• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Jis

Karmonsin: du får alltid sprutan vid andra barnet, det har nått med att du kan stöta ifrån det på nått sätt...alltsp inte barnet men blodet..eller ja. Usch va komplicerat det vart. Jag googlade på det när jag fick mitt provresultat å då stod d

Den mest kända immuniseringen mot röda blodkroppar är Rh-immuniseringen. Rh-immunisering av mamman inträffar när mamman och fostret har olika blodgrupp inom Rh-systemet – mamman Rh-negativ och fostret Rh-positivt.

Om du är Rh-negativ och bär på ett Rh-positivt foster kan du börja bilda antikroppar mot fostrets blodgrupp om blod går över från fostret till dig. Ofta tar varken barnet eller du skada om det är din första graviditet.

När du däremot väntar ditt andra barn, löper fostret risken att via moderkakan få i sig antikroppar som då börjar angripa fostrets röda blodkroppar, som faller sönder.

Även i den ovanliga situationen då en Rh-negativ kvinna får en blodtransfusion från en Rh-positiv person bildas nästan alltid antikroppar och kan därmed påverka ett Rh negativt foster redan vid första graviditeten.

Om du är Rh-negativ och väntar barn med en Rh-positiv man är risken att du ska bilda antikroppar mot fostrets blod lite olika i olika situationer.

et såhär:

• Kelsson1

tredjemaj: Du är inte barnlös längre, du är GRAVID! Tänk på att du är full med gravidhormoner som påverkar en starkt. Jag rekomenderar att du också läser boken som jag rekomenderade tidigare Handbok för gravida. Där står det om hur man blir till ett hormonmonster så slipper man känna sig helt knäpp och förstår att det hör graviditeten till. Hade en kompis som är väldigt tyst o snäll normalt, när hon var gravid slängde hon en kökskniv efter sin karl... Så hormoner kan få oss till värre saker än att gråta. STOR KRAM!

• Luella

Tack för svar Jis, men betyder det alltså att det kan vara farligt för bebisen även under graviditeten. I så fall tycker jag att jag får den så sent. Jag kommer vara en bit in i vecka 30. Jag ska dit på tisdag, hoppas att någon där kan svara på frågor så det inte bara är någon sköterska som ger sprutan. Hoppas att det inte gör ont, trots 8 IVFer inkl FET så är jag fortfarande löjligt rädd för sprutor.

Tredjemaj: Jag förstår precis hur du känner det, hoppas att du får en fin kväll tillsammans med dina vänner.

• anderska

Denna obotliga törst, jag blir helt knäpp av att vara så tösrstig. kvittar vad jag dricker eller hur mycke så blir jag aldrig otörstlig!!! Jaja värre bekymmer kan man ju ha!!!

• Aurora1979

En fråga: Har börjat kolla lite på babyskydd. Vad ska man ha egentligen och ska man hyra eller köpa?

• Kelsson1

anderska: Har du pratat med BM så att törsten inte har några andra orsaker? Nog för att jag också dricker mer än normalt men inte så som du beskriver.

Aurora: Vi är inne på att hyra, känns lite onödigt att lägga ut 1500-2000kr för något man använder bara i nio månader. I Göteborg hyr NTFväst ut babyskydd för 400kr för 9månader... Syrran skulle hyra en till oss därifrån
    Annars finns IF (försäkringsbolaget, behöver inte vara kund) som har babyskydd för långtidsuthyrning.

• Vickan I
    Anderska - jag säger som kelsson att kolla upp om du tycker att det är onomrlat mycket vätska som du känner att du behöver.

Aurora - Hyr säger jag, men från riktig firma (ex de som kelsson nämner) där man vet att det provtestats mellan användarna. Ett babyskydd skall man ha så kort tid som möjligt då en bilstol är säkrare vid en ev krock. Så fort barnet är stadigt nog att sitta med stöd (ca 5 månader) "skall" man byta till bilstol istället (vinkeln vid en ev krock för bebisen nacke/rygg är mkt bättre i en bilstol än i ett babyskydd, usch såg en hemsk film om skillnaden också). Om man ändå väljer att ha babyskyddet längre så brukar bebisen ha börjat växa ur det vid ca 7 månader. Om jag vetat det när sonen föddes så hade vi också hyrt ett. Nu fick vi ett i present istället som det här barnet också får ha och sedan är det för gammalt. Det är bäst-före-datum på dem också!
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Vickan I
    www.familjeliv.se/Forum-3-101/m55363042.html

En bra tråd om man vill ha hjälp att välja babyskydd eller sedan till vilken bilstol man ska välja. Vi klurar också på vad för bilstol stora killen ska få när bebisen är några månader och ska ta över hans bilstol (en britax hi-way vilket jag varmt kan rek) efter babayskyddet.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Jis

Andeska: kolla upp varför du dricker så mkt, jag gjorde det å det visade sig att jag hade diabetes. Alltså klart att du inte behöver ha det men kolla. Dessutom är det ju vanligt med grav diabetes.

Ang babyskydd ska vi köpa ett på Blocket, det blir ett Brio Go som man kan ha på Brio vagnen samt så funkar det på bilar som har isofix-fästen å de som inte har. Har sett att dom kostar typ 800 kr, känns lagom.  

• Aurora1979

Tack alla för hjälpen. Är oxå inne på att hyra, tyckte att IF verkar rätt dyra trots att jag är kund men jag bor ju nära Göteborg så ska kolla NTF igen och så har jag hört att babyproffsen hyr ut på vissa ställen!?!

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011