47 år?
Bara en nyfiken fråga...
Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?
Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?
(_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)
Bara en nyfiken fråga...
Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?
Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?
(_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)
För några år sen publicerades någon statistik på att kvinnor som får barn sent eller inte får barn alls lever längre än andra. Minns inte var jag läste det. Gissar på att få barn sent kan tyda på en bättre hälsa än jämnåriga och att inte få barn alls ger en bättre hälsa rent generellt.
Min farmor fick sin två sista barn vid 41 o 43. Hon fick sitt första barn, min pappa, vid 31 o det var nog sent på den tiden, på 30 talet.Så mellan 31 o 43 fick hon 6 barn. Har en egen teori o att i dagens samhälle med alla kemikalier, gifter o en massa onyttig mat som vi äter (iallafall många) så är fertiliteten sämre hos både kvinnor o män.
Min morfars mor fick elva barn, första vid 33 och sista vid 47. Alla föddes friska och tio levde till vuxen ålder. Morfar föddes när hon var 44.
När jag föddes var hon över nittio år men jag minns henne väl. Hon blev över hundra och var klar i knoppen hela tiden. Hon lärde mig att vika franska liljor (setvetter).
Man är inte äldre än man gör sig! Själv fick jag barn vid 44 och 48 år (har en 5 månaders nu) och visst har jag fått kommentarer om min ålder, att jag blir en gammal mamma, att jag inte kommer att få uppleva barnbarn etc! Men man vet inte vad livet har att ge! Man kan dö vid 30 och göra sina ev. barn moderslösa eller få barn som i sin tur aldrig får/skaffar barn och då blir man inte mormor/farmor ändå hur gärna man än vill. Det viktigaste för barnen som man sätter till världen är kärleken man kan ge just nu. Imorgon kan man vara död - oavsett hur gammal man är!