47 år?
Bara en nyfiken fråga...
Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?
Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?
(_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)
Bara en nyfiken fråga...
Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?
Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?
(_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)
Fast man kan ju inte räkna med att kunna få barn sent. Jag fick nyligen reda på att jag har lågt AMH värde och antagligen kommer att gå in i för tidigt klimakterie, jag är 37 år.
Jag är HELT säker på att det är möjligt, precis som någon av de tidigare inläggen sade så har vi i vår tid satt en mental gräns, den biologiska gränsen kan i individuella fall vara en helt annan.
Jag fyller 45 om ett par månader och är gravid för åttonde gången sedan 37 års ålder, med beräknad förlossning 29/7. Yngsta barnet av tre, är två år och föddes då jag var 43,5 år. Blev gravid igen på första försöket i höstas. Har alltså haft flera missfall också men inga som helst problem att bli gravid, inga som helst hormonbehandlingar, hälsoprepearat eller annat har behövts. När jag ringde MVC första gången frågade dock sköterskan om det var en IVFgraviditet.
Upp till 20% av alla graviditeter slutar med missfall oavsett kvinnans ålder även om "äldre" kvinnor löper något högre risk. Tycker överhuvudtaget att riskerna med en graviditet för kvinnor över 35 ofta överdrivs. Visst finns det en något ökad risk för diverse komplikationer, men de går att hantera.
Är för egen del helt säker på att jag kommer att vara fertil några år till, även om vi bestämt oss för att sätta stopp nu vid 4de barnet.
Så länge man är frisk och känner att man vill och orkar skulle jag inte låta "omgivningen" påverka ens personliga livsval. Vill man ha barn och naturen också vill, dvs att man fortfarande kan bli gravid så är det bara att köra på.
Det är himla märkligt att ingen av alla jag känner som fått barn efter 40 haft några nämnvärda grav.komplikationer eller många missfall eller vanskapta barn om riskerna nu vore extremt höga som vissa tycks vilja pracka på oss! Ett missfall,nåt akutsnitt,men i övrigt normala graviditeter och förlossningar och barn. De riktigt vanskapta barnen blir alltid missfall oavsett kvinnans ålder, de flesta över 40 går på specialmödravård och kanske specialförlossning så de har ju ögonen mer på sig. DS-barn är betydligt vanligare bland yngre. Akutsnitt förekommer i alla åldrar. Känner bara till en som fick tvillingar och det vid 47 och det gick bra och dessutom håller man alltid extra koll på flerbarnsbörd oavsett kvinnans ålder.
Så visst,riskerna ökar och missfallsrisken,men inte så att det ska avskräcka från att försöka få barn! Tror mest det handlar om inställning-vissa är helt enkelt emot att man får barn efter 40 eller t.o.m 35,men i längden angår det ju bara kvinnan-och ev. mannen ifråga.