• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2010-11-04 13:36:48 följande:
    Vilandet har jag inte tänkt på. Intressant aspekt. Jag gjorde min första och hittills enda IVF/ICSI i maj/juni så det var ju ett tag sen men kroppen kanske behöver återhämta sig även efter ett missfall. Förmodligen kommer jag nog ändå inte igång förrän i januari på grund av klinikens ev. julledighet men jag vill ju få ut så många ägg som möjligt i hopp om att mitt AMH inte hunnit sjunka så mycket sen april. Jag får höra vad min läkare tycker om saken.
    Om man är redo mentalt för nästa omgång så har jag förstått att kroppen brukar ställa om sig väldigt fort efter missfall. Jag gjorde själv 1 FET efter MA/skrapning (för några år sedan) då min menscykel repade sig väldigt fort efter skrapningen. Har du gjort den långa eller korta metoden? Om det är den långa så kanske du kan börja att spraya redan under julledigheten (så att du inte förlorar tid). 

Vilken stressig kamp vi för mot rasande AMH-värden och den biologiska klockan! Det känns verkligen som om det handlar om månader. 
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2010-11-04 14:07:20 följande:
    Om man är redo mentalt för nästa omgång så har jag förstått att kroppen brukar ställa om sig väldigt fort efter missfall. Jag gjorde själv 1 FET efter MA/skrapning (för några år sedan) då min menscykel repade sig väldigt fort efter skrapningen. Har du gjort den långa eller korta metoden? Om det är den långa så kanske du kan börja att spraya redan under julledigheten (så att du inte förlorar tid). 

Vilken stressig kamp vi för mot rasande AMH-värden och den biologiska klockan! Det känns verkligen som om det handlar om månader. 
    Jag gjorde korta metoden så det blir väl den igen. Jag fick ut 15 ägg på 225 IE Gonal-F och lyckades få 13 befruktade. Undrar så om det kan bli lika bra igen ... svårt att kämpa mot den biologiska klockan! Du har rätt i att det känns som månader har betydelse!
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2010-11-04 13:08:09 följande:
    Idag är jag på cykeldag 12 och fick stegring på äl-testet. Har varit och mätt livmoderslemhinnan och allt såg bra ut. Hade till och med 2 äggblåsor på g, och det känns nästan synd att lämna dem ifred i väntan på FET. Nu är jag i alla fall inbokad på FET på onsdag .
    Grattis! Du vilade ett par månader innan FET? Det kanske är bra för mig att vila en månad till, men jag är lite avis på dig, måste jag säga. Det är bara mitt fel förstås, först misslyckas med testerna och sen inte tro på kroppen, vilken slöseri. Någon VUL fick jag inte komma på heller, när jag frågade om det för att se om min ÄL var på g.

Själv är jag säker på att jag hade en bra månad med en riktig ÄL, har värsta PMS just nu. Men innan ÄL hade jag inga flyttningar som förvarning, dem försvann liksom efter IVF behandlingen. Hade alltid haft dessa ca 2 dagar innan ÄL varje månad, men nu efte IVF kommer dem inte. Har det varit så för dig och er andra också?
  • turlid70
    Fahlvik skrev 2010-11-03 19:02:22 följande:
    Tackar som frågar! Jag hade äggplock måndag den 25/10 så jag är på ruvardag 8 (?).
    Det låter ju betryggande att man inte kan överdosera. Har inga symptom på graviditet, tyvärr, är inte ens trött...
    Jag tycker det låter lovande med inga symptom. Oftast så känner man efter allt möjligt till ingen nytta egentligen. Bättre är att inte känna något alls och bli överaskad. Hoppas med dig och hejar på dina embysar för fullt.
  • Skruttefia
    turlid70 skrev 2010-11-04 14:44:55 följande:
    Själv är jag säker på att jag hade en bra månad med en riktig ÄL, har värsta PMS just nu. Men innan ÄL hade jag inga flyttningar som förvarning, dem försvann liksom efter IVF behandlingen. Hade alltid haft dessa ca 2 dagar innan ÄL varje månad, men nu efte IVF kommer dem inte. Har det varit så för dig och er andra också?
    mina ÄL-flytingar försvann helt efter första barnet (som jag fick 10 dagar innan min 39-årsdag). Fick ÄL-flytningar i samband med IVF & FET-försök men inte däremellan.

Nu efter andra barnet (som jag fick som 42-åring) har jag ÄL-flytningar "som vanligt" igen. Helskumt!!!
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Eviglängtan

Hej alla,

Ruvdag, eller rättare sagt, 15 dagar från ÄP, och inga symtom........., det bästa är att mensen inte kommit än,,,,

• Inanna Li
    Eviglängtan skrev 2010-11-04 15:51:56 följande:
    Hej alla,

Ruvdag, eller rättare sagt, 15 dagar från ÄP, och inga symtom........., det bästa är att mensen inte kommit än,,,,
    Oj, och du har inte velat testa än?
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2010-11-04 14:44:55 följande:
    Grattis! Du vilade ett par månader innan FET? Det kanske är bra för mig att vila en månad till, men jag är lite avis på dig, måste jag säga. Det är bara mitt fel förstås, först misslyckas med testerna och sen inte tro på kroppen, vilken slöseri. Någon VUL fick jag inte komma på heller, när jag frågade om det för att se om min ÄL var på g.
    Jag hade en egen menscykel mellan skrapning och FET, och det är ju egentligen inte så mycket vila. Jag har aldrig vilat speciellt mycket mellan behandlingarna - det tog ju 10 återföringar (4 IVF/6 FET) innan sonen kom...och de behandlingarna gjorde jag under loppet av 24 månader (jag har alla behandlingarna dokumenterade i min presentation). Summa summarum så det blir nästan en behandling varannan månad. Jag höll hoppet uppe genom att hela tiden vara igång. Även syskonförsöken har jag gjort hyfsat tätt, men nu har jag ju bråttom på riktigt! Och det är först nu som jag anar att resultatet har blivit sämre när jag har gjort fulla IVF'er för tätt, men det kan bero på att olika upplägg i behandlingarna också. Vem vet? Kroppen är ett mysterium.
    pp08 skrev 2010-11-04 13:42:16 följande:
    Var  på VUL idag och det ser bra ut. 2 blåsor på 17mm, 5blåsor på 10-14mm, 4blåsor på 6-9 mm. Och detta efter 5 sprutdagar Menopur och 1 dag Orgalutran  
    Det blir ÄP på måndag....hoppas de små växer till sig så att det finns många att välja på. Tror jag aldrig har fått så fint resultat efter så få sprutdagar.
    Grattis till många fina blåsor på g !
    Skruttefia skrev 2010-11-04 13:59:32 följande:
    Men varför lämna dem i fred (även om kliniken säger så)
    Nej, det kommer bli svårt att låta två, kanske, fina ägg förgås...men vad kan egentligen hända om man mot all förmodan skulle lyckas på egen hand och sedan gör FET? Ja, förutom den minimala risken för en trillinggraviditet då .
  • Fahlvik

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Turlid, IVF nr1, FET ca v45 Huddinge, bor i Norrtälje (nära Stockholm)
    Inanna,  42 år, bor i Göteborg, inväntar MA och nytt försök (antingen FET eller IVF/ICSI 2)

***SPRAYAR***
    ChippiChoppi, syskonförsök IVF nr2, S:t Göran, bor i Täby (nära Stockholm)

***SPRUTAR***

***ÄP***
    pp08, IVF4 (syskon IVF1), ÄP 8/11

***ET***

***FET***
    Fjällsippan, syskonförsök nr 4, FET 10 november, Falun IVF-klinik, bor i Stockholm

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Underverket, IVF nr3, ET 2/10, TD 18/10???, bor i Hässelby
    Sushi IVF 4 ET 13/10 TD 27/10
    Eviglängtan IVF, ET 25/10, TD 10/11, 39 år, bor i Skåne
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, ÄP 25/10, Testdag 15/11, bor i Göteborg

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    dallas, 37 år, inväntar syskonförsök till våren, bor strax söder om Göteborg

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?