• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • kasa01

Vickan, vilken storslagen dröm! O micra lillkillen dessutom, underbart! Jag drömde att jag födde en gris m sonen, en annan gång drömde jag att födde genom att typ öppna magen och fälla tillbaka den igen. Gick på en minut!

Tack Kel, jo jag känner mig som en ny människa! Mår såklart fortfarande illa, men nu är det under kontroll i alla fall. som när jag var gravid m sonen, mår rätt pyton, men det inskrönker inte på livet.. svårt att förklarar. Jag har också svårt för dushen av nån annledning! Brukar ÄLSKA att ducha, men nu tar jag kortas möjliga.. Det är en pina verkligen! vad handlar det om??? Hoppas du mår bättre snart. stor kram.

• strössel

Speck: Jag börjar redan bli nervös men man måste tro att allt kommer gå bra, och jätteskönt med en morgontid. Låter inte roligt med kramp sånt gör ju skitont, hoppas det inte kommer tillbaks.

Vickan l: Vilka roliga drömmar, tror man kan drömma hel knäppt när man är gravid men det är roligt samtidigt. Hur mår du idag ? Släppt tankarna lite inför det som väntas nästa vecka ? Det kommer gå jättebra känner det på mig.

• Cahela

Hej alla!
    Idag var vi på KUB-VUL och jag var så nervös!!! Vaknade inatt och funderade på hur jag skulle klara mig om bebisen inte levde.
    Allt gick toppen idag och bebisen var SÅ SÖT!!!
    Fick följande beräknande risker:
    TRISOMI 21: 1:6596
    TRISOMI 18+13: 1:20000

Jag tyckte det var fantastiska siffror och med oss hem fick vi två bilder på våran sötaste bebis, den var så gullig och låg och viftade med händer och fötter och jag bara NJÖT! Tårarna kom när jag låg där, det är det här jag har kämpat för sen augusti 2004! Hjärta

• Vickan I

Kasa - haha ja det är helt tokigt. Intressant höra en drömtydare analysera dessa tokigheter.

Speck - usch det där med kramp minns jag så väl. Kunde inte ens vicka på tårna mot slutet för risk för kramp och har redan fåt ngn kramp eller två i vaderna denna gång med.

Strössel - Det går upp och ner. Igår var en bra dag, men hade då fullt upp med besök och annat. Kändes lite bättre, men idag har jag hunnit få panik och gråtit en skvätt. Håller med om att det är skönt med en morgontid iaf när det väl är dags. Kommer gå jättebra och se ut precis som det ska för dig med.

Läste en ts om en tjej som behandlats med samma cellgift som mig igår och som FÅTT infon att vänta i minst tre cykler för risken för fosterskador och ändå frågar hon efter folk som blivit gravida ändå och hur stor risken verkligen kan vara! Förstår att längtan är stor och att tre månader kan kännas som en evighet (vi som kämpat med IVF vet ju om ngt vad väntan är), men hur tänker man? Hur vågar man ens fundera på att chansa?

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Vickan I

Toppensiffror cah, förstår tårarna, svårt låta bli när man ser den lill* ligga där och vifta .

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Viksan07

Silverklar, Spets och Snösport: STORT GRATTIS TILL BEBIS!!

Carlan: Härligt att se den lille! Jättefin bild, grattis :)

Kasa: Vad skönt att allt ser bra ut och att du äntligen kan njuta!!

Cah: Härligt med lyckat KUB!

EGO: Jag jobbar numer halvtid och mår redan mycket bättre. Inte lika mycket yrsel, aptiten har kommit tillbaka och illamåendet är bättre. Gissar att kroppen var lite överansträngd. Sen får jag offra mina lediga fredagar med sonen för att jobba kortare dagar, orkar helt enkelt jobba heldagar längre, helt slut vid kl tre.

Är det några fler som har känt fosterrörelser?? Ni som är lite längre gångna - när började ni känna fosterrörelser? Jag har känt kittlande och buffande från ett och samma ställe på vänster sida i flera dagar. Känner igen sprattlet från förra graviditeten - känns lite som en nervryckning långt nere i magen. Hoppas att det inte är kroppen som luras, utan att det är den lilla bebben I v. 14 nu så det är nog inte omöjligt..

• strössel

cah: Härligt att det gick bra på kub !

Vickan l: Jag har oxå varit upptagen med saker så tiden har gått snabbt och man har inte hunnit fundera så mycket på det, men idag är jag ensam hemma och då kommer tankarna. Kan inte riktigt förstå att det är i morgon nyss kändes det som om det var jättelångt till RUL, men tiden går snabbare än vad man tror vilket är väldigt bra. Går in i v 20 på fredag och veckorna sen v 12 har gått så snabbt.

• Silverklar

Tack för alla grattis! (alltid lika roligt att få Glad)

Kasa och Cah: Grattis till lyckade och härliga kub-besök!

Kasa: Också läst om hårdare krav för sjukskrivning, men uppfattat det som att det är i slutet av grav? I alla fall, hade jag själv ingen tanke på sjukskrivning och min hemortsläkare var inte helt med först, men min klinik hade sagt att de ville att jag skulle kolla med henne först eftersom hon är min läkare, men annars återkomma till dem så ordnar de den och när jag berättade det för min läkare så skrev hon ett. Hmm, blev lite orolig nu. Finns det någon risk för att FK börjar bråka om det? Jag menar jag sitter ju hemma nu.

Ang. progesteron: hmm, kommer inte ihåg att jag fått info om nedtrappning av progesterin (tar en på morgonen och en på kvällen)? Och det där med killarna lät inte så roligt. Var kanske därför som min läkare först tyckte att jag skulle ta proggisarna t.om. v. 9. Får kolla när jag träffar henne på mitt första vul (9 juni, 7+1).

Spets: Sjukt med felaktig information om något så viktigt! Vilken tur att du följde din magkänsla och kollade upp!
    Tycker det är lite svårt med veckorna, men det verkar i alla fall som om vi fått samma info om kortison (prednisolon) som jag också tar. Nedtrappning under v. 7 (tablett varannan dag 6+0 till 6+6). Är det någon fler som äter och har fått samma information?
    Ps. Grattis till plus förresten! Tror inte jag skrivit det tidigare.

Carlan: Grattis till lyckat vul! Härligt att få se att allt går bra!

Snösport: Det var "bara" mitt andra IVF (har gjort en IVF och en FET tidigare), så det var min tredje insättning. Men med tanke på min ålder och min svaga respons hade vi bestämt att vi slutar efter den andra IVF:n (+ ev. frysta ägg), och går vidare med adoption istället. Har som sagt ett ägg kvar i frysen, men man vet inte om det hade överlevt upptining (och hoppas att jag inte ska behöva ta reda på det heller).

Viksan: Skönt med halvtid och att du mår bättre!

EgO:
    Försöker tänka positivt! Det här ska gå bra (för oss alla)!
    Och i det positiva tänkandets anda har jag bokat tid för inskrivning. Blir torsdag 23 juni när jag är 9+1, för säkerhets skull börjar vi dock med ett vul för att kolla att allt ser bra ut, sedan blir själva inskrivningen.

Symtom: Är 5+0 idag, har kanske börjat känna svaga, svaga ilningar i vänster sida. Och ev. lite pirr i brösten. Skulle dock inte säga att de var klara gravsymtom. Men jag tog ett nytt grav.test idag och det var i alla fall starkare än testet jag tog i fredags.

• kasa01

Silverklar, oroa dig inte för det, det går säkert bra. De sa till mig på min klinik att de kunde sjukskriva, men att FK inte alltid godtog det. Nu var jag aldrig ute efter en sjukskrivning, har enskild firm och 14 karensdagar numera (vår roliga regering som har beslutt att vi tydligen inte ska få ersättning), utan var mer ute efter nån medicin så att jag kunde hantera arbetet. Har din läkare sjukskrivit får det lösa det helt enkelt, punkt slut. kram!

Vicksan, härligt att du mår bättre! för mig är det alldelse för tidigt att känna något, v 11.. men det låter ju precis som foster rörelser, så det är det säkert. Det är ju olika hur tidigt man känner, hur livmodern lutar osv. Ska bli så kul att får känna, men det dröjer nog för min del. kram!

• carlan

Tack för alla grattis. Kul att läsa om era drömmar. Jag har också drömt en hel del knas.

Viksan: härligt med "pirr" i magen, det är säkert den lilla.

cah: skönt med ett bra kub-resultat

Är det någon mer än mig som får sendrag i bena när ni ska sova?

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011