• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Margaux
    Studentpappa skrev 2016-04-03 06:19:25 följande:
    Jag använde bälte i alltför stor utsträckning tidigare, men har bestämt mig för att jag måste sluta. Jag är för svag bålen och tror det är en orsak. Men vid lyft kring 90% och uppåt kommer jag fortsätta använda bälte.

Köper du ett bälte så se till att det går att låsa, inte bara kardborre. Släpper bältet under ett lyft kan det vara farligt. Kardborren "spricker" upp eller hur man ska uttrycka sig om buktrycket blir tillräckligt stort. Då tappar man formen rejält när man förlitar sig på bältet.

Det verkar gå bra för dig kul! Jag vet iofs inte vad du väger men om du kollar den här tabellen tror jag du närmar dig vältränad i mark. Och den måste gälla styrkelyftare eller åtminstone riktigt seriösa gymmare. För min egen del ligger jag ljusår bort, 207,5 kg krävs för att jag ska nå vältränad. Jag tar kanske 160 kg.
    Jag väger 63 så börjar komma in i V i alla fall!  
    Men jag är nog inte balanserat stark, jag har inte jobbat nog med OHS eller snatch etc så över huvudet med behov av balans är jag riktigt dålig. 
    Bälte. Ska jag i så fall köpa ett läderbälte? rädd att det ska skava och ev vara för brett. Men jag är iofs en reslig kvinna, med 180 i fotlästen.
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-04-03 08:55:52 följande:

Jag väger 63 så börjar komma in i V i alla fall!  

Men jag är nog inte balanserat stark, jag har inte jobbat nog med OHS eller snatch etc så över huvudet med behov av balans är jag riktigt dålig. 

Bälte. Ska jag i så fall köpa ett läderbälte? rädd att det ska skava och ev vara för brett. Men jag är iofs en reslig kvinna, med 180 i fotlästen.

Det finns neopren med låsning, är som ett skärpspänne bara. Jag har både läder från eleiko och ett neopren. Ska du ha läder ska det vara för ol (olympiska lyft) det är lite smidigare.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • K grrl

Jag använder inte bälte. Jag upplever att man blir starkare med men jag vill att min bålstyrka ska hänga med i utvecklingen.

• Studentpappa
    K grrl skrev 2016-04-03 11:04:11 följande:

Jag använder inte bälte. Jag upplever att man blir starkare med men jag vill att min bålstyrka ska hänga med i utvecklingen.

Ja det är jag ett levande bevis på, Blir ändring på det nu
  • K grrl

Har börjat med konventionella marklyft nu, förresten! Det suger att minska vikten, men nu jobbar jag enbart på teknik. Känner dock att jag har potential att snabbt bli starkare än i sumomark, jag har betydligt lättare för tekniken.

• Margaux
    K grrl skrev 2016-04-03 14:44:46 följande:

Har börjat med konventionella marklyft nu, förresten! Det suger att minska vikten, men nu jobbar jag enbart på teknik. Känner dock att jag har potential att snabbt bli starkare än i sumomark, jag har betydligt lättare för tekniken.

Hur mycket lyfter du? Jag vet att man inte ska jämföra men nyfiken är jag ju.
  • K grrl
    Margaux skrev 2016-04-03 14:47:55 följande:
    Hur mycket lyfter du? Jag vet att man inte ska jämföra men nyfiken är jag ju.
    Sist drog jag 70 x 5 med teknikfokus, har alltså mer styrka men håller vikten nere.

Mark är dock min svaga punkt och det är därför min coach bytt till konventionella. Det är det enda lyft jag har stått still i på sistone. Jag är dessutom atypisk som kvinna, har förhållandevis mycket större styrka i överkropp än nederkropp.
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2016-04-03 07:27:55 följande:
    Har du hittat någon bra sjukgymnast eller så som hjälper dig? Dum fråga kanske men jag själv är askass på att be om hjälp. Jag har haft problem med värk i foten sedan i somras. Det har gjort ont så fort jag vinklat smalbenet framåt vilket man gör konstant vid träning och typ slalom. Trodde det var en stukning sedan ett lopp i somras och gick och väntade att det skulle gå över.

Efter mycket om och men gick jag till en sjukgymnast jag lärt känna via träningen, han konstaterade på typ två min att mina fötter var väldigt supinerade och att det som gjorde ont var att det gick ben mot ben när jag lutade mig framåt. (Fot mot smalben). Några stretchövningar och smärtan var borta på fyra dagar. Jag skämdes nästan att det var så enkelt, förstår att det säkert är mer komplicerat för dig och du kanske går regelbundet på någon form av rehabilitering?
    Jag fick en jättebra sjukgymnast förra gången jag hade detta och nu vet jag vad jag ska göra. Fast jag funderar ändå på att kontakta henne nu, eftersom det inte gått över helt. Dock tror jag att jag vet vad hon kommer att säga.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-04-03 14:44:46 följande:

Ja sumo är väl lite som bälte, mycket lättare att dra lite tyngre. För mig som lång är det rätt stor skillnad men jag kör aldrig sumo mer än jag testat några ggr. Är man vig och kort (det är inte jag) behöver man ju knappt lyfta stången från backen
  • Studentpappa
    Wilowa skrev 2016-04-03 17:46:49 följande:
    Jag fick en jättebra sjukgymnast förra gången jag hade detta och nu vet jag vad jag ska göra. Fast jag funderar ändå på att kontakta henne nu, eftersom det inte gått över helt. Dock tror jag att jag vet vad hon kommer att säga.
    Ja dom är ju ofta tråkiga dom där och vill att man ska avstå en massa roligt...
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!