• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Riita

Inanna jättetråkigt att höra om ditt missfall *kram*

• Fahlvik
    Turlid: De symptomen låter bekantaDrömmer. Väntar på spännande fortsättning!
    Akupunktören känner på pulsens vågor, säger hon, vet inte hur jag ska förklara. Hoppas din akupunktör förstår.
    Jag plussade först 14 dagar efter äggplock, dvs då ägglossning skulle varit så tro inte på stickan om den säger -icke!

Underverket: Tack! Ja, jag fyllde 40 i somras. Har en dotter på 4 och har försökt få ett syskon i över 1,5 år utan att veta varför det inte går (mer än ålder).

Inanna: Tack! Jag har inte förstått det riktigt än och vågar inte tro att det verkligen ska bli nå´t (av Moshi och Koshi). Så mycket kan gå fel längs vägen har jag fått erfara här på FL. Varför skulle inte jag drabbas av något av allt man läser om, osv? Samtidigt blir man så tacksam för dottern vi har och försöker njuta av varje stund tillsammans och aldrig ta något för givet. Om man (=jag) ska se nå´n nytta med denna väntan och besvikelser så är det väl just detta...

Har vågat mig på att börja cykla till jobbet igen, känns så skönt att röra sig och jag sover mycket bättre också. Igår fick jag promenera en bra bit för att bussarna hade slutat gå och jag fick så ont i magen för varje steg. Det var på en punkt där jag känt "drag" tidigare så jag antar att det har med Moshi eller Koshi att göra. Försökte gå så långsamt jag kunde med men det gjorde ont ändå. Det slutade direkt när jag stannade till vid nästa hållplats, ca 15 min promenad, totalt. Känns inte som det är möjigt att träna ens ett step-pass om det blir såhär.
    Hade visserligen ätit glass på middagen jag kom från, något som akupunktören varnat mig för. Hoppas det "bara" var därför.
    Hoppas alla mår bra och snart är det helg!
  • turlid70

Har inte testat idag, kände inga tecken när jag vaknade imorse. Det där onda i tjejmagen var helt borta och brösten kändes helt normala. Har varit på en jympapass igår och en kort stund i bastun sen, vet inte om det har haft någon påverkan, men det kändes onödigt att testa helt enkelt. Jag väntar nog till imorgon, då har det gått 12 dagar efter ÄL.

• pp08

Fahlvik: när har du tid för VUL? Spännande....nyfiken om både Moshi och Koshi har fastnat
    Hur var dina embryo (hur många celler?) om du kommer ihåg.Grattis i alla fall till 1 eller 2

• pp08

Underverket06: jag går hos CvL i uppsala.

Frågade själv innan ET (på telefonsvararen på morgonen) om jag kunde få tillbaka 2 beroende på antal och kvalitet. Detta var IVF4 och dottern blev till vid IVF3, gjorde även ett FET i höstas.  Om jag inte hade frågat skulle jag nog inte ha fått tillbaka 2. Men nu i efterhand tycker jag det var klokast. Ena ägget var 4-celligt vilket är optimalt efter 2 dagar, det andra 7 celligt, vilket kan vara jättebra eller just inte (om det delar sig FÖR SNABBT). Det skulle ha varit svårt att välja vilken av dessa skulle haft bäst chans vid ET och vilket som skulle frysas. Det 3e befruktade ägg såg inte bra ut och gick inte att använda.

Eftersom tvillingchansen "enbart" skulle vara 10% gick läkaren med på att sätta tillbaka båda. Nu blir ruvartiden extra spännande.....

• Fahlvik
    pp08 skrev 2010-11-12 11:02:33 följande:
    Fahlvik: när har du tid för VUL? Spännande....nyfiken om både Moshi och Koshi har fastnat
    Hur var dina embryo (hur många celler?) om du kommer ihåg.Grattis i alla fall till 1 eller 2
    Har inte ringt kliniken än, tesdag är inte förrän på måndag, 20 dagar efter insättning. Det är då jag "får" ringa. Har undrat när man ska få första ultraljudet, nå´n som vet? Kan INTE vänta till vecka 12 eller vad det brukar vara ;o) Om det finns 2 busar därinne behöver jag alla 9 månader på att förbereda mig mentalt!
    Jag fick inte veta så mycket om embryona (visste inte att man kan fråga) men har för mig att de nämnde 4-5 celler men de var inte säkra. Låter det normalt?

Kom på ett symtom till jag hade runt ruvdag 9 (när jag testade negativt) och det var dåligt humör! Trodde det var mitt PMS-humör. Det höll på ett par dagar och nyligen läste jag att det var ett grav-tecken också! Så nu vet ni om ni skäller på allt och alla och skäms sedan, och börjar skälla igen Skäms
  • pp08
    Fahlvik skrev 2010-11-12 18:32:15 följande:
    Har inte ringt kliniken än, tesdag är inte förrän på måndag, 20 dagar efter insättning. Det är då jag "får" ringa. Har undrat när man ska få första ultraljudet, nå´n som vet? Kan INTE vänta till vecka 12 eller vad det brukar vara ;o) Om det finns 2 busar därinne behöver jag alla 9 månader på att förbereda mig mentalt!
    Jag fick inte veta så mycket om embryona (visste inte att man kan fråga) men har för mig att de nämnde 4-5 celler men de var inte säkra. Låter det normalt?

Kom på ett symtom till jag hade runt ruvdag 9 (när jag testade negativt) och det var dåligt humör! Trodde det var mitt PMS-humör. Det höll på ett par dagar och nyligen läste jag att det var ett grav-tecken också! Så nu vet ni om ni skäller på allt och alla och skäms sedan, och börjar skälla igen Skäms
    man brukar få vul mellan v6-8 för att bekräfta grav. samt koll att det är på rätt ställe
  • Fahlvik
    pp08 skrev 2010-11-12 19:19:08 följande:
    man brukar få vul mellan v6-8 för att bekräfta grav. samt koll att det är på rätt ställe
    Ooh, vad låååång väntan... Eller menar du i vecka 6-8, ja, det ser jag nu när jag läser igen. Det är ju bara ca 2 veckor bort. Räknade mig till drygt v.4 nu! Bäst för den/dem att de är på rätt ställe!HjärtaHjärta
  • pp08

Fahlvik: Ja, jag menar i vecka 6-8. Och du gör VUL hos IVF kliniken. Sedan är du klar hos kliniken och kan du fortsätta, dvs skriva in dig hos mvc.

Hjärtat kan börja slå från v.5 och har man tur ser man det redan vid VUL i v.6. Om man inte ser det så tidigt är det inte fel, då får man komma tillbaka lite senare. Jag gjorde mitt i v. 6+2 och såg ett pickande hjärta för 2 år sedan

I ditt fall kan de se förhoppningsvis 2st, eller i alla fall 2st hinnsäckar. De kan också se om de har ungefär samma storlek, kan ju vara att en av de har avstannat. Det är ganska vanligt att se "rester" av den andra om bara 1 har fäst.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?