• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

För er med lite övervikt vill jag tipsa om Matrevolutionen, äntligen en bok som bevisligen tar död på de senaste 30 årens myt att man blir tjock av fett. Bra läsning!

Jo, D-vitaminbrist & infertilitet hänger tyvärr ofta ihop, våra könsceller har D-vitaminreceptorer. En ny australiensisk forskning visar att även mäns fertilitet påverkas av D-vitamin. Och för er med mörkhyade män; mörk hy försämrar tillverkningen av D-vitamin i huden, alltså behöver en person med mörk hy behöver vistas längre i solen eller äta mera D-vitaminrika livsmedel. Slutligen så lagras D-vitaminet även in i fettvävnaden istället för att användas i blodbanan så därför är vikten av vikt Flört

Mia: lycka till!!! 

• Zinfandel

Inanna: Varför tror du inte de fäster förrän tisdag eller onsdag?! De borde väl antagligen redan fäst!

• Zinfandel
    Inanna Li skrev 2011-05-30 09:21:56 följande:
    De är ju 5 dagar gamla blastisar idag och det brukar ta 1-2 dygn därefter innan de fäster!
    Fattar inte, de är ju äldre då men det har du säkert koll på!
  • Zinfandel
    Inanna Li skrev 2011-05-30 11:49:07 följande:
    Eftersom jag gjort FET två gånger med 5 dagar gamla embryon (blastisar) så vet jag att de ska fästa ca 1-2 dygn efteråt. Det befruktade ägget kan inte implantera i livmodern förrän det har nått blastocyststadiet och "kläckts" ur sitt skal (brukar ske när embryot är sex dagar gammalt).

Blastocyst hatching in preparation for implantation
    Jo, jag så mycket vet jag om implantation Flört men jag får fortfarande inte ihop matematiken men det har jag å andra sidan alltid haft svårt för! Jag fördjupar mig därför inte mer i det.... Huvudsaken att de fäster..!! Skrattande
  • Zinfandel

Mia: Verkligen maxad otur du har Rynkar på näsan Men å andra sidan, som du säger, så vet du att du har bra embryon som väntar och du hinner ladda ännu mer, det är positivt! Din inställning är rätt, fortsätt med den Cool

• Zinfandel
    Enya70 skrev 2011-05-30 18:10:09 följande:
    Turlid, Zin och Inanna - jag sitter här och hoppas jag får göra talgoxmammam sällskap och förse de små ungarna med mat stup i ett. Det vore ngt det Drömmer
    Vaddå "det vore"...?! För mig är det självklart att det blir så Skrattande

Hade ett "lustigt" samtal med kliniken idag. Dels ska de ha århundradets längsta semester icke synkad med min cykel så det blir inte FET förrän i början av sept Skrikandes. Jag brukar inte prata immunologi med dem men av nån anledning nämnde jag det ändå idag som en trolig anledning till våra upprepade misslyckade försök. Resten av världen har ju insett sambandet mellan immunologi & infertilitet som vi vet men så icke svenska IVF-läkare det. Svaret blev att immunologin inte når in i livmodern, det är liksom en frizon......... SkrattandeSkrattande
  • Zinfandel

Fjällis: nämen du skojar, är det fler som kör med den?! Man blir ju rädd..... Har de lärt sig det på en kurs, eller..?! Skrattande

• Zinfandel

Fjällis: jaha, du den texten var ju rolig Skrattande Jag ska absolut ta mig igenom den också! Den andra läste jag om häromdagen, var det inte du som skrev om den i fredags/lördags? Kul att man inte är ensam IVF-nörd som plöjer info och dammsuger nätet om kvällarna Flört Tidigare ikväll hittade jag helgutbildningar i infertilitet för ST-läkare. De kostade några tusenlappar..... Undrar om fika ingår Kaffe

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?