• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Boe & Katte: Ja, jag håller mig mest här nu, det blir en annan nivå på diskussionerna när man är i samma fas. Och ni som är gravida ska naturligtvis hålla er kvar, vi behöver er som inspiration!! Det är jätteviktigt, dessutom behöver vi era kunskaper & erfarenheter.

Kramar 

• Zinfandel

Jag vet Slemmis, det är en fullt naturlig & mänsklig känsla. Det verkar så himla lätt för vissa, en väninna till mig åkte till en vän långt-bort-i-stan när hon var 40 på sin första ÄL och blev naturligtvis gravid direkt och hade en perfekt graviditet & förlossning (men lever å andra sidan ensam). Men jag brukar ändå intala mig att det är ju en j'kla tur att alla inte har de svårigheter vi har! Det är ju tur för mänskligheten, annars hade vi snart varit ett utdöende släkte... Och även om din väninna lyckas bli gravid genom att vara i samma rum som en man så verkar hon ju ha ett mindre angenämt privatliv, då tycker jag att även om du har en svårare situation än de flesta andra här inne så har du ändå det mycket bättre än vad hon har det, men se det inte som en tävling. Försök tänka bort din omgivning och fokusera nu på er relation och det som komma skall även om det ofta känns orättvist. Jag är övertygad om att belöningen kommer förr eller senare, det kan inte vara så att man kämpar utan lön för mödan. Någonting kommer till en förr eller senare. Affirmera & visulisera. Ni kommer också att lyckas, en del av oss måste tyvärr bara kämpa lite extra.... Ta vara på solen, ledigheten & varandra över helgen! Många kramar

• Zinfandel

Enya, enya Gråter Åh vad ledsen jag blir. Denna gången trodde vi också extra mycket och jag hade mer symtom än de andra gångerna. Men du, jag har heller aldrig spytt.... Kanske du ska avvakta lite ändå, bröllopet var väl inte förrän imorrn? Jag tycker nog du ska försöka lugna dig idag och inte ta ut allt, det kan faktiskt förändras till imorrn. Har ni uppföljningsmöte med läkaren? Intressant att höra varför han tror att det inte funkat. Jag fattar inte heller varför vi är så många som aldrig lyckas, det måste finnas en gemensam nämnare. Suck, jag lider så med dig, vännen. Det är såå hopplöst ibland och jag förstår att ni börjat misströsta. Många varma kramar Hjärta 

• Zinfandel

Enya, jag har precis alla andra symptom förutom just spy varje gång. Men jag mår illa, har mycket mol- & mensvärk, får finnar, är trött, det drar ordentligt i ljumskar & livmoder, äggstockarna rör sig, jag blir hård i magen, yr i huvudet, huvudvärk, ömma bröst, ja jag kan fortsätta en bra stund till. Denna gången hade jag så mycket drag i ljumskarna att jag tänkte att om där inte är nåt, vad är det då?! Då måste det vara nåt allvarligt fel.... Det är verkligen grymt att ha en kropp som luras så här, det är såå elakt. Min mens är dock redan slut så denna gång fanns det verkligen inte tillstymmelse till nåt, trots den ordentliga uppladdning jag gjorde, vem vet, kanske är go with the flow en bättre metod....

• Zinfandel

Jag har förstått att det är vanligt att plussa senare vid naturlig graviditet, antar att skillnaden då är att det simmar omkring längre tid i ingenmansland eller nåt, det kan ju ta 1,5 v innan det fäster. Vid IVF placeras det precis dit det ska, därav den kortare tiden, antar jag. Haha, det lät som förskolebiologi Flört

Enya, du har BIM imorrn, eller? Det är lurigt att klinikerna har så olika TD.  Håll ut nån dag till, vi hoppas fortfarande på dig, här ger vi inte upp så lätt!! {#emotions_dlg.flower}

• Zinfandel

Jag har höjt upp Predet på eget bevåg til 7,5 nu. Nja, verkningslöst är det knappast, Fjällis har blivit av med all eksem på 5 mg och kortison är inte att leka med även om vi tror det här i väst. Ur graviditetssynpunkt så både chanserna & riskerna betydligt över 10 mg, det är alltså då vi är inne på "till vilket pris". Däremot hade jag börjat med dem långt innan ET så att kroppen hinner anpassa immunsystemet, kan också tänka mig att öka upp just de dagarna.

• Zinfandel
    callimero skrev 2011-06-02 18:15:07 följande:
    Funderat på detta med att äta det innan ET och isåfall hur länge. Kortison är tillväxthämmande och kan det påverka något gällande äggtillväxten under tiden man sprutar? Jag fick mycket kortison som liten mot astma och allergi, var ofta darrig på händerna och så är jag mycket kortare än både föräldrar och syskon. Kan ha varit kortisonet. Tror inte man är lika liberal med det idag.
    Tja, så är det säkert... Återigen, det onda med det goda....... Men det verkade inte ha påverkat mina ägg denna gång eftersom de höll samma storlek som sist. Men å andra sidan var de inte särskilt livsdugliga Flört Håller med, har tagit för mycket kortison i livet mot psoriasisen, inte fasen kan det ha varit bra, därför avrådde min läkare mig först till kortison överhuvudtaget. Ja, det är inte lätt att veta vilket ben man ska stå på........... Obestämd

Nu blir det SkålTungan ute
  • Zinfandel
    Rowanda skrev 2011-06-02 21:55:53 följande:
    Så du har psoriasis, Z? Det är ju verkligen immunologi, precis som min ledgångsreumatism. Jag tar 10 mg prednisolon nu vid ET , ord av Falun, annars tar jag 5 mg mot mina leder. Min sjukdom gör mig än mer pessimistisk, reumatiker verkar ha svårt att bli gravida. Psoriasis behandlas ju som reumatism i vissa fall. I alla fall verkar då reumatologerna inte främmande för att högaktivt immunförsvar påverkar fertiliteten.
    Ja, det är helt korrekt Rynkar på näsan Tom glutenallergi kan vara autoimmun men det är det inte så många som vet. Ja, det är psoriasis artrit som går på lederna och behandlas så, så illa är som tur är inte min men visst är jag skeptisk. Jag har ju hypothyreos dessutom, så jag har ett immunförsvar för halva jordklotet....

Enya, tänker på dig och hoppas på så otroligt mycket på goda nyheter idag!! 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?