• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

slemtorsk i din bralla skrev 2011-07-17 11:05:34 följande:
    14:30????? Undrar varför?? Det har blivit kväll eftersom sambon ville vara med, vi har väldigt olika tider på morgnarna...jag ser till att inte ha Kissar på minst fyra timmar innan jag tar testet. Kanske ska ta på morgonen nu när gubben inte är så manuskript på att vara med som första gangerna ha ha
    Sundsvallsdoktorn rekommenderar två ÄL-test/dag (morgon och kväll) när ÄL närmar sig, tydligen kan LH-stegringen ibland bara "synas" starkt under 12 timmar, och då finns det risk att missa omslaget eller i alla fall det starka strecket med följd att det känns som ÄL har uteblivit men i självaste verket så infann den sig kanske exempelvis på kvällen.
  • Fjällsippan

Tyvärr fick inte vi till det i sänghalmen på Dagen D den här gången, vi har ingen "privacy" alls vid sommarboendet. Så först ca 36 timmar efter stegringen blev det en tyst snabbis, så det var nog på tok för sent. 

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***

Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Hönan 38 snart 39 år, Stockholm ICSI 3 i höst
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 3)
    Mia, 42 år,  IVF2/FET 1 i augusti/september 
    Mammagås, 38 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1 i sep
    Snösport, 42 år, sista försöket i höst Falun , bor i Luleå.
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthm, 5e och troligen sista Syskonförsöket i Aug. Sparar en eskimå till sen.
    mamman0301 39 år IVF Cura Malmö IVF 2 börjar med sprutor ca 15 aug
    Inanna 42 år, 3 ICSI och 2 FET, MA i oktober 2010 och juni 2011. Kanske nytt försök i augusti!
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i augusti 

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL (FET) i aug, ÄL 13/7, BIM 31/7 
    Zinfandel, 39 år i Skåne, 3 ET & 2:a FET i sept. ÄL 9/7, BIM 24/7
    Lenafena, 41, Åmål, IVF1 Carlanderska maj 2011. ÄL 2/7, BIM 17/7
    Enya70, 40 år Uppsala, BIM 1/7
    pralinen.jessica, 38 är, 2 ET, sätter in 2 eskimåer i aug ÄL 30/6
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, sept 2011
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***       
    buzanss 39 år Fertilitetetskliniken IVF 1 sprutstart 26/5                     

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Thuleslapper, 38 år, IVF 3, USÖ/ Gripen ET 9/6 TD 24/6

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Lumix, 40 år, BF mars 2012

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2
    Rowanda, 40 år (född -70) syskonförsök nr 1 Falun maj 2011. Hemmaförsök sommaren 2011.

• Fjällsippan
    AnnaLinn skrev 2011-07-16 12:24:25 följande:

Dagen D idag: började blöda rikligt  igår, testad idag för säkerhets skull men det visade neg... Känns tungt, kolla på adoptionssidor och det var 2-4 års väntetid och mååånga kriterier... och då kändes det ännu tyngre...   

Beklagar verkligen minuset , usch vad ledsamt och motigt! Jag har också vid ett flertal gånger varit inne och kollat adoption; men tyvärr blev det aldrig av att vi ställde oss i kö (och nu är det för sent för oss).  I efterhand så önskar jag att vi tagit ett könummer för några år sedan, för nu har det snart gått 7 år sedan vi började med IVF och 3 år sedan sonen kom; så även om 2-4 år är/låter mycket så känns det idag synd att vi inte har betalat den där tusenlappen om året för att åtminstone stå i kö.
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-07-17 14:49:01 följande:
    Dessutom i vår ålder får man allt färre ÄL där ägget faktiskt släpper  Obestämd
    Men är det så? Jag trodde att man släpper fler ägg när man blir "äldre", på senaste VUL innan ÄL så hade jag för första gången 2 stora folliklar på g (ingen stimulering), och jag trodde att det berodde på att kroppen vill maxa chansen till graviditet när man man blir äldre. Är det inte först när man närmar sig menopaus som som börja släppa färre ägg (typ när äggreserven är på väg att ta helt slut).
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-07-17 18:15:02 följande:
    Ja gör det, för det har jag gjort ofta och tycker det funkar ganska bra med billiga stickor, men vill alltid bekräfta med digitala. tidigare körde jag bara digitala och det vart vansinigt dyrt, tills jag kom på det andra sättet. Lycka till!
    Du som har testat med båda samtidigt; har du märkt något om att stickorna ger omslag tidigare än de digitala testen? Jag har fått den känslan; men är ju nybörjare med stickorna så jag har inte hunnit stämma av själv.
  • Fjällsippan
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-07-17 18:17:53 följande:
    KAVITETSUNDERSÖKNING... 16 augusti... vem har gjort det och hur känns det...???
    Visst är det när man undersöker/fyller/spolar livmodern med koksalt? I så fall har jag gjort det och jag brukar aldrig känna något alls under de undersökningarna. Men det är nog väldigt individuellt; eftersom äggledarna automatiskt får sig en genomsköljning kanske det känns mer om man har stopp/förträngningar där. Tycker att det är väldigt bra att du får göra den här undersökningen innan IVF'en. För det är en förhållande enkel undersökning där man kan se om det finns några myom eller dylikt i livmodern.
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-07-17 18:30:30 följande:
    Undrar jag med. Och hur vet man att folliklarna verkligen innehåller ägg?

Det frågade jag Dr i Köpenhamn. Svaret blev, de gör de. Men hur visste han det nu i mitt fall?
    Nu dök det upp ett vagt minne att min gyn har sagt vid något tillfälle att upp till det att follikeln är ca 10 mm så kan man inte bedöma om det finns något ägg som styr tillväxten; en blåsa kan växa t o m ca 10 mm utan att det finns ett ägg som styr. Men när folliklarna blir större så finns det en kommunikation mellan ägg/follikel och hypofysen som styr tillväxten som innebär att det finns ägg. Oj, vilket hemmasnickrat resonemang från min sida...men, men är det någon som hört det här också? 
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-07-17 18:54:11 följande:
    Hoppas det stämmer. När man gör IVF är det ofta vissa folliklar som är tomma, i mitt fall hade jag 9 st som var större än 12 mm och fick bara ut 2 ägg. Men det kanske är annorlunda när man forcerar fram tillväxten med sprutor kontra au naturell?

Nu körde jag med dubbel-Pergo och fick 2 st folliklar på 20x18 0ch 12x12. Bara att hoppas den hade ett fint ägg som släppte i tid.
    Det är i samband med stimulering som min gyn har lagt fram teorin om att det inte går att bedöma huruvida folliklar runt 10 mm innehåller ägg. Å andra sidan har jag liksom du vid något tillfälle haft behandlingar med många blåsor och ändå fått ut få ägg. Så jag vet inte hur det hänger ihop riktigt. Men ju fler stora folliklar man har desto svårare är det kanske att bedöma deras storlek eftersom de ligger ihopträngda på stockarna; så till viss del så kanske det är en mätningsproblematik som ligger bakom.

Vad gäller ditt "fertila sekret" i fredags så har jag svårt att tro att det skulle bero på sen ÄL, med en så stor follikel så släppte säkert ägget  med Ovitrellen. Det är inte sannolika att blåsan skulle vänta med att ägglossa så många dagar senare; och ignorera Ovitrellens krafter. Gjordes det VUL i samband med inseminationen? Åh, vad jag hoppas att er behandling ska leda till plus och bebis den här gången!!! 
  • Fjällsippan

Åh vad jobbigt, turlid. Jag har ingen koll alls på det här, men var det på Linné som du gjorde undersökningen? Jag tycker att det låter konstigt att de har justerat dagarna, för när det var turbulent under min graviditet fick vi alltid höra (från olika sjukhus och MVC) att man aldrig ändrar fram och tillbaka dagarna vid IVF-graviditet utan utgår från ÄP/ET/FET-datumet oavsett. Låter som ett klokt beslut att vänta in ett FVP, men jag förstår att väntan kommer att bli hemsk.  Men om man vänder på siffrorna som cattm har gjort så är ju trots allt risken liten att bebisen har trisomi. Vid vilken "risk-siffra" rekommenderar man FVP/MKP? Åh, jag hoppas så innerligt att allt ska gå bra!!!

• Fjällsippan

Välkommen hem, Enya! Härligt att du är på g med Pergo och allt! Tycker du att du har känt av Ludmilas behandling på något sätt? Jag känner mig mycket fräschare; och även om jag tvättar mig "slarvare" (stänker lite på Ludmilas order) så drar jag inte på mig någon lukt. Jag har dock slarvat med friskvårdsbehandlingen eftersom jag har velat få till det i sänghalmen och därför inte tagit Lactal. Men givetvis så lyckades vi ändå inte pricka ÄL den här månaden p g a trångboddhet på landet.  Det blev först dygnet efter ÄL-omslag, men jag hoppas ändå på mirakel den här månaden. 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?