Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

Avslutade slalomsäsongen idag...har haft en helt underbar påsk i fjällen. 6 km på längdskidor hann vi med idag med innan vi åkte hem.

• Wilowa
    Scratchy skrev 2014-04-21 21:03:49 följande:
    Men vad bra. Jag har en fråga om det.

Jag och några kompisar här i Sydamerika tänkte ta en sväng till fjällen nästa år, typ januari och februari, och jag kollade priser (eftersom jag ändå är relativt svensk så har jag lite mer framförhållning). Ingen av oss har någon utrustning och vi känner ingen med stuga eller nåt sånt. Så när jag kollade boende/hyra av utrustning/liftkort i till exempel Åre, så blev det verkligen snordyrt.

Vad hamnar egentligen budgeten på om man vill vara där några veckor?
    Vi bor visserligen i husvagn, men ett tips är att åka innan eller efter sportloven vecka 7-10, samt undvika veckan före påsk samt jul och nyår. Liftkorten är svindyra och en ofrånkomlig avgift om man vill åka slalom, men utrustningen kan man hyra på många olika ställen och på så viss hålls priserna nere. Fast om ni ska vara där några veckor så kan det löna sig att köpa ett säsongskort...kolla det! Det finns ju även privata uthyrare av stugor, men hur man når dessa vet jag tyvärr inte.

Vad kul det låter! Hoppas det löser sig för er utan att ni blir ruinerade!
  • Wilowa
    Scratchy skrev 2014-04-22 11:28:13 följande:
    Thank you!

Man blir alltid lite trött när man ska organisera saker tillsammans med latinos. (Jo, jag får säga så utan att vara rasist för att jag själv tillhör det släktet till viss del.) De kan liksom inte planera framåt. Utan deras tanke är att vi bestämmer oss någon gång i mitten av januari och förväntar oss att vi kan bo billigt på en skidort i två eller tre månader, februari-april. De verkar tro att man klarar sig på 5000 kronor per person och månad, inklusive mat, boende, liftkort, utrustning och allt annat. Utan att känna någon som hyr ut stugor privat.

Well well, man kan hyra en lyxvilla i Spanien för 10.000 SEK per vecka. Känns mer lockande i mina ögon.
    Ja 5000 kan bli lite svårt att klara sig på. Fast vad härligt att ändå kunna ha den inställningen. Solig

Lycka till!
  • Wilowa
    Scratchy skrev 2014-04-22 19:09:18 följande:
    Ja, det är en härlig inställning. Tyvärr leder den till många besvikelser.
    Ja det kan jag tänka mig, du har kanske de bästa förutsättningarna då som har lite av varje.

Ett tips kan vara att köpa Skistar All som gäller på Skistars alla destinationer. Då kan ni ju åka runt och inte vara hela tiden på en och samma anläggning.

www.skistar.com/sv/SkiPass-Skidakning/SkiPass-Priser/SkiStar-All/
  • Wilowa
    Scratchy skrev 2014-04-22 19:30:31 följande:
    On topic:

Jag har ett val mellan två olika jobb.

Det ena jobbet är med arbetspass ungefär 07:30-20:30. Det tar runt en timma att åka till jobbet och en timma hem. Där går alltså 15 timmar per dygn jag jobbar. När jag kommit hem är det fucking omöjligt att träna på gymmet för det är helt överfullt fram till midnatt. Har nattöppet gym. Jag kan då antingen träna midnatt-01:00 och sedan sova några timmar, eller sova först och träna i ottan.

Det andra jobbet är nattjobb, med tider från 20:00-09:00, men med färre arbetspass, så jag kan träna nattetid de nätterna jag inte jobbar.

Jag planerar några bulk-månader framåt och funderar på vad som är bäst för mig just nu. Lättast praktiskt är att ta nattjobbet, men jag har hört (men har ingen vidare koll på det) att det är svårt för kroppen att ta till vara på näringen om man hela tiden har nattjobb. Å andra sidan så kommer dagjobbet att leda till sömnbrist de dagar jag tränar.

Någon som har några tankar om vad som är bäst?
    Hur många dagar jobbar du 7.30-20.30? Kan du inte träna på lediga dagar? Har du möjlighet att träna på din rast? ...alltså byta till ett gym närmare jobbet.
  • Wilowa
    Scratchy skrev 2014-04-22 19:36:33 följande:
    Ah, tack för tipset!

Jag tror personligen inte att det blir något, för jag har känslan av att det är ganska fullbokat om man dyker upp i vecka 5 och tänker skidsemestra vecka 7. Men det är väl för att jag "är så himla negativ" som mina kompisar så fint uttrycker det. :-P
    Om ni är villiga att åka runt så ökar ju chanserna att hitta boende, det brukar alltid finnas nåt ledigt. Sedan tror jag ni tjänar på att köpa begagnad utrusning mot att hyra om det är en längre period. Ni kan ju även testa att annonsera efter boende nu innan det börjar bli för uppbokat, nån stugägare kanske är villig att hyra ut en längre period till samma än att hela tiden ha olika.
  • Wilowa

Igår kom jag för första gången sedan min sjukskrivning över 10.000 steg Solig Vi var till Sälen och hämtade hem husvagnen och jag fick 3000 steg bara av att tömma vagnen på saker hemma.

Idag har jag kört styrka här hemma och jag börjar sakta men säkert hitta musklerna igen samt min träningsmotivation. Nu tränar jag för nästa slalomsäsong, då ska jag vara stark så jag orkar mer än i år. I år har jag mest hållit mig i blåa och gröna backar, men å andra sidan så är det i dem man kan göra de riktigt goa carvingsvängarna.

• Wilowa
    MissKaos skrev 2014-04-27 15:56:52 följande:
    Nya skor snarast!! 3,5km i lågprofilskorna. Har inte muskler att hålla uppe tekniken. Skönt var det. Hade orkat längre men måste ta det lugnt.. måste tappa några kilon med. Snarast!
    1h ptomenad på fm med bvagnen och ålankor på coreboll.
    Ammar du? Lite lurigt med vikten så länge som man ammar och månaderna efter att man slutat. Förstår att du tycker det är skönt att springa igen.
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2014-04-27 18:24:33 följande:
    Ja lär väl amma länge till. Hon är fyra månader... man blir hungrig och sugen! Har varit duktig ätit bra mat men spårade ur nu i påsk. Måstr skärpa mig igen. Coklad kakor glads nono på veckorna! Behöver gå ner rätt mkt så 5kg till och jag har kvar att ta av. Har gått ner 10 sen dagen efter fl..

Ja det är lätt att äta för mycket när man ammar, men å andra sidan så är det ju så av en anledning. Fast värst för mig var när jag slutade amma och aptiten inte fattade att jag inte längre behövde det där extra. Det tog faktiskt flera år innan jag fick rätt på det och jag fick helt låta bli socker i sex månader för att få tillbaka sockerspärren. Påsken var inte snäll mot mig heller, inser att jag måste skärpa till mig igen för att inte åka dit...dumma sockerberoende!
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2014-04-27 20:22:31 följande:
    Man kan ju inte köra värsta dieten under amningen heller.. fåt på mig ett par kortbyxor som funkar. Låg midja på dom. Kan ha dallret ovanför. Får på mig tränomgskläderna. Det ärbra.har blivit bra mkt starkare i coremusklerns fixade plankan (tå) i 1min x 3 iigår och nästan på sidoplankorna fick ta o knäet sista 10sek. Går framåt och eg är det ju viktigasr nu antar jag.
    Hart du nån bra magövning när plankan inte funkar? Jag är inte säker, men jag tror att det är axlar/nacke som inte klarar tyngden för det blir samma när jag gör armhävningar. Får inte ont men det kryper i kroppen på mig och då är det svårt att veta var det sitter. Plankan har jag bara testat på tå, men armhävningarna gjorde jag på knä så plankan på knä funkar nog inte heller.

Jag har troligtvis samma problem i mina axlar som i höfterna och jag vet hur jag ska träna dem, men inte magen utom situps...som jag förövrigt inte gillar.

Magdaller ovanför byxorna känner man till. Fast jag blev av med det mesta när jag var sjuk i höstas och lyckats hålla det mesta borta sedan dess.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!