• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Margaux

10.
    Teknikträning snatch

Amrap 15min
    8 snatch
    8 pull up
    8 KB cleans "hot potato" klurig sak...
    300 m löpning

4 varv

• Studentpappa

Pass 12

Sthlm hela veckan.

Böj

23x1 av 4 reps 60-70-80-90-100kg

Sen

6x80, 5x90, 3x100, 1x110, 1x120 (failade bara halvt djup)

Front 5x3x80kg

Pullups 4x5 två set kippade två set strikta.

Blev lite missnöjd på det coachade passet bredvid, ingen reaktion på folk med för mycket vikt och dålig teknik. Kan man inte lyfta ska man inte bli uppmuntrad att lasta på. Påminde mycket om bodypump, där det mest går ut på att skrika KOM IGEN NU GÄNGET!

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Margaux

Har småont i ryggen men tränade ändå.

A. Handstand progression

B. Cindy amrap 20 min
    5 pullups(skalerat till ring-rows
    10 push ups
    15 air squats
    9,5 varv

Känns rätt ok att ha gjort 95 pushups. Trodde inte jag skulle klara det...

• Studentpappa

Pass 13 och sista i sthlm

Session One

A.

Every two minutes, for 16 minutes (8 sets):

2 Front Squats + Split Jerk

*Sets 1-2 ? 70-75% of 1-RM Clean & Jerk (90kg)

*Sets 3-4 ? 75-80%

*Sets 5-6 ? 80-85%

*Sets 7-8 ? 85-90%

B.

Every 2 minutes, for 16 minutes (8 sets) of:

Clean Lift-Off with Pause at Knees + Power Clean + Power Jerk 2x60 2x70 2x2x80

Marklyft 6x3x120 kg

Ser fram emot att åka hem efter en vecka på hotell, examination imorgon sen hem

• Studentpappa
    Margaux skrev 2016-01-28 23:17:48 följande:

Borta bra, hemma bäst! Skönt att få sova hela nätter kan jag tro...

Ja det är det såklart, men enkelrum 10 kvm inkl toalett är väl inte drömmen. Huset hemma är iaf 200, sen tycker inte ungarna att det är så roligt. Men kursen har varit riktigt bra
  • Margaux

Dagens wod:

Chin up
    5*2

5 Rounds for time
    Squat clean 25kg
    KB 16 kg
    9,41

Väldigt trött i kroppen nu, vila resten av helgen tror jag... Kanske en mesig timme på Elixia om barnen vill gå...

• K grrl

Jag äter ju mer igen och det märks, lyften hår stadigt upp igen. Tog nytt PR på 62,5 x 5 igår i frontböj, innan jul lyfte jag 60 x 3. Blev passad av en styrkelyftare som kommenterade att jag hade "förbannat fin form" på lyften.

Apropå form, när ni säger att ni gör 50+ pushups eller 10-20 pullups, hur ser formen ut då? Jag får JÄMT kommentarer om att jag är så stark när jag gör pullups och armhävningar men jag orkar inte mer än 3-4 pullups och 10-15 push ups - men jag gör dem långsamt och strikt, dvs från dead hang och upp med stången i brösthöjd, ingen momentum, eller sänker mig med rak kropp tills nästipp/bröstkorg touchar golvet och sen upp). Så jag sitter och tänker "100 pushups. Wtf?!", haha.

• Margaux

För min del låter det nog bättre än vad det är... Jag är stark i pushups och enligt tränaren är de godkända till tävling. Långt nog ned och bra rygg. Jag har för brett grepp med armarna och jobbar på att flytta dem närmare kroppen. Men du får komma ihåg att de är uppdelade i sett. 10/varv. Mot slutet, typ efter 6 varvet var jag tvungen att ta 5 och 5 med paus.

Chin-up klarar jag två strict med full extension. Pull-up har jag inte med full extension än. Jag måste ha hjälp och jobbar mest negativt. Skulle gissa att jag klarar en om några veckor.... Vi får inte använda gummiband som jag gjort tidigare på Elixia och nu fattar jag ju varför. Jag är stark nog efter 10 cm men inte helt i starten där bandet hjälpt till innan.

Jobbar mycket med negativa handstand pu och märker fort att jag blir bättre. Nu faller jag inte sista biten till golvet som innan.

62,5 i frontböj är tufft! Bra jobbat!! Jag ska prova att komma ikapp....

• Studentpappa
    K grrl skrev 2016-01-30 07:17:34 följande:

Jag äter ju mer igen och det märks, lyften hår stadigt upp igen. Tog nytt PR på 62,5 x 5 igår i frontböj, innan jul lyfte jag 60 x 3. Blev passad av en styrkelyftare som kommenterade att jag hade "förbannat fin form" på lyften.

Apropå form, när ni säger att ni gör 50+ pushups eller 10-20 pullups, hur ser formen ut då? Jag får JÄMT kommentarer om att jag är så stark när jag gör pullups och armhävningar men jag orkar inte mer än 3-4 pullups och 10-15 push ups - men jag gör dem långsamt och strikt, dvs från dead hang och upp med stången i brösthöjd, ingen momentum, eller sänker mig med rak kropp tills nästipp/bröstkorg touchar golvet och sen upp). Så jag sitter och tänker "100 pushups. Wtf?!", haha.

Gör du en wod så delar du repsen hur du vill, det tar den tid det tar helt enkelt. Så det finns inget bra svar på den frågan. Pushups är bröst i backen som vanligt, ofta kör man med handrelease i botten för att markera. Jag har testat tidigare för något år sedan och klarade då 50 pushups i rad. Pullups är olika men det är ofta tillåtet att "kippa" vilket egentligen innebär att det får se hur dåligt ut som helst bara hakan tar sig över stången, men det mest effektiva är att använda traditionell teknik för kipping och som de flesta gör som tränat ett tag. Jag blandar kipping och skrikta och klarar kanske 10-15 strikta från deadhang men då upp till hakan över stången. Finns även butterfly-varianten. När jag kör viktade kör jag alltid strikt av förklarliga skäl. 

Bröstet mot stången är cheast to bar i "vår värld". Det finns en benchmark WOD "murph"

100 pullups 200 pushups 300 airsquats ca 50 min för en vanlig dödlig.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!