• ladynorway

47 år?

Bara en nyfiken fråga...

Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?

Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?

(_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)          

• Svar på tråden 47 år?
  • Aubree

För några år sen publicerades någon statistik på att kvinnor som får barn sent eller inte får barn alls lever längre än andra. Minns inte var jag läste det. Gissar på att få barn sent kan tyda på en bättre hälsa än jämnåriga och att inte få barn alls ger en bättre hälsa rent generellt.

• kirsikka
    Aubree skrev 2012-03-16 22:05:10 följande:
    För några år sen publicerades någon statistik på att kvinnor som får barn sent eller inte får barn alls lever längre än andra. Minns inte var jag läste det. Gissar på att få barn sent kan tyda på en bättre hälsa än jämnåriga och att inte få barn alls ger en bättre hälsa rent generellt.
    Har också läst om det. Kan också tyda på att man har redan bättre fysiska förutsättningar från början, om man ska kunna bli gravid överhuvudtaget så sent så måste man väl ha "bra gener" och hälsa.

Såg förresten att har räknat helt fel i mitt tidigare inlägg, jag har 34 år mellan mig och grannfrun, inte 44...kände att något inte stämde. Hursomhelst, jag ville bara påpeka att 70-åriga tanter (och 80) inte är så gamla och trötta som man skulle tro. De flesta är jättepigga och aktiva. Fortsätter det så här så kommer nästa generations "tanter" gå på zumba och resa runt som aldrig förr.
  • underverket 06

Min farmor fick sin två sista barn vid 41 o 43. Hon fick sitt första barn, min pappa, vid 31 o det var nog sent på den tiden, på 30 talet.Så mellan 31 o 43 fick hon 6 barn. Har en egen teori o att i dagens samhälle med alla kemikalier, gifter o en massa onyttig mat som vi äter (iallafall många) så är fertiliteten sämre hos både kvinnor o män.

• augustisten

Min morfars mor fick elva barn, första vid 33 och sista vid 47. Alla föddes friska och tio levde till vuxen ålder. Morfar föddes när hon var 44.

När jag föddes var hon över nittio år men jag minns henne väl. Hon blev över hundra och var klar i knoppen hela tiden. Hon lärde mig att vika franska liljor (setvetter).

• augustisten
    underverket 06 skrev 2012-03-17 09:57:05 följande:
    Min farmor fick sin två sista barn vid 41 o 43. Hon fick sitt första barn, min pappa, vid 31 o det var nog sent på den tiden, på 30 talet.Så mellan 31 o 43 fick hon 6 barn. Har en egen teori o att i dagens samhälle med alla kemikalier, gifter o en massa onyttig mat som vi äter (iallafall många) så är fertiliteten sämre hos både kvinnor o män.

På den tiden fanns det ju inte så mycket val heller - även om man redan hade många barn och inte var så sugen på fler. Ville man pippa blev det ungar så länge man var fertil helt enkelt.
  • kirsikka
    augustisten skrev 2012-03-17 10:25:35 följande:
    På den tiden fanns det ju inte så mycket val heller - även om man redan hade många barn och inte var så sugen på fler. Ville man pippa blev det ungar så länge man var fertil helt enkelt.
    Haha, visst är det så. Det är därför jag tror också att man nuförtiden har en "åldersgräns" för att föda barn. Det "passar inte" att få barn efter 45 eftersom man har alla möjligheter att medvetet undvika det. Det hade man inte innan och kvinnor blev gravida så länge naturen tillät det.

Så "åldersgränsen" som vi har i dag är mental, inte fysisk. 

Jag trodde också på det och var helt övertygad efter mina två att nu är det kört. Fortfarande 4 år efter (är nu 46) kommer ägglossningen varje månad som en klocka. Vi får väl se om det blir några fler...

• Jagvetmest
    kirsikka skrev 2012-03-16 15:10:10 följande:
    Det finns många sätt att motivera att inte skaffa barn när man är över 45. En av de är risken för DS. Men hur resonerar man egentligen - majoriteten av alla gravida gör (eller vill göra) ändå NUPP/KUP/FVP för att kartlägga risken? Så vad är skillnaden egentligen? Med tanke på att det är väldigt få som överhuvudtaget blir gravida så sent som över 45 å är det ännu mindre antal som faktiskt skulle föda ett barn med DS, speciellt med tanke på fosterdiagnostiken. Att behålla eller inte ett barn med DS gäller ju alla, oavsett ålder, det är en fråga föräldrarna måste ta ställning till själva oavsett hur unga eller gamla de är.

Åldern då. Ja, risken att dö vid 70 är ju större än att dö vid 50. Men faktiskt inte så stor med tanke på att livslängden ökar hela tiden. Och hur långt kan man planera sitt liv egentligen? Om man kan ge sina barn tryggt hem, kärlek och alla färdigheter man behöver för att kunna leva sitt eget liv - ja då gör det väl inte så mycket även om du skulle dö "redan" vid 70. Folk lever längre nuförtiden dessutom. Jag har en granne som är 80 som är fantastisk duktig på att ta hand om våra två barn, 4 och 6 (visserligen blir hon trött efter en timme, men ändå). Hade hon varit min mamma så skulle hon ha fått mig när hon var 44. Jag fick mina barn vid 39 och 42. 

Med tanke på att det är ungefär lika sällsynt att få barn så sent som 47 att dö ung, så tycker jag inte man ska komma med några "rekommendationer" hur folk ska planera sina graviditeter. Det finns många friska barn i världen som föds när mamman varit över 45.

Tycker du resonerar väldigt konstigt. Om du dör vid 70 och fick barn vid 45 då är ju dom bara 25 år! Tror du det "inte gör så mycket" för dem om mamma dör när man är 25?? Innan man ens fått egna barn. Jag förlorade min mamma vid 20 (hon var 43) och det har och kommer att prägla hela mitt liv. Det var en hemsk olycka som tog min mammas liv- inte att hon var gammal... Och JA, det gjorde väldigt mycket att hon dog!
  • Chocolate Eclaire

Man är inte äldre än man gör sig! Själv fick jag barn vid 44 och 48 år (har en 5 månaders nu) och visst har jag fått kommentarer om min ålder, att jag blir en gammal mamma, att jag inte kommer att få uppleva barnbarn etc! Men man vet inte vad livet har att ge! Man kan dö vid 30 och göra sina ev. barn moderslösa eller få barn som i sin tur aldrig får/skaffar barn och då blir man inte mormor/farmor ändå hur gärna man än vill. Det viktigaste för barnen som man sätter till världen är kärleken man kan ge just nu. Imorgon kan man vara död - oavsett hur gammal man är!

• Pimpinellan
    Chocolate Eclaire skrev 2012-03-19 15:42:13 följande:
    Man är inte äldre än man gör sig! Själv fick jag barn vid 44 och 48 år (har en 5 månaders nu) och visst har jag fått kommentarer om min ålder, att jag blir en gammal mamma, att jag inte kommer att få uppleva barnbarn etc! Men man vet inte vad livet har att ge! Man kan dö vid 30 och göra sina ev. barn moderslösa eller få barn som i sin tur aldrig får/skaffar barn och då blir man inte mormor/farmor ändå hur gärna man än vill. Det viktigaste för barnen som man sätter till världen är kärleken man kan ge just nu. Imorgon kan man vara död - oavsett hur gammal man är!
    Grattis till barnen! Glad Får man fråga om du hade barn sen förr och hur lång tid det tog att bli gravid? Hur blev du behandlad inom mödravården då?
    Det där med barnbarn är ju nåt många kommer dragandes med som orsak till att inte få barn som gammal,men man har ju inga garantier att hinna få barnbarn även om man själv fick barn som ung! Mormor dog vid 36 och hade 6 barn,men inte en chans att hinna få barnbarn förstås. Svärfar däremot fick sista barnet vid 46 och hann uppleva 2 små barnbarn efter 80 ändå.
  • Aubree
    Chocolate Eclaire skrev 2012-03-19 15:42:13 följande:
    Kul att höra att det fungerar att få barn så pass sent, för då har jag ett tag på mig i bästa fall  Jag undrar som föregående om allt gick bra osv?
Svar på tråden 47 år?