• Luella

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

MissCat: oh vad mycket spännande som händer nu!

• Luella

Jag har använt Calma för mjölkersättning. Jag kunde inte pumpa ut så jag har aldrig flaskmatat med bröstmjölk.

Varför skulle den inte fungera med ersättning? Jag hade iaf inga problem med det. Har kört både tetra och pulver.

• Luella

Fått svar från Medela:

Hej Maja,

Tack för ditt mail.

Det är så att Calma är framforskad endast på bröstmjölkens sammansättning och har en livstid på 1-3 mån.
    Det är bl.a. membranet i nappdelen som gör att barnet kan skapa samma typ av vakuum som vid amning och detta membran blir tillslut uttöjt av barnets kraftiga sug efter en tids användning (ca 1-3 mån).

Vi har uppmärksammat att om man använder ersättning så blir nappen tidigare uttjänt av ngn anledning (den börjar flöda) vilket vi tror kan vara ersättningens sammansättning som skiljer sig en aning från bröstmjölken.
    Vi vet egentligen inte varför detta sker.
    Då vi endast forskar på bröstmjölk.
    Därför ger vi dessvärre inga garantier för hållbarheten på nappen ihop med annat än bröstmjölk.

Med vänlig hälsning

Mirja Mårs

Medela Medical AB
    Box 7266
    187 14 TÄBY

Tel: 08-588 03 200
    Fax: 08-588 03 299
    mirja.mars@medela.se
    www.medela.se

• Luella
    Sunseed skrev 2013-02-05 19:52:59 följande:
    Luella: Tack!
    Då följer jag nog råden från kursen att använda kopp om det blir ersättning. Jag har också skaffat en MAM-flaska som jag kan ta till ersättning om det fungerar dåligt med kopp. Och Medelas använder jag om jag får till det med bröstmjölken, vilket jag hoppas. Men jag får säkert handmjölka en del.
    Jag hade 5 dinappar till min medela-flaska. Det var nog därför de inte blev utslitna tror jag. Du kan säkert använda flaskan första månaden och det är ju då du behöver den som bäst. Det hade aldrig gått att mata min son med kopp, han fäktade för mycket med sina små händer.
  • Luella

Oj, det var en jobbig förlossning Gloxi.

Jag gick på en profylaxkurs med min man (Annas profylax) men det hjälpte tyvärr inte när det satte igång på riktigt. Jag lyckades andas för snabbt så jag började hyperventilera.

Jag fick också epidural pga långdragen förlossning och jag klarade helt enkelt inte mer. Det var läskigt att få men det var så värt det. Det var så otroligt skönt när den satte in och jag slutade ha ont. Min man masserade mina fötter, jag tittade på mätaren när värkarna kom och njöt av att inte känna dem och sen somnade jag faktiskt. Jag sov under hela fasen där man öppnas (vad den nu heter) och sen blev jag väckt när det var dags att krysta. Det var skönt att vara utvilad inför krystningen för den tog en nästan en timme.

• Luella

Epiduralen hjälper inte mot krysvärkar, den smärtlindringen sitter högre upp.

• Luella

Sunseed: Jag tror att det var så jag kände också. Jag var supernojjig att bebisen skulle ramla ut på nått sätt.

• Luella

Sunseed: min upplevelse med bedövningen är nog tvärtom mot MissCat . Jag tyckte att det var fruktansvärt få bedövningen samtidigt som jag hade värkar. När jag gjorde snittet så grät jag så mycket för att de skulle skära i mig att jag knappt märkte när de la bedövningen. Dödskräcken fyllde upp alla mina sinnen och det fanns ingen plats för något annat.

• Luella
    Sunseed skrev 2013-02-15 17:17:43 följande:
    Fy så hemskt för dig.
    Får man inte lugnande om man mår så? Det verkar ju jättedumt att någon ska behöva ha panikkänslor i det läget. Hjärta 
    Lugnande samtal bara . Det var jättefin personal.
  • Luella

Sunseed: ja, det blir en syn för FK . Jag fick mitt planerade snitt 1 vecka innan BF.

En ordentlig amningskudde med bra stoppning är ett hett tips. Det är lätt att få riktigt ont. Med första barnet slarvade jag, fick inflammation som följd i handleden och sjukskriven, jag fick inte lyfta henne själv. Inte så kul :/

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011