• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2011-07-18 20:53:21 följande:
    Dessutom får jag lite tid på mig att tänka. Jag kan skippa FVP också och göra RUL i v18 då tittar man på markerer på bebisen och ser risker med trisomi då med, sen kan man göra FVP om det behövs.
    Nu är jag inte hundra; men jag har för mig att man kan göra organscreening redan i v 16 i vissa fall (vet dock inte om det gäller trisomirisk). Men något som kanske är värt att fråga om/kolla upp om du funderar på att skippa FVP.
  • Fjällsippan
    Skytten skrev 2011-07-19 23:08:10 följande:
    Effekten och säkerheten med Orgalutran har inte fastställts hos kvinnor som väger mindre än 50 kg eller mer än 90 kg. Fråga din läkare för ytterligare information. 

Någon som vet något om det? Jag väger bara 46 kilo. Är inte mager! Jag är inte så lång heller, strax över 150 så vikten är högst normal för min längd.
    Jag väger 48 - 49 kg, och använde Orgalutran vid förra försöket och kände inget speciellt av den. Jag ser att du har en väldigt snäll ingångsdos på Puregonet (100 IE) - men jag känner inte till vilken "förstagångsdos" man brukar få vid korta metoden. När och hur många VUL ska du göra under behandlingen? Jag tror att det är bra att dubbelkolla antalet/storleken på äggblåsorna innan man påbörjar tillväxthämmaren (Orgalutranet). 

Förstår din oro inför behandlingen (speciellt om du läser FASS ) men jag tror inte att man kan jämföra hur man reagerar på vanliga mediciner med hur man reagerar på hormonerna. Jag tror att jag har skrivit det till dig tidigare; men jag är väldigt känslig mot ex smärtlindring och allergimediciner, och visst känner jag av lite biverkningar av hormonerna (det gör nog alla mer eller mindre) men jag är inte känslig på samma sätt. Och jag kör högsta dosen på det mesta (ex 450 IE Puregon) trots min nätta vikt. Så min egna teori är att hormonerna inte är viktrelaterade på samma sätt; medan exempelvis morfinet vid ÄP verkligen är det. Då tål jag inte ens minimidosen.  
  • Fjällsippan

Noki: lycka till idag{#emotions_dlg.flower}! För visst är det idag som du ska på undersökningen och inte nästa onsdag *glömsk*?

• Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-07-19 19:47:13 följande:
    Tack för info. Ska ju till läkare imorgon igen ska fråga honom om det med. Det blir en annan läkare, som upptäkte min dåliga graviditet förra gången. Han var riktig bra, minns jag att han var så deltagande förra gången och skällde nästan ut mig att jag inte lämnade blodprov för uppföljning, men jag hade redan gett upp hoppet, jag visste ju precis när jag hade ÄL och sex, men läkarna runt omkring trodde möjligen jag räknade fel.
    Thuleslapper skrev 2011-07-18 21:53:24 följande:
    Turlid, jag håller alla tummar och tår för att allt blir bra.
    Kramar
    Tacksam verkligen för era tummar. Kram tillbaks.
    Lycka till idag hos läkaren idag. Jättebra att du får träffa någon som du har förtroende för; hoppas att han kan ge mer utförlig information än den oproffsiga på Odenplan! 
  • Fjällsippan
    No Ka Oi: härligt att allt ser fint ut! Grattis!

Zinfandel: tack för semesterhälsning - Sicilien är ju så otroligt underbart. Mmmm, blir sugen på Spagetti Vongole nu.
  • Fjällsippan
    Maryhe skrev 2011-07-21 12:03:51 följande:
    Det står att jag ska ta med en spruta till VUL och blodprov på dag tre, men det beror på vad resultatet visar annars till nästa som är på dag 5.
    Jättebra att dom dubbelkollar innan du börjar med Orgalutranet!
  • Fjällsippan
    Skytten skrev 2011-07-22 11:34:58 följande:
    Så nu känns det jättesvårt. Ska vi helt plötsligt strunta i ivf???
    Låter jag min oro styra för mycket? Känns inget bra.
    Skytten; det är klart att ni INTE ska strunta i den här möjligheten att få barn!  Visst kan man må tjyvens; men behandlingstiden är ju så begränsad att man kan ta en dag i taget. Och du kan ju vara som jag, att du inte mår dåligt alls. Försök att släpp oron nu; jag tycker att du tar ut för mycket i förskott. Din startdos på 100 IE på Puregonet är, som sagt, väldigt låg (tror ingen i den här tråden har en sådan låg dos). Och det är osannolikt att du ska bli överstimulerad dagarna fram till första VUL (ska du göra VUL på dag 5 eller 6?), och det är först då som man kan bedöma hur du har reagerat på hormonerna och hur dosen ska regleras. Så sikta in er på ett delmål i taget; hormoner några dagar och sedan VUL. Mår du dåligt då kan du avbryta behandlingen; men jag tycker att det är märkligt om ni tar beslutet att strunta i IVF utan ens har provat.  
  • Fjällsippan

turlid: får jag fråga hur det ligger till med din blodgrupp? Vad har du för blodgrupp? Ett tag var det på tapeten att diskutera att om man har en viss blodgrupp kan det vara svårare att bli gravid. Jag har den mest ovanliga; AB- (bara 0,75% i världen, och 1% i Sverige har den här blodgruppen), och jag har alltid undrat om det finns något samband. 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?