• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Speck
    Strössel: jag har en liten gravidmage kvar än Glad min käre bror fråga om de va en till på väg... är ung lika stor nu som jag var i v 23. Jag har gått ner 10kg hittils, 11kg kvar. Trodde jag skulle gå ner mer direkt bebis var ute iom att de säger en grav väger ca 13-14 kg, men jag band väldigt mkt vatten EFTER förlossningen..
    Jag kände mig allmänt stor de sista veckorna, men gick väl inte upp mer än ett par 5 kg eller så på slutet. Men vissa dgr svullna jag väldigt i benen o då kändes de ju värre såklart. 

EGO: Varit hos BM idag för en koll till på underredet.. Hon tog bort 2 suturknutar och jag hoppas de ska göra de bättre! Hon sa att så de satt så störde de mer än de hjälpte läkningen. Ska tillbaka på tisdag för återkoll och ev skulle hon pilla mera på stygnen. Det svider ite nu efter att hon varit där o pillat, men rent allmänt så känns de bra! Men jag har ett område som kommer ta lite extra tid att läka, det är fortf öppen såryta där, hon tyckte så synd om mig när hon såg hur jag såg ut. Obestämd Men jag har iaf världens bästa bm!
  • anderska

Hejsan. Idag har jag blivit bortskämd av min sambo kan man väl säga. Igår firade vi tre års dag och jag fick en gigantiskt stor blommbukett =) Idag meddelar han mig att den 10 september ska vi åka utomlands en vecka och ta hand om varandra. Ja helt underbart MEN... jag som då är gravid börja tänka är det farligt att flyga? jag är då i v 20. Vart ska man åka, turkiet cypern?? ja frågorna är många.

Är det någon som har förslag på vart man kan åka, något bra hotell?? 

• Lillstint

Anderska: Gud vilken gullig sambo du har! Mår du bra och så är det ingen fara att flyga. I vecka 20 tar ju flygbolagen fortfarande emot en. Själva flygningen är inte farligt som gravid, det är det att senare i graviditeten vill inte flygbolagen ha med en ifall en förlossning skulle starta - de vill inte ha en massa problem ombord. Det du ska tänka på är att ha stödstrumpor på dig, dricka mycket vatten, vicka på benen och försöka resa dig upp och gå lite i gången med jämna mellanrum. Låter skönt med semester!

Strössel: Skönt att de håller koll på ditt "underrede"... Summa kardemumma, gick du upp omkring 20 kg eller? När kom den mesta viktökningen? Jag har gått upp 6,5 kg nu i vecka 26, och är rädd att det bara ska smälla till framöver och lägga på en massa. Jag bryr mig inte om kilona som sådana, men vill inte bli större, då jag redan har några kilo för mycket. Ur hälsoaspekten, för bebben och förlossning är det ju inte bra om man väger för mycket.

I övrigt har jag kommit in i en riktigt "oroa-mig" period. Jag oroar mig för ALLT. Exempelvis läste jag precis att man ska undvika leverpastej, men det har jag ätit hela tiden, det är det enda pålägg jag äter. Livsmedelsverket säger att man ska undvika lever men pastej är ok. Men nu börjar jag noja mig att jag ätit för mycket... Är det inte för vad jag ätit så är det för vad jag inte ätit. För lite grönsaker exempelvis... Plus allt annat som jag tänker på - inte bara vad jag fått i mig. Usch, jag har så svårt att slappna av och bara tro på att allt kommer att gå bra. Och om jag oroar mig så nu, hur ska det då gå när man väl har fått bebisen? Då finns det ju tusen nya saker att vara rädd för. Tror nog jag måste ta itu med den här oron på något vis, det går åt för mycket kraft + att jag ju har svårt att vara glad när jag oroar mig hela tiden...Rynkar på näsan. Hur sjutton ska jag göra för att släppa taget?

• spets

Hej

Tack, vi bestämde oss för att inte veta viket kön det blir. Alla tycker att jag ser ut att ha en vindruva, så dom säger att det är en pojkmage. Men jag har ingen aning. Är bara överlycklig!!!! 

• Jis

Var inne på FK.s hemsida nu när jag finally fixat bankID. Jag tänkte ta up 5 dagar i veckan, då blir jag hemma heltid från 12 dec till 10 sept, sedan delar jag å min man på oktober och november å tar halvtid var. Min plan är att jag inte tar några FL dagar då utan lever på  min halvtdslön. Jag kommer i snitt få ut 13000 kr i månaden från FK, det är faktiskt mer än jag trodde. Känns det mkt att ta 5 dagar/veckan. När vi varit hemma i 1.5 år har vi 100 dagar kvar...är det för lite? Åh, det är ju en djungel där ute.

• Luella

Har varit borta lite från tråden men nu har jag hunnit läsa allt som skrivits.

Jag glömde att ta mina järntabletter och jag vet inte om det är psykologiskt men jag är med ens tröttare än någonsin. Jag som en zombie som knappt förstår vad som händer i min omgivning.

Grattis till Isbjörn-overallen Vickan! Jag får kika både på Geggamojja och Alewalds. Jag var på väg för att titta på Reimas vinterkollektion på Små grodorna på Kungsholmen men jag orkade inte ta mig dit fast det bara var runt hörnet. Jag kanske är piggare nästa vecka.

• Luella
    Jis skrev 2011-09-01 20:38:39 följande:
    Var inne på FK.s hemsida nu när jag finally fixat bankID. Jag tänkte ta up 5 dagar i veckan, då blir jag hemma heltid från 12 dec till 10 sept, sedan delar jag å min man på oktober och november å tar halvtid var. Min plan är att jag inte tar några FL dagar då utan lever på  min halvtdslön. Jag kommer i snitt få ut 13000 kr i månaden från FK, det är faktiskt mer än jag trodde. Känns det mkt att ta 5 dagar/veckan. När vi varit hemma i 1.5 år har vi 100 dagar kvar...är det för lite? Åh, det är ju en djungel där ute.
    Jag har egentligen ingen aning. Vi hade ca 90 dagar sparade när vi började jobba båda två. Nu under första året på dagis har vi tagit ut ca 10 fl-dagar dels under sommaren men även för planeringsdagar. Men både jag och min man har 6 veckors semester så det kommer nog inte bli att vi tar ut så mycket över somrarna. Det kommer nog bli ca 10 dagar/år och man får väl ta ut fl-dagar tills barnet är ca 7?  Så det ser bra ut tror jag, vi kanske får ta ut lite mer nästa sommar så vi hinner göra av med alla.
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011