• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Paradigm

MissKaos, tack för infon! Dessvärre pallade jag inte dieten. Haha. Vilken karaktär man har! Men jag hade gärna testat för att se vad "alla" talar om.

/

Ikväll skulle jag springa milen, men det fick jag minsann inte. Lillflickan är sjuk och vill bara ha mamma. Jag som var så peppad, och dessutom ganska hårt kolhydratladdad efter lunch & middag. Attans!

• MissKaos
    Tullemi skrev 2011-10-09 21:33:06 följande:
    MissKaos: ja främst efter träningen, men jag kan även ta liiten lite dos snabba kolisar innan också. Jag har tränat med för lite kolhydrater i kroppen (både snabba och långsamma) och det är ingen hit. Man är seg som kola. Det ska visserligen vara en övergående sak, men jag är inte intresserad av det.
    Nej, jag klarar inte heller att träna helt utan kolhydrater. Bra grejj, det där kolhydrat. Man blir snabbare av det. Om man nu vill lära kroppen använda fett som bränsle och flytta fram "väggen" och göra den mindre smärtsam kan amn alltid träna låååånga kondispass på lägre nivå. Typ långa löppass i skönt tempo (då menar jag upp emot 90min/2h eller längre)
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Fattig student skrev 2011-10-09 21:38:21 följande:
    MissKaos, tack för infon! Dessvärre pallade jag inte dieten. Haha. Vilken karaktär man har! Men jag hade gärna testat för att se vad "alla" talar om.

/

Ikväll skulle jag springa milen, men det fick jag minsann inte. Lillflickan är sjuk och vill bara ha mamma. Jag som var så peppad, och dessutom ganska hårt kolhydratladdad efter lunch & middag. Attans!
    Kan du inte bara minska ner lite på kolhydraterna? Behöver du ens banta?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Paradigm
    MissKaos skrev 2011-10-09 22:03:16 följande:
    Kan du inte bara minska ner lite på kolhydraterna? Behöver du ens banta?
    Nej, jag behöver inte banta, utan jag vill testa, som ett experiment.
  • Primrose

Jag testade LCHF i våras i c:a 6 veckor. Jag har tidigare tyckt att Atkins (som ju är en typ av LCHF-diet) verkar vara helvetet på jorden för en person som jag (dvs. en som äter ytterst litet kött, inte tycker så mycket om smör, grädde och liknande fett och som gillar kolhydrater). Men det var inte så himla svårt. Det jag tyckte mest illa om var att jag inte fick äta så mycket frukt och bär. Men de fysiska "besvären" var det som fick mig jag att sluta. Jag fick en massa blåmärken som tog evigheter att blekna och jag fick jättemycket kramp i benen. Troligen betydde detta på en vitaminobalans (möjligen orsakad av stora mängder kalcium) - men jag orkade inte hålla på och experimentera fram vad jag skulle göra för att slippa dessa symptom. Jag gillade inte heller att jag bara "gick på toaletten" (Ok bajsade! Drömmer) endast några gånger i veckan. Det kändes inte fräscht, med tanke på att jag åt mer kött (som låg och ruttnade litet i tarmarna - kanske är det inte så, men det var så jag kände). Jag fick också betydligt mindre ut av träningen ( i synnerhet styrketräningen). Sedan blir jag väldigt uttråkad av att man ska göra olika "substituträtter" dvs. LCHF-pizza (utan deg!), LCHF-latte (på ägg och grädde!), LCHF-pannkakor, LCHF-bröd, LCHF-kakor osv osv. MEN jag skulle faktiskt kunna tänka mig att testa den igen. För litet kul var det ändå. Och jag hade en god ursäkt till att inte äta pasta och bröd mm. som jag ändå ofta känner att jag kan vara utan.  GI tror jag på - det liknar mycket hur jag äter av mig själv. Förutom när jag slarvar med godis och bakverk.

Men det var litet kul att testa den, trots allt. Och det syntes på kroppen att jag var mindre svullen och gick ner en del (c:a 5 kilo).

• Frukostflingan

Jag gillar också GI bättre än LCHF. Jag funkar inte med den låga kolhydratsnivån där. Jag försöker köra GI men använder gärna LCHF-recept. GI passar inte mig helt enkelt.

• Tullemi
    Frukostflingan skrev 2011-10-10 09:31:18 följande:
    Jag gillar också GI bättre än LCHF. Jag funkar inte med den låga kolhydratsnivån där. Jag försöker köra GI men använder gärna LCHF-recept. GI passar inte mig helt enkelt.
    Där hängde jag inte alls med ...Du gillar GI bättre (än LCHF), men GI passar inte dig.....eller..?
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Paradigm
    Primrose skrev 2011-10-10 01:09:33 följande:
    Jag testade LCHF i våras i c:a 6 veckor. Jag har tidigare tyckt att Atkins (som ju är en typ av LCHF-diet) verkar vara helvetet på jorden för en person som jag (dvs. en som äter ytterst litet kött, inte tycker så mycket om smör, grädde och liknande fett och som gillar kolhydrater). Men det var inte så himla svårt. Det jag tyckte mest illa om var att jag inte fick äta så mycket frukt och bär. Men de fysiska "besvären" var det som fick mig jag att sluta. Jag fick en massa blåmärken som tog evigheter att blekna och jag fick jättemycket kramp i benen. Troligen betydde detta på en vitaminobalans (möjligen orsakad av stora mängder kalcium) - men jag orkade inte hålla på och experimentera fram vad jag skulle göra för att slippa dessa symptom. Jag gillade inte heller att jag bara "gick på toaletten" (Ok bajsade! Drömmer) endast några gånger i veckan. Det kändes inte fräscht, med tanke på att jag åt mer kött (som låg och ruttnade litet i tarmarna - kanske är det inte så, men det var så jag kände). Jag fick också betydligt mindre ut av träningen ( i synnerhet styrketräningen). Sedan blir jag väldigt uttråkad av att man ska göra olika "substituträtter" dvs. LCHF-pizza (utan deg!), LCHF-latte (på ägg och grädde!), LCHF-pannkakor, LCHF-bröd, LCHF-kakor osv osv. MEN jag skulle faktiskt kunna tänka mig att testa den igen. För litet kul var det ändå. Och jag hade en god ursäkt till att inte äta pasta och bröd mm. som jag ändå ofta känner att jag kan vara utan.  GI tror jag på - det liknar mycket hur jag äter av mig själv. Förutom när jag slarvar med godis och bakverk.

Men det var litet kul att testa den, trots allt. Och det syntes på kroppen att jag var mindre svullen och gick ner en del (c:a 5 kilo).
    Vad "kul" att höra någonting annat om LCHF. Det låter ju inte alls hälsosamt att gå på toa några gånger i vecka. Det måste leda till magont och allmän uppblåsthet.
  • Paradigm

Sådär! 7,6 km på 40 minuter, motsvarar en hastighet på 11,4 km/h. Målet är att kunna springa på en hastighet på 12km/h och 15km/h på 20 minuter.
    Hade svag huvudvärk innan jag sprang, men är som bortblåst. Träning är den bästa medicinen! Skrattande

• MissKaos
    Fattig student skrev 2011-10-10 19:09:52 följande:
    Sådär! 7,6 km på 40 minuter, motsvarar en hastighet på 11,4 km/h. Målet är att kunna springa på en hastighet på 12km/h och 15km/h på 20 minuter.
    Hade svag huvudvärk innan jag sprang, men är som bortblåst. Träning är den bästa medicinen! Skrattande
    Gött!

Här  har jag en sjukling, en liten kille som är superhes och har feber.. VAB imorgon mao -ganska skönt jag är trött... Skivstintervall imorgon och kanske lite löpning på onsdag om det går..
    Doktorn (på jobbet.. *bortskämd*) gick över knäeet idag. Inga fel på minisker el dyl. Inga direkta obalanser i musklerna/försvagnignar el dyl inga rörelseinskränkningar. Endast överansträngt. Troligen av att jag lekte häst emd sonen (han satt på mina axlar och ajg hoppade) efter den där löphelgen jag hade. Man kanske ska stoppa INNAN 30km på 2 dagar *smart*
    Well, ULLARED på torsdag Räknas det som träning? Ser iaf fram emot.. Funderar på att köpa en "onepiece" om dom har, fast en copycat då. Gå och dra i hemma. Villa helst ha en till mig och en till sonen! Fast han kan ju ha sin t dagis.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!