• ladynorway

47 år?

Bara en nyfiken fråga...

Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?

Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?

(_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)          

• Svar på tråden 47 år?
  • c89
    MirrePtc skrev 2012-06-13 14:56:31 följande:
    Är det någon som vet om man kan få någon ekonomisk lättnad (statligt stöd) när man är 46(min man är 37) och vill ha barn?
    Eller om man kan söka något i efterhand?

Vi har nu fått kontakt med en klinik utomlands som vill/kan hjälpa oss med IVF, men det är ju så dyrt att stå för helt själva.
    Så jag tänkte; kanske någon vet?

Jag kan ju inte säga att jag INTE har mötts av vänlighet när jag ringt runt! Snacka om kalla handen..("typ" Vi hjälper er inte med att bli med barn)..Dé tittar STINT på vilken ålder man har :(

Detta gjorde mig ledsen!! Jag känner mig inte gammal.. Varför måste åldern avgöra om man skall vara för gammal? 

Hoppas på svar!!  
    Känner du dig lika ung när barnet är en trotsig tonåring på 15 år och du är 61 och snart pensionär?!
  • stjärnklar

Känner du dig lika ung när barnet är en trotsig tonåring på 15 år och du är 61 och snart pensionär?! Inte för att jag vet hur pensionärerna är i din närhet. De jag känner är ganska pigga för sin ålder *LOL*

• GalerieMaeght
    c89 skrev 2012-07-19 23:05:23 följande:
    Känner du dig lika ung när barnet är en trotsig tonåring på 15 år och du är 61 och snart pensionär?!
    Hur ska hon kunna veta det? Kan du säga hur du är/har det om 15 år?
  • c89
    stjärnklar skrev 2012-07-19 23:28:34 följande:
    Känner du dig lika ung när barnet är en trotsig tonåring på 15 år och du är 61 och snart pensionär?! Inte för att jag vet hur pensionärerna är i din närhet. De jag känner är ganska pigga för sin ålder *LOL*
    Ptja, min sambos pappa är nyligen fyllda 60 och han orkade inte ens med en 6-åring mer än 2-3 dagar. 15-åringar kan vara värre... Farmorn i det sammanhanget (hans sambo) kände väl samma sak och är 56 år gammal.
    En jäkla skillnad på att vara pigg för sin ålder och träffa sitt BARNBARN någon gång ibland än att vara förälder på heltid... 
    Det finns en ANLEDNING till att många inte kan få barn naturligt så sent i livet och jag förstår inte hur man inte kan tänka på BARNET i detta sammanhang. Hjärt-kärlsjukdomar blir t.ex vanligare och vanligare och uppkommer ju redan i 50-årsåldern. Då ska man inte ha ett litet barn.
    GalerieMaeght skrev 2012-07-20 11:25:28 följande:
    Hur ska hon kunna veta det? Kan du säga hur du är/har det om 15 år?
     Det är troligare att jag har tillräckligt med energi för mitt barn när denna blir tonåring och jag är 38 än någon som är 61 i samma situation.

Det handlar om sannolikhet. Sannolikheten är större att en kvinna skulle dö av en hjärtattack när hennes barn är 10 år gammal om hon då är  57 år gammal än vad den är att JAG skulle dö när mitt barn är lika gammalt och jag bara är 33.
    Varför vara så jävla elak mot sina barn och öka på risken att dessa ska bli föräldralösa ganska tidigt i livet?  
  • c89

Kan dock tillägga att min farmor var 42 när hon fick sista barnen, min pappa och hans tvillingsyster. Hans äldsta syster var då redan 22 år gammal och de var såklart inte planerade. 
    Som tur är så lever farmor fortfarande, men pappa förlorade sin pappa i ung ålder i just en hjärtattack. Det var skillnad DÅ och NU. Då gjorde man inte abort och skydd var lite lika bra utvecklat.

Idag har man valet att  INTE planera barn så sent och faktiskt skapa dåliga förutsättningar för sina barn. Jag blir hellre inte född alls än att ha gamla föräldrar där jag kanske mister någon av dom tidigt i livet.

• Ladytjorven
    c89 skrev 2012-07-20 12:10:04 följande:
    Ptja, min sambos pappa är nyligen fyllda 60 och han orkade inte ens med en 6-åring mer än 2-3 dagar. 15-åringar kan vara värre... Farmorn i det sammanhanget (hans sambo) kände väl samma sak och är 56 år gammal.
    En jäkla skillnad på att vara pigg för sin ålder och träffa sitt BARNBARN någon gång ibland än att vara förälder på heltid... 
    Det finns en ANLEDNING till att många inte kan få barn naturligt så sent i livet och jag förstår inte hur man inte kan tänka på BARNET i detta sammanhang. Hjärt-kärlsjukdomar blir t.ex vanligare och vanligare och uppkommer ju redan i 50-årsåldern. Då ska man inte ha ett litet barn.

Det är troligare att jag har tillräckligt med energi för mitt barn när denna blir tonåring och jag är 38 än någon som är 61 i samma situation.

Det handlar om sannolikhet. Sannolikheten är större att en kvinna skulle dö av en hjärtattack när hennes barn är 10 år gammal om hon då är  57 år gammal än vad den är att JAG skulle dö när mitt barn är lika gammalt och jag bara är 33.
    Varför vara så jävla elak mot sina barn och öka på risken att dessa ska bli föräldralösa ganska tidigt i livet?  
    Jag tycker du skall hålla till i andra forum än detta,om jag skall vara ärlig!!!
  • hallontryffel
    c89 skrev 2012-07-20 12:20:31 följande:
    Kan dock tillägga att min farmor var 42 när hon fick sista barnen, min pappa och hans tvillingsyster. Hans äldsta syster var då redan 22 år gammal och de var såklart inte planerade. 

Som tur är så lever farmor fortfarande, men pappa förlorade sin pappa i ung ålder i just en hjärtattack. Det var skillnad DÅ och NU. Då gjorde man inte abort och skydd var lite lika bra utvecklat.

Idag har man valet att  INTE planera barn så sent och faktiskt skapa dåliga förutsättningar för sina barn. Jag blir hellre inte född alls än att ha gamla föräldrar där jag kanske mister någon av dom tidigt i livet.

Ja, men det säger ju bara något om dig. Min vän förlorade båda sina (unga) föräldrar innan han var tjugo men lever ett gott liv idag och skulle definitivt inte velat vara "ofödd". En person/ ett par som är beredda att försöka bli föräldrar i "mogen ålder" har förhoppningsvis fördelen gentemot vissa "unga" föräldrar (hrm) att de fått mer livserfarenhet och vet att livet inte är så svartvitt och att de kan lära sina barn att bli självständiga och inte så dömande...
  • Aubree
    c89 skrev 2012-07-20 12:20:31 följande:

Så du önskar att din pappa och faster blivit aborterad, och är nu ledsen att det inte gick på den tiden? Och att alla över en viss ålder ska göra abort? Vi får hoppas att du inte säger sånt till familjen, för det var inte direkt trevliga tankar du har
  • GalerieMaeght
    c89 skrev 2012-07-20 12:10:04 följande:

Vad menar du med "ganska tidigt i livet"? Vilken ålder är enligt dig ok att förlora sina föräldrar?

Ålder är endast EN aspekt bland många när det gäller att skaffa barn, frågan är om den är den viktigaste? Och "elakt" skriver du om att skaffa barn när man är "äldre", men vad är det om du skaffar barn som ensamstående (kanske något barn kan fara illa av?), du separerar från din partner så barnen måste bo växelvis hos er båda (kanske bidrar till att barnen mår dåligt), du jobbar så mycket att du inte orkar engagera dig i barnen eller du är helt enkelt ingen bra förälder - trots att du bara var 27 när skaffade barn..? Är det elakt att skaffa barn om man är arbetslös t ex? Eller om du är handikappad?

Vad jag vill ha sagt? Jo, att det hela tiden finns dåliga saker som kan drabba barn och vem och vad avgör vilket som är värst? Är alltså en bra uppväxt med äldre föräldrar sämre än en dålig uppväxt med yngre föräldrar?
Svar på tråden 47 år?