47 år?
Bara en nyfiken fråga...
Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?
Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?
(_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)
Bara en nyfiken fråga...
Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?
Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?
(_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)
Blir helt förbluffad över att frågan om ålder då man "skaffar" barn kan röra upp så märkliga och snäva tankar!
Jag har själv en ung mamma och det var sannerligen ingen dans på rosor med någon som hellre ville kalla sig min syster än att vara en trygg mammafigur. Nog för att hon gjorde så gott hon och pappa kunde då. Hellre då ha en mamma och pappa (hur gammal "får" en pappa vara enligt vissa?) som gått igenom en del i livet och verkligen innerligt längtar efter att bli föräldrar.
Sen finns inga garantier för hur länge någon lever. Min sambo har inga mor- eller farföräldrar kvar i livet, trots att han är 9 år yngre än mig och har "normalgamla" föräldrar.
Nu beror det kanske på var man bor, utbildning osv hur genomsnittsåldern är då man får sitt första barn, men här är det inte ovanligt med mammor runt 40. Har många kollegor och vänner uppåt 50 år och ingen av dessa är då några tanter. Men visst kanske de finns, det samt en hel del förgrämda, inskränkta tanter på 20-nånting.
Gå och läs i närmsta kyrkobok från 1800-talet och tidigt 1900-tal så ska du se att du hittar en hel del kvinnor på 45+ som fött barn. Blir kvinnor i den åldern gravida utan hjälp så är det - tada! - naturligt. Om du tycker nåt annat är det ditt problem som du gärna får vädra i en egen tråd.
C89, du verkar ha synen att barn ska "curlas" rätt rejält?
Att föräldrar "ska" skjutsa sina ungdomar till kompisar?
Ok om de bor i verklig glesbygd, men annars kan väl ungdomarna gå/cyckla/använda sig av kollektivtrafiken?
Och varför måste de unga föräldrarnas barn ha så mycket hjälp när de själva blir föräldrar? Är de inte vuxna nog att klara sina egna familjer? I så fall kanske de skulle behövt några år till på nacken innan de satte barnbarn till världen...
Visst, i din drömvärld skulle kanske alla hitta sin livslånga kärlek i femtonårsåldern, vara "färdigreproducerade" vid tjugofem för att sedan vid 45-årsåldern kunna ägna livet åt att barnvakta sina barnbarn osv, men för många ser verkligheten inte så ut. Ska de då diskvalificeras från föräldraskap eller ska vi införa tvångsgifte av de som vid 23års ålder fortfarande inte påbörjat barnallstringen?
Får också beklaga din erfarenhet av att 55+:are är så orkeslösa, i min släkt och vänkrets ser det inte ut så, så att en person i det åldersspannet inte skulle "orka" skjutsa till aktiviteter osv.
Vill f.ö minnas att meddellivslängden är typ 80 år i sverige (och förväntas fortsätta höjas), så sannolikheten att den där förhatliga 47-åringen får se sina barn bli vuxna är nog rätt stor...
Svärmor var 47