• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Jag tycker absolut vården ska vara individanpassad och utgå från varje enskilds behov. En person som betalat skatt i många år utan ha varit i kontakt med vården tycker jag mycket väl ska få använda en hälsocentral när det behövs! Men Soligor jag vet ju att det inte fungerar så...

• Tuvalina

Kära ni, jag har en bekant som gjort ett IVF försök och fick inga mogna ägg alls nu vill läkarna inte fortsätta då de inte anser det är någon idé . Jag har lite tankar jag vill förmedla till henne men vill också höra era. Vad kan hon göra? Har hon någon möjlighet att få mogna ägg genom en annan beh el dyl?

• Tuvalina

Zin, hon är 40 och har kört två IVF och första gången med gonal-f , då fick hon endast en äggblåsa och det avbröts. Andra gången körde hon med Menopour 450 och då hade hon åtta blåsor men endast två ägg och de var omogna. När äggen blir omogna är det verkligen samma som att de har dålig kvalité? Jag tänker förstås att hon kan preparera kroppen innan IVF för att öka chanserna. Men först vill jag förstå vad ett omoget ägg är egentligen. Hon är nog överviktig, kan det spela in i sammanhanget? Hon kan ju alltid göra ÄD, men tänker ändå att behandling med åhh, vad var nu det som nån gjorde, sprutade med två sorter, Menopour och en till.., jag tänker också att CFC kanske kan göra mer...

• Tuvalina
    MissBoring skrev 2012-06-13 18:21:13 följande:
    Hej igen, nu behöver jag er hjälp också.
    På eftermiddagen idag så började mensen komma, men bara på pappret när jag varit på toa å nu ikväll på ett trosskydd. Det är ju blod men min tanke är nog att räkna morgondagen som första riktiga blödningsdagen.. alltså så skulle lördag bli dag 3 och första sprutdagen. Vad säger ni om det??
    Har för mig jag läst förut att det ska komma igång ordentligt så man sen är säker på att hinnan blöder ut ordentligt!? Jag ska egentligen göra vul på dag 3 men isf så får det bli på dag 2, ingen här har öppet på lördag...  
    Skulle gjort precis så som du är inne på
  • Tuvalina
    Gulliga Vi4, du har så rätt, jag ska inte ta på mig för mycket!
    Jag ska bli sjukskriven först i två veckor för min utmattning så visst, jag behöver tänka på mig själv lite!!
    Men jag kunde inte låta bli eftersom jag också själv funderat på kombinationen som nu Zin skrev om där, Gonal-f/Menopour och jag behöver bli lite påmind själv också.

Zin, dina kortfattade raka formuleringar är guld värda, det känns så hoppingivande! Det ska väl i alla fall vara värt att försöka så för henne innan de ger upp: Jag tänkte just också på DHEA förstås.... men ville inte tjata om det igen Sen tänkte jag just på kombon som du påminde mig om nu. Den ska jag själv föreslå till Falun i augusti.

Kortison tycker jag är mycket spännande... jag har lagrat ett förråd här nu Funderar på om jag ska börja redan nu med en svag dos och öka i juli för att sedan göra IVF i augusti, eller är det bättre att köra på i Juli, en månad innan IVF som du skrev ovan. Tänker att börjar jag nu kanske det ökar chanserna att bli gravid naturligt...

Så som ni förstår så går hennes fråga ihop med mig lite... och nu kan jag vidarebefordra våra tankar till henne och kanske förhoppningsvis göra henne lite hoppfull efter gårdagen bittra besked.

Kram!!!
  • Tuvalina

Susmar och Lillan, hur känna det med Prasteronen? Jag har troligtvis biverkningar i form av matthet, magbesvär och nattliga svettningar. Inte så positivt än med andra ord. Även om jag säkert är utmattad ändå så känner jag att något kemiskt har påverkat mig sista tiden...Lite annorlunda upplevelse av Mary haft av DHEA! Mammagås, hade du några känningar av något när du åt DHEA?

• Tuvalina
    Mammagås, ja  något är det med binjurarna tror jag med! Min akupunktör är också kinesiolog men hm... jag gick hos en bättre i Gävle... sist jag var hos akupunktören frågade jag om hon kunde testa prasteronen, hur mycket jag borde ta men hon sa att vi inte skulle göra det denna gång?? Vet ej hur hon tänkte, tror att hon är lite rädd för att testa eftersom hon inte känner till det...

Vet det sjutton hur jag ska göra nu. Nattsvettningarna är verkligen påtagliga och ont i magen har jag fått med. Det är helt klart något kemiskt som påverkar mig. Jag känner mig själv så pass bra att jag vet att det inte är stress. Jag satte ju ut adrekompen, kanske ska prova att sätta in den igen...
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?