Inlägg från: Tessou |Visa alla inlägg
  • Tessou

Träningsnördar - här samlas vi!

MissKaos skrev 2011-10-15 21:03:51 följande:
    BB är underbart! (säger jag som har gått instruktörs utb) Men ge det ett par gånger! JAg tycker man får mer styrka än man tror av de där passen efter ett tag. Jag vilar måndagar, och vb. Fast det där vb är svårt -Nemen, det är ju så KUL med just DET passet som är idag..

Föresten: Jag är skitstolt över en sak: Jag gjorde 35 armhävningar i fredags. Med fötterna på en steplåda! Bröst är min svagaste muskel. Har kämpat med dom där armhävningarna länge Nu verkar det lossna!
    Jo, jag har hört att man måste gå några gånger innan man bestämmer sig! Hmm.. vad är vb....?

Duktigt! Jag är så klen i ryggen och är VÄRDELÖS på att ha ryggen rak, är så himla svankryggig, så tyvärr kan jag inte göra vissa övningar så bra som jag skulle vilja!
    ELIAS 090326
  • Tessou
    MissKaos skrev 2011-10-15 21:21:02 följande:
    Jag har tränat upp in rygg. Var med svag i den, nu är den stark! Tom coremusklerna börjar bli ok... Snart kommer det trista: JAg vil ha magrutor i januari (ska på badsemester, har beundrat magrutor hela livet.) iaf de översta 4. Då måste man köra HÅRT på kosten ett tag. Iaf ett par veckor.Och jag äslar brieost. choklad, bakverk och rött vin. Gärna ihop. Har nolltolerans på veckorna, men sen fikar vi på fredagar, Gubben hämtar sonen på dagis och sen ses vi på cafe. JAg hinner t gymmet innan + en snabb sushi. Sen är det någon form av sötsak på lör/sön. IDag blev det ett överflöd men normaltsett kanske äpplepaj m vaniljsås och lite choklad eller så. Och vin! ett par glas. Varje helg.. Och det där ser jag ju fra emot. Men sen var det magrutorna.. Som jag i alla år har beundrat och varit lite avis på. NU finns dom innom räckhåll... Undrar hur lång deff som krävs?
    Sådana problem har inte jag iaf... Jag gillar inte socker, får så himla ont i magen och huvudet av det. Äter det väldigt sällan - om det inte finns i hemmagjord saft eller liknande. Fast igår gjorde jag faktiskt en smulpaj, men hade i kanske 2 msk socker i en jätte-form! Vin å sånt har jag aldrig testat eftersom jag är helnykterist!!

Jag försöker äta så hälsosamt som möjligt, vill även att sonen ska göra det. Min kompis dotter äter chips, ostbågar, glass och godis några ggr/vecka och då hon är sjuk för det är det enda hon får i sig. Sonen har smakat på en liten chipsbit men spottade ut det... Glass har han fått smaka men gillar det inte.

Har nån tips på övningar för att få rutor snabbt (jag har 4 men vill ha fler! )...?
    ELIAS 090326
  • Tessou
    Fattig student skrev 2011-10-16 12:23:35 följande:
    Striktare kost och mer träning, typ. Tungan ute
    Ännu mer träning? Det går knappt att träna mer... Men jag borde kanske träna annat istället för dans och BodyJam - men det gör jag för nöjets skull. Striktare kost kan jag knappast ha.... Cool
    ELIAS 090326
  • Tessou
    Primrose skrev 2011-10-16 19:32:17 följande:
    Går du bara på klasser eller kör du i gymmet också? Body Jam och Body Balance är ju relativ lugna, dans kan ju variera, men du verkar själv tycka att den klassen är ganska lugn också. I så fall, om du inte redan gör det, kan du ju lägga in ett styrkepass på 30-40 minuter före eller efter (om efter så ta gärna något litet med kolhydrater efter klassen och innan styrkan). Och jag antar att du kör annan coreträning än den som är i klasserna? Ofta blir den litet mer slarvigt utförd i klass-sammanhang, inte minst i förkoreograferade klasser som BTS/Les Mills, eftersom övningarna ska göras till ett visst tempo i musiken och ett visst antal reps ska hinnas med, och vi alla har olika "rytm" i kroppen när vi utför övningar. Sedan gäller det ju för magmuskler precis som för andra muskelgrupper som styrketränas - dvs. träna inte varje dag. Hellre hårt 3gg/vecka, låt sedan musklerna "läka" och växa i 1-2 dagar och kör igen. Sedan har du ju ändå med de djupa magmusklerna i allt du gör när du tränar - eller borde ha i alla fall, för att skapa stabilitet och kontroll.
    Jag kör nästan bara klasser. Ibland om jag kommer tidigare brukar jag springa på löpband eller ''crosstrain:a''.... kallas det så måntro?

Måndagar är det Combat, och den är det det full fart i i 9 av 10 låtar!

Tisdagar
    är det Jam, och detta pass är det också fart i så man blir trött.

Onsdagar
    är det Cirkel, och hon är riktigt hård så där känner man sig halvt död innan man knappt har börjat! Drömmer
    Fredagar är det Combat igen, och på Söndagar Dans och ibland Core - jag blir helt slut av Core:n så jag orkar inte dansen (samma instruktör och hon kör egna program på båda.) Så jag gör lite plankor och sånt hemma istället.
    ELIAS 090326
  • Tessou
    MissKaos skrev 2011-10-16 20:36:50 följande:
    Testa lite mindre strikt kost då. Kanske "svulla" lite ngn dag ibland? Ätaredagar är ju rätt känt i styrketräningskretsar. Längre pass! Åtminstonde några dagar. Ska du lära kroppen använda fett som bränsel så (fungerar det när man löptränar iaf) är längre pass med lite lägre intensitet bra. Kanske kan du testa att gå på tex crosstrainer eller springa på bandet innan något av passen?  SEn bränner man bra med just fett om man kör cardio efter styrka. Utan att äta mellan *obs* Äter du direkt efter passen? På gymmet, inom 30min? För återhämtning -ett minimål? Det kan göra stor skillnad. Jag verkar tex gå ner i vikt av att dricka en gainomax direkt efter träning. Motsägelsefullt men det kan vara så att det eg inte är vikten utan att jag lägger på mig muskeler och således håller nere fett% mer?
    Nåja, för magrutor måste jag hårddeffa tror jag. Ligger enl sista måtningen jag gjorde på 12% underhudsfett. Och hur mkt kan man gå ner i det innan det blir osunt? Man vill ju inte bli av med mensen..
    Jag äter 2-3 timmar innan ett pass och (oftast) inom 1 timme efter ett pass. Jag kan inte äta någonting mellan 2 pass - då spyr jag! Hur kan man mäta underhudsfettet? Jag har varit till ett hälsocenter i stan 2 gånger, med  4 månaders mellanrum.. där jag fått ställa mig på en våg som mäter vikt, kroppsfett, muskler, BMR, BMI, och fettnivå.
    Primrose skrev 2011-10-16 20:38:39 följande:
    Tessou: Jag känner till (och har gått på) de, förprogrammerade, BTS klasserna du nämner (och, i princip, alla andra som finns också). BodyJam är ju relativt lugnt, tycker jag själv. Brukade gå på den som en skön liten, low-impact, aerobic-klass, när jag bodde i England. Body Combat är trevligt tuff (tyvärr kan dock många av deltagarns teknik ofta vara rätt kass, har jag sett) - jag kunde själv inte köra den så många gånger pga att min rygg inte gillar kick-rörelserna.

Konditionsträning är ju det du fokuserar på, uppenbarligen. Och det verkar som att du trivs jättebra med träningen du kör nu. Men, som sagt, om du vill deffa magen litet mer så kan mer fokuserad, och regelbunden, coreträning också vara på sin plats. Det behöver ju inte vara en core-klass, utan du kan köra det själv, efter någon av dina andra klasser. Men gärna några gånger i veckan. Annars är ju fettförbränningen genom konditionsträningen i klasserna och strikt kost bra för att få fram rutorna. Sedan hör ju också till saken att en del (inte minst kvinnor) aldrig kan få synliga rutor, hur mycket de än kämpar med att få bort underhudsfettet på magen.
    Jo, har också tyckt att Jam:en är lugn. Men den nya som varit  ca 4 veckor är det lite mer fart i så man blir tröttare än tidigare. Combat är min favorit! Jag har bra kondition  och är uthållig! Dock är jag stel, så sparkarna är väl inte så jättehöga kanske.....   Har tänkt att jag ska köra Core i kanske 15 minuter varannan dag.

Egentligen är väl inte magrutorna det viktigaste - det viktigaste för mig är att gå upp i vikt och få muskler så jag ser större ut. Sen vill jag ju gärna ha en fast/stram mage... den är liiite mjuk efter att jag fått barn - men det är inte mycket. Ingen annan märker nåt utom jag....
    ELIAS 090326
  • Tessou
    Fattig student skrev 2011-10-16 21:49:08 följande:
    Det var precis det jag syftade på. Haha.
    Nämen om du redan har en väldigt deffad kropp vilket jag utgår från i och med kost och träning så gäller det väl att fokusera på tyngre vikter. Men alla kan inte få ett 6 pack.
    Jag har fått för mig att det syns ganska snabbt på mig, kanske för att jag är så smal....?

Finns det någon bildtråd som hör till denna, tänkte där man kan lägga upp före -och efter bilder - om man har nåt mål eller så som man vill visa upp?
    ELIAS 090326
  • Tessou
    Fattig student skrev 2011-10-17 21:25:53 följande:
    Fast muskler på så kort tid? Alltså jag går direkt upp i vikt när jag börjar träna om jag t.ex. har haft ett uppehåll pga förkylning eller bara ett uppehåll pga lathet. Hehe.
    Primrose skrev 2011-10-17 14:43:03 följande:
    Jag binder själv ofta mer vatten (och dricker mer) när jag tränar mycket. Och då svettas jag ändå som en liten gris! Efter ett träningspass kan jag känna hur jeansen sitter tajtare än när jag gick dit.
    Sedan är det ju, självklart, litet mer långsiktigt, så att muskler väger mer än fett. Men det vet du ju redan.
    Jag svettas också som en gris!!
    Den som ändå kunde gå upp i vikt.... Drömmer
    Fattig student skrev 2011-10-17 21:27:42 följande:
    Träningspass 2 avklarad. Det blev lätt löpning, 7.3 km på 40 minuter.
    Nu har jag hällt i mig en proteindrink som var blandad med vatten. Urk!
    Det lär ju bli vatten för mig att blanda drinken med, eller sojadryck... fast det är så himla sött!
    ELIAS 090326
  • Tessou
    Primrose skrev 2011-10-17 23:49:46 följande:
    Fast osötad soya"mjölk" är ju inte söt. Snarast litet bitter, tycker jag. Fast det kanske är något annat du menar.

Kom i väg på träning, tidig kväll. Det kändes riktigt skönt! Inget supertungt pass, förstås, men hyfsat, trots allt. 25 minuters snabb och svettig kondition och 45 minuters styrka. Jag tror att speciellt axlar, bröst och biceps kommer att göra sig påminda i morgon och/eller i övermorgon.

Nu ska jag ta mig en kopp té innan sovdags. Jag sov MASSOR av timmar i går natt - så jag kan gott vara uppe och uggla litet i natt.
    Den som jag druckit av smakar som smält mjukglas... Så den är ganska sliskig, men jag får väl prova mig fram - först och främst måste pulvret komma in i lager!

Jag körde dubbla pass igår, cirkel på förmiddagen och en himla massa plankor. Sen på kvällen blev det Combat! Så det känns lite i magen idag.....
    ELIAS 090326
  • Tessou
    Primrose skrev 2011-10-18 11:08:39 följande:
    Det kan jag förstå! Och värre blir det kanske i morgon.
    Mollly skrev 2011-10-18 10:54:25 följande:
    4.3km avklarat plus lite styrka. Skrattande
    Härligt!
    Säkerligen... och då är det dags för cirkel igen, så då får jag väl ännu mer ont!
    ELIAS 090326
  • Tessou
    Primrose skrev 2011-10-18 13:27:15 följande:
    Även om principen egentligen är att inte träna hårt när man har mycket träningsvärk så är det nog är bara bra att få litet blodcirkulation i de ömma och stela musklerna i morgon. Så kör på!
    Har hört så olika om det där... vissa säger att man ska vila och andra att man ska träna. För mig funkar det bättre att träna som vanligt om man har träningsvärk!
    ELIAS 090326
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!