• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hur har vi det i Guatemala? Chichisita, läget..?! {#emotions_dlg.flower}

• Zinfandel
    Enya70 skrev 2011-06-12 19:17:29 följande:
    Undrar jag också???

Nu har vi tänt grillen och smuttar på varsett glas kallt vitt vin.

Skön kväll alla goa vänner Skål 
    Det gör du rätt i SkrattandeSkål
  • Zinfandel

Välkommen Syskon nu! Ja, du var ju hemma i dessa sammanhang Obestämd Oförklarligt strul eller nån liten smärre deffekt av nåt slag..?! Förlåt min frågvishet Flört

Boe: då börjar TPA och de mest intressanta dagarna nu då Glad Men vad är nu Piloxing...?!?!

• Zinfandel

Har ÄL idag Tungan ute kan jag kalla mig miniruvare imorrn då Flört eller wannabe eller eventuellt-ruvare eller nåt?! Hoppet är ju det sista som överger en Skrattande

• Zinfandel
    Fjällsippan skrev 2011-06-13 12:46:44 följande:
    Grattis till miniruvningen ! Jag började med ÄL-stickorna idag, så jag hoppas på att joina dig i mitten på veckan. 

Är så trött på dyra Clearblue-stickor, har aldrig provat dom där billiga-köpa-på-nätet-stickorna. Vet ni om dom är ok? 
    Jag kör Testlagret och de funkar för mig iaf! De är säkert inte de bästa men jag ser ju skillnad på utslag och inte utslag, alltså ett eller två streck och det är ju det viktigaste Glad
  • Zinfandel

En jättekänslig, privat vågar-inte-fråga-fråga....

Är det någon som har eller funderat på att behandla sig själv en månad med Gonal/Menopur/Orgalutran och sen Ovitrellen utan att göra IVF...?! Man har ju en del kvar i gömmorna... Och man har ju gjort det förr så man vet hur man reagerar.... Och då vet man att man har fullmogna ägg och när de släpper, ja, nästan på sekunden.... Man vet ju det nu efter några försök. Är det nån mer som tänkt denna galna tanke..?! Skäms Skäms Har bara tänkt tanken men............ Är det en idiotisk tanke..?

• Zinfandel

Veronica; det hände mig också rätt ofta! FlörtDrömmerTomte haha där fick tomten också vara med {#emotions_dlg.flower}

Thule: puuhhhh skönt att det var nån mer än jag.... Man kan ju behöva olika sorters stöttning på ålderns dagar Cool

• Zinfandel
    Enya70 skrev 2011-06-13 15:08:33 följande:
    Zinfandel - Nu har jag en massa frågor till dig.

Alldeles i början på förra IVF cykeln tjatade jag till mig att ta några blodprover som jag ringde och fick ut värdena på idag. Har du lust att kommentera dem om det är ngt du tror jag behöver ta tag i. Vi har telefontid med Sven i Danmark på torsdag så jag vill vara förberedd då.

TSH   1.92
    T4     16
    T3      4.6
    TNF-alfa 6.4

Tror jag läst någonstans att TSH helst ska var under 1 för att kunna bli gravid  (och ej under 3-4 som är normalvärdesgränsen).

Tror också jag såg ngn skriva i en tråd att TNF-alfa helst ska vara unter 4 också för att kunna bli gravid.

Nästan så jag hoppas att det är ngt av dessa värden som är för höga så jag kan ta ngn medicin för att normalisera dem och sedan ha större chans igen.

Kommentarer ngn på dessa värden?
    Enya: det finns lite olika mätmetoder varför det egentligen är svårt att ge ett generellt svar. Det finns referensramar för "vill bli gravid", "är gravid"  och "övriga" ;) Vi håller oss till den första... Inom den finns en ganska bred referensram, man säger oftast att TSH bör ligga 0,2-3.0. Det är däremot inte hela sanningen för då beror det i sin tur på hur T4 ligger på. Det som är mest intressant i sammanhanget (för oss) är ju vad som vore optimalt och det vet man i många andra länder att det förutom ålder, allmänt leverne, genetik, miljö och andra bidragande faktorer är runt 1,0. Ditt är alltså aningen förhöjt, dock helt inom ramarna, skulle en svensk läkare svara men nu går ju du hos en så mycket bättre! Kan den förhöjningen då påverka? Ja, eventuellt men inte helt säkert. Din T4 är helt perfekt. Sätter du in/höjer Levaxin nu så kommer TSH att sjunka medan T4 ökar, vill man det då? Nja, inte självklart. Du har nyligen haft rätt mycket hormoner i kroppen som kan ha påverkat. Om ni sätter in tex 75 mg Levaxin så sjunker antagligen ditt TSH till 1,2-1,3 och T4 stiger till 16, så det är ännu bättre. Ja, jag skulle tycka det är värt det även om det kanske inte är avgörande, mest för att ni inte längre har tid att vänta och se! Och eftersom Levaxin knappast är nåt farligt att ta så hade jag tyckt att det hade varit värt det. 

Vidare till TNF-alfa (ja, frågar ni mig om sånt här spännade så får ni långa svar Glad)

En del av de vita blodkropparna producerar ett protein som vi kallar TNF (av engelskans Tumor Necrosis Factor). Detta protein har bl.a. som funktion att döda oönskade celler men dödar därmed även andra celler, såsom embryon. 

En del människor har så högt värde som 100 men redan 10 sägs påverka fertiliteten. I Usa tex sätter man in hämmare om värdet är över 4-5 och det finns väl en anledning. Det är i så fall här jag hade önskat lite krut på dig, om jag var du. Vad gör man då? Vanligast är Trombyl men det sänker inte värdet, det tar bara bort symptomet och det har du väl redan. Vid TNF-alfa runt 6-10 är det vanligt med 150 mg Trombyl eller Fragminsprutor för att minska risken för blodproppar som leder till mf. De hämmare som sänker värdet är bl a Enbrel och Humira (oerhört dyra mediciner, vanliga vid reumatism). Det går även att ta kortisonpreparat som Prednisolon som sänker immunförsvaret men när det gäller Pred säger jag det återigen, risken för fosterskador är mycket stor.

Hoppas du blev nåt klokare Flört Det är alltså en del avvägningar det handlar om.
  • Zinfandel
    Enya70 skrev 2011-06-13 16:10:08 följande:
    Stort tack för det utförliga svar som jag hoppades på {#emotions_dlg.flower}.

Jag har tagit 100 mg Trombyl och 5 mg Prednisolon nu vid det senaste IVF:et. Är det en dos av Prednisolon som skulle vara relevant att sänka TNF-alfa eller krävs det högre doser? Jag tog Pred från ET till TD nu senast. Såg en artikel om Humira på Medline där man inte kunde påvisa fosterskador så det kanske vore bättre om läkarna skriver ut den pga kostnaden då?

Hm ska försöka läsa på ordentligt till på torsdag och hoppas på ett givande samtal med Sven då.

Kram o tack Zin Glad
    Det finns de som gör ÄD som påstår att allt under 20 mg Pred är verkningslöst - så är det naturligtvis inte. Men visst är det så att högre doser ger mycket större chans till barn - precis som det ökar risken för fosterskador avsevärt. Balansgång alltså. Jag hade inte tagit mer än 10 mg så det är möjligt du kan öka lite. Förpackas Trombyl om 50/100 mg i DK? Ja, jag har också försökt få till Humira, tycker du ska göra ett tappert försök men det är inte vanligt. Min läkare jämförde det med att om Pred är en AK4 så är Humira atombomb, lite lätt överdrivet såklart men så att man får en liten uppfattning om verkningsgraden. Men svenska läkare är allt lite Drama Queens, särskilt om det är något som är vanligt utomlands Flört
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?