MissCat skrev 2013-06-01 00:54:06 följande:
Sunseed: Du skall amma sålänge du själv känner di bekväm med det. Det finns många olika råd. Vissa säger fri amning en del säger begränsad. Känn efter själv. Min brors tjej hardet tufft nu då hennes dotter är 10 månader då hon vill ha bbröstet som napp. Mamman kommer inte ifrån henne alls nu, inte ens på nätterna, så det kan få motsatt effekt.
Angående amningsnappen så är den meckig! Jag ville absolut inte amma ute bland folk men det finns många ställen där det är mer anpassat. Sen fick jag helt enkelt planera och folk fick planera efter mig och mina barn. De flesta är förstående när man har bebis.
Som sagt så skall du göra vad som känns bäst för dig och Hampus. Tänk också på att han blir inte gladare av att ha en stressig mamma
kram
Ja, jag försöker ta det som det kommer. Jag stressar inte SÅ mycket, men tankarna slår mig ibland eftersom jag har för lite kunskap om hur lite man kan amma utan att förstöra produktionen. Idag har vi dock tagit igen det med råge och till och med klarat av att amma 50% av tiden utan napp. Jag märker att produktionen måste ha ökat, för han får ersättning direkt efteråt och äter bara ca 50 ml av den. Fullt mål för 1-månaders brukar väl ligga någonstans mellan 80-125 ml. Det är positivt! Vi kämpar på helt enkelt.
Han visar också tendenser till att använda mina bröst som napp, så därför har vi introducerat napp vilket han tar ibland. Jag kände att jag inte vill att han blir för galen i brösten med tanke på framtiden, och när jag läste om din brors tjej blir jag än mer övertygad om att napp inte är dumt alls när han inte ammar. Den ersätter ju inte amning och närhet, men jag vill gärna spara lite på brösten.
Det räcker med amning varannan timme känner jag.
Knytet skrev 2013-06-01 10:14:28 följande:
Sunseed, nu har jag äntligen kollat dina bilder o jag måste ju bara säga att han är ju såååå ursöt :). Vad gäller amning så fick min Ludvig amma hur länge han ville. På kvällarna de första månaderna kunde kag sitta i timmar för han ville snutta. Knget annat hjälpte. Hade också amningsnapp o kände som dig att det var jobbigt bland folk. Är inte bekväm normalt att visa brösten o blev inte bättre med en napp på...
Tusen tack. :)
Amma diskret utan napp går ju, men jag använder en trasa för att täppa igen hålen på amningsnappen när jag ska dra på den, och jag använder båda händerna, och det går INTE att göra utan att visa hela bröstet inklusive vårtan, och den vill jag ha för mig själv. Dessutom vill jag som sagt ha lugn och ro och vara ifred. Det är ju lite svårt bland folk.
Sambon får t o m skicka ut hundarna ur rummet när jag ammar. Det kanske blir annorlunda längre fram, men just nu får det bara så.