrig det sambandet heller när jag sökte på det. Konstigt.
    Nej, precis. Det var skönt att få det svart på vitt av apotekaren, han verkar veta vad han pratade om!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?